בנימין נתניהו: "מדינה פלסטינית מפורזת לצד מדינת ישראל; לא נשב למו"מ עם אנשי החמאס"

ראש הממשלה בנאום "בר-אילן": "אני אומר לכל מנהיגי מדינות ערב, בואו נעשה שלום. אני מוכן להיפגש בכל מקום - בביירות, בדמשק וגם בירושלים" ■ "מדינה פלסטינית מפורזת תקום, רק בתנאי של הכרה בישראל כמדינת הלאום היהודי. אנו לא רוצים קסאמים או פיגועים, אנחנו רוצים שלום"

לאחר שבוע של ניחושים לקראת נאומו המדיני המרכזי של רה"מ בנימין נתניהו באוניסברסיטת בר אילן, ראש הממשלה הציג הערב (א') את חזונו המדיני, על-פיו, מדינה פלסטינית תוכל לקום בשני תנאים. הראשון הוא פירוז בערבות בינלאומית ובראשה ארה"ב, ובנוסף, הכרה פלסטינית בישראל כמדינת הלאום היהודי.

נתניהו אמר בנאום "בר אילן", כי "השלום תמיד היה משאת נפשו של עמנו, אנו מברכים זה את זה במילה זו, תפילתנו מסתיימות במילה זו. האמנתי ואני ממשיך להאמין כי האחדות נחוצה לנו יותר מאי-פעם, בעודנו בפני אתגרים קשים - האיום האיראני, המשבר הכלכלי והשלום".

"מול המשבר הכלכלי - פעלנו מיד כדי להביא יציבות למשק הישראלי. האתגר האירני עדיין בפנינו, והשגת השלום הוא בראש סדר העניינים. אני פונה למדינות ערב - בואו ניפגש, בואו נדבר שלום, בואו נעשה שלום, אני מוכן להיפגש איכתם בכל מקום - בבירות, בדמשק וגם בירושלים". אני קורא לכם לקבל את ההצעה ולקדם את השלום". אמר ראש הממשלה.

ראש הממשלה הוסיף, כי "עלינו לשאול עצמנו מדוע הסכסוך מתקיים כבר למעלה מ-60 שנה. עלינו לשאול את עצמנו מהו שורש הסכסוך. אני מבקש לדבר על האתגר של השלום, במילים פשוטות ביותר, בגובה העיניים - השורש שלו הוא ברור וידוע: הסירוב של הפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית, מדינת הלאום היהודי. ישראל היא מדינת הלאום היהודי, וכך היא תישאר".

בנימין נתניהו / צלם: רויטרס

"כדי להשיג שלום צריך אומץ ויושר מצד מנהיגי שני הצדדים. צריך שההנהגה הפלסטינית תקום ותאמר 'די לנו בסכסוך הזה, אנו מכירים בישראל כמדינה יהודית'. אני מייחל ליום הזה", אמר נתניהו. אז נעשה צעד משמעותי לקראת השלום". אמר.

נתניהו הוסיף, כי "כדי שההכרה זו תהיה בעלת משמעות מעשית, דרוש כי סוגיית הפליטים תמצא פתרון - מקום מחוץ לישראל, ניתן לפתור בעיה זו, יש הסכמה מאוד רחבה בתוכנו לסוגייה זו. ברצון טוב ובהשקעה בינלאומית ניתן לפתור בעיה הומנית זו".

"ישראל היא המולדת שלנו". אמר נתניהו. "בחבלי המולדת שלנו, בלב המולדת היהודית, חי המון פלסטיני, אנו לא רוצים למשול בו ולהפריע לו. בחזוני שני העמים חיים זה לצד זה בהרמוניה, כל אחד עם הדגל שלו". הוסיף.

"לצד ההכרה בישראל כמדינת הלאום היהודי, התנאי השני להקמת מדינה פלסטינית הוא פירוז - השטח שבידיהם חייב להיות מפורז, כי ללא זה קיים החשש שתקום מדינה פלסטינית חמושה. אנו לא רוצים התקפות קסאמים או פיגועים. אנחנו רוצים שלום!" אמר נתניהו.

נתניהו הוסיף, כי "כדי להשיג שלום, צריך להבטיח שהפלסטינים לא יוכלו להכניס לשטחם נשק, להקים צבא, ולהמשיך עם הטרור. עלינו לקבל מענה לצורכי הביטחון שלנו. אנו מבקשים מהקהילה הבינלאומית ובראשה ארה"ב, התחייבות ממשית שהשטח שבידי הפלסטינים יהיה מפורז עם הסדרי ביטחון אפקטיביים, שיימנעו נשק, צבא, שליטה אווירית וכו'. ישראל חייבת לשלוט בביטחונה". אמר ראש הממשלה.

"לולא שני תנאים אלו, לא ניתן להקים מדינה פלסטינית" אמר נתניהו. "אם התנאים יתקבלו - נסכים להגיע למדינה פלסטינית מפורזת, לצד המדינה היהודית". אמר. "ירושלים היא בירת ישראל, תישאר מאוחדת". הוסיף.

בנימין נתניהו / צלם: רויטרס

על סוגיית ההתנחלויות, נתניהו אמר, כי "אם נסכים על המהות - הטרמינולוגיה לא תהווה בעיה. יש צורך לאפשר לתושבים חיים נורמליים. המתיישבים אינם אויבי העם - הם אחינו ואחיותנו. האחדות בתוכנו היא חיונית, והיא גם תסייע לפיוס עם שכנינו. אם פניהם של הפלסטינים לשלום - אנו נעשה כל מאמץ, כולל לאפשר להם חופש תנועה וגישה, הכל כדי לקדם את עסקי השלום. אבל הם צריכים להכריע בין דרך השלום לבין דרך החמאס".

נתניהו אמר, כי "ישראל לא תעשה מו"מ עם טרוריסטים שמבקשים להשמידה ולא תשב לשולחן עם טרוריסטים שרוצים דם. חמאס אינם מוכנים אפילו לאפשר לצלב האדום לבקר את חיילנו החטוף גלעד שליט. אנחנו מחוייבים להחזיר את גלעד שליט הביתה בריא ושלם. עם מנהיגות פלסטינית שוחרת שלום, עם השתתפות בשלום של העולם הערבי, עם תמיכתה של ארצות הברית והקהילה הבינ"ל - אין סיבה שלא נשיג שלום".

ראש הממשלה סיכם ואמר, כי "עמנו הוכיח שהוא יכול לעשות את הבלתי יאומן. חוללנו נפלאות לאורך השנים. רק אם שכנינו יירצו שלום - נוכל להשיג אותו. אני קורא לראשי מדינות ערב: בואו נממש את חזונם של בגין וסאדאת, בואו נממש את חזונו של רבין. בעזרת השם לא נדע עוד מלחמה - נדע שלום!"