ועדת העבודה והבריאות: הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד נכשלה

מחקר חדש של הכנסת מצא כי בעשור האחרון נרשמה ירידה במספר אחיות בתי הספר לצד ירידה בכיסוי החיסוני

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, קראה היום (ג') לממשלה לקחת על עצמה בחזרה את האחריות לשירותי בריאות התלמיד, זאת כשנתיים לאחר שהופרטו וימים ספורים לפני שיוצא מכרז חדש בעניין.

חברי הוועדה טוענים כי מאז שאחיות בתי הספר עברו לאחריות "האגודה לבריאות הציבור", שמשמשת בפועל כחברת כוח אדם לכל דבר, הידרדר רמת השירות והדבר פגע בתלמידים. בפני חברי הוועדה הוצג מחקר שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שמראה כי בין השנים 1998-2008 חלה ירידה ניכרת הן בתקציב שירות הבריאות לתלמיד והן בשיעור מתן החיסונים.

הליך ההפרטה יצא לפועל לאחר שנים שבהם משרד האוצר "ייבש" מבחינה תקציבית את השירות, כאשר בשנת 1998 עמד התקציב על 67 מיליון שקל, ואילו בשנת 2007 צנח ל-54 מיליון שקל בלבד. רק לאחר שבמשרד הבריאות הסכימו להפרטה, הגדיל משרד האוצר את תקציב השירות ל-64 מיליון שקל בשנה. ממצאי המחקר מראים כי מאז ההפרטה נרשמה ירידה במספר התקנים לאחיות בתי הספר - 365 תקנים מאוישים לעומת 409 רק שנה לפני ההפרטה.

ממצאי המחקר מראים כי שיעור הכיסוי החיסוני לתלמידים גדל בעקבות תוספת התקציב שניתנה לאחר ההפרטה, אולם הוא עדיין נמוך משמעותית לעומת הרמה בשנת 2003. חברי הוועדה התרשמו כי לאור הירידה בכוח האדם, חלה פגיעה גם בתנאי העסקתם של האחיות. "מי שדורש מאחות לבצע 70 חיסונים ביום גורם להתמוטטות של אחיות", טענה בדיון סוזי אליה, אחות בבית ספר. "אין היום חדרים לאחיות, בדיקות שיכולות להיות מביכות נעשות לעיני תלמידים אחרים והחמור ביותר, בתנאים כאלו, לא ניתן לאבחן מחלות קשות אצל תלמידים - מדובר בהפקרות ממש", היא הוסיפה.

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, אמר בדיון: "מה שנעשה היום בתחום זה לתלמידים הוא פשע מאורגן. מחר כדי לחסוך יותר בעלויות, גם יחליפו את האחיות בחובשים". ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה גם היא: "האחיות נאלצות לבצע עשרות בדיקות וחיסונים ביום, מאחיות הן הפכו לשפחות, הכל כדי לרצות את המעסיק".

חברי הוועדה, ובראשם היו"ר, חיים כץ, דרשו ממשרד האוצר לקבל לידם את תנאי המכרז החדש להפעלת שירות הבריאות לתלמיד, זאת משום שהחוזה של החברה הקיימת מסתיים בקרוב.