היציבות האירופאית מתערערת: S&P הנמיכה את אופק דירוג האשראי של אירלנד; חשש ליציבות המטבע של לטביה

[למדור שוקי עולם] סוכנות הדירוג S&P הנמיכה את אופק דירוג האשראי של אירלנד ל"AA" מ"+AA" ■ הבנק המרכזי של לטביה נאלץ להוציא 1 מיליארד אירו במהלך השנה הנוכחית כדי לתמוך בלאן - הדולר עולה כעת ב-0.59% ל-2.4898 לאן לדולר

סוכנות הדירוג S&P הנמיכה היום (ב') את אופק דירוג האשראי של אירלנד ל"AA" מ"+AA", לאחר שבמארס הורידה אותה מדירוג מקסימלי של "AAA". מדד ISEQ של דבלין מגיב בירידות של כמעט 3%.

"העלויות הפיסקליות שתספוג ממשלת אירלנד כדי לתמוך במערכת הבנקאות האירית תהיינה גבוהות בהרבה ממה שחשבנו", נכתב בהודעה של סוכנות הדירוג. באפריל האחרון, ממשלת אירלנד חשפה תקציב חירום חדש הכולל העלאה משמעותית של המיסים וקיצוץ בהוצאות, במטרה לצמצם את הגרעון התקציבי של המדינה.

ובזירה המזרח אירופאית, גובר החשש ליציבותו של המטבע של לטביה, הלאן, לאחר שהבנק המרכזי במדינה נאלץ להוציא 1 מיליארד אירו (1.4 מיליארד דולר) במהלך השנה הנוכחית. הבנק המרכזי מכר לאנים בהיקף של 237 מיליון אירו בשבוע שעבר, לסכום כולל של 907 מיליון דולר.

לטביה מקווה לגייס כסיף מהאיחוד המוניטרי וקרן המטבע הבינלאומית (IMF), לאחר שהשיגה מהם הלוואה של 7.5 מיליארד אירו בדצמבר.

אם לטביה תאלץ להפחית את ערכו של הלאן, המהלך עלול להצית גל של הפחתות מטבע ברחבי מזרח אירופה ולפגוע בבנקאים אירופאים המושקעים בלטביה.

הדולר עולה כעת ב-0.59% ל-2.4898 לאן לדולר. [לאתר המט"ח]