הצעת חוק: ישונו תנאי הכשירות לכהונת דירקטורים בחברות ממשלתיות

לפי הצעת החוק שהגיש הבוקר ח"כ יריב לוין (ליכוד), אקדמאים בעלי תואר שני ושלישי יוכלו לכהן כדירקטורים בחברות ממשלתיות ■ ההצעה, שזכתה לתמיכתו של משרד האוצר, מרחיבה את מעגל הכשירים לכהן ביחס למצב החוקי כיום

אקדמאים בעלי תואר שני ושלישי יוכלו לכהן כדירקטורים בחברות ממשלתיות - כך עולה מהצעת חוק שהגיש הבוקר ח"כ יריב לוין (ליכוד). ההצעה, שמרחיבה את מעגל הכשירים לכהן כדירקטורים ביחס למצב החוקי כיום, כוללת גם אקדמאים בתחומי מדעי החברה והרוח. הצעת החוק זכתה לתמיכתו של משרד האוצר.

על פי החוק הקיים כיום, יכולים לכהן כדירקטורים רק בעלי תואר אקדמי ברשימה מצומצמת של תחומים - כלכלה, מינהל עסקים, משפטים, ראיית חשבון, מינהל ציבורי, הנדסה או לימודי עבודה, וכן גם מי שהינו בעל תואר אקדמי אחר, או שהשלים לימודי השכלה גבוהה אחרת ובתנאי שיהיה הדבר בתחום עיסוקה העיקרי של החברה הנוגעת בדבר. החוק הקיים אף מתיר לבעלי ניסיון ניהולי או ציבורי הולם לשמש בתפקיד.

לדברי לוין, במצב הקיים, אקדמאים בעלי תואר שני ושלישי בשורה ארוכה של תחומים מנועים כמעט לחלוטין מלכהן כדירקטורים בחברות ממשלתיות. "כל זאת, חרף העובדה שבין אנשים אלה ישנם רבים בעלי כישורים ויכולות אשר יש בהם כדי לתרום תרומה של ממש לעבודתן של החברות הממשלתיות, ולגוון את הרקע של הדירקטורים המכהנים בהן".

לטענתו של לוין, המצב הקיים בחוק יוצר אפליה לרעה של בעלי תארים אקדמיים בשורה של תחומים, דוגמת מדעי הרוח, ומביא בהכרח לירידה מסוכנת בקרנם של תחומים אלה, אשר הצורך החיוני בעידוד העיסוק בהם כמנוף לבניית התשתית האנושית והחברתית של המדינה, אינו יכול להיות מוטל בספק.

"החוק המוצע יאפשר גיוס של מיטב הכוחות במשק לטובת החברות הממשלתיות, ויאפשר הכנסת דפוסי חשיבה חדשים, תוך ראיה רחבה יותר של טובת החברות והתועלת שהן צריכות להביא למדינה ולציבור. הצעת החוק מבטאת שינוי מגמה שראוי היה לעשותו זה מכבר, שכן מומחיות במדעי הרוח ובתחומים אקדמיים אחרים היא חיונית לחוסן הלאומי ולהתפתחות המדינה כולה. אקדמאים בתחומים אלה יכולים לתרום תרומה ייחודית לכל גוף במשק, ובפרט לחברות הממשלתיות", הסביר לוין.