המדינה פרסמה המכרז הבינלאומי להקמת מתקן ליבוא גז טבעי נוזלי למשק בכ-400 מיליון דולר

מדובר בשלב המיון המקדים לפרויקט ■ בעקבות תגליות כגז ב"תמר" ו"דלית" הוחלט לצמצם את המכרז ולבטל ההתקשרות לרכישת גז טבעי מספקים זרים

ועדת המכרזים המשותפת למשרדי האוצר והתשתיות, בראשות סגן החשב הכללי, אבי דור, פרסמה היום את המכרז הבינלאומי להקמת מתקן ליבוא גז טבעי נוזלי (LNG) למשק. כך נודע ל"גלובס". היקפו הכספי של המכרז נאמד בכ-400 מיליון דולר.

הגשת ההצעות לשלב המיון המוקדם צפויה עד אמצע חודש ספטמבר 2009. לפי הערכות, המדינה תפרסם את המכרז הסופי החל מהמחצית השנייה של 2010.

מדובר במכרז מסוג B.O.T לתכנון, מימון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של מתקן גז טבעי נוזלי (גט"ן) ימי בכמות של עד 4 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי לשנה. הזוכה במכרז יקבל את הזיכיון לתפעול המתקן לתקופה של 20 עד 30 שנה, שבסיומה תועבר התשתית לבעלות המדינה. בהתאם להחלטת הממשלה, הפעלתו צפויה עד לתחילת שנת 2015.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", בעקבות תגליות הגז האחרונות ב"תמר" וב"דלית", הוחלט בממשלה לצמצם את היקף המכרז כך שלא יכלול גם התקשרות לאספקת גז טבעי למשק. במסגרת חוק ההסדרים האחרון התחייבו משרדי האוצר והתשתיות לפרסם את המכרז עד אוגוסט 2009.

משרדי האוצר והתשתיות החליטו לצאת למכרז להקמת מתקן ה-LNG למרות שההליך הסטטוטורי לאישורו טרם הושלם, ועדיין לא ברור היכן יוקם.

משיקולי בטיחות והוזלת המחיר, המתקן לקליטת ה-LNG ככל הנראה יהיה מתקן ימי, ולא יוקם בחוף, כאשר הזרמת הגז לחוף תעשה באמצעות מקשר ימי.

בתנאי המכרז נדרשו החברות להציג ניסיון בתכנון, הקמה והפעלה של מתקן LNG ימי או לחלופין להציג בעלות וניסיון בתפעול אוניה ששימשה להובלה בינלאומיות של גז טבעי. כמו כן, נדרשו המתמודדים להציג איתנות פיננסית.

לפי הערכות, במכרז יתמודדו בעיקר חברות בינלאומיות בשיתוף גורמים ישראליים. במשק האנרגיה מעריכים כי ענקיות האנרגיה הבינלאומיות כדוגמת BP, גזפרום, גז דה פרנס, אני האיטלקית ועוד לא ייגשו למכרז מאחר והן התעניינו בעיקר במרכיב של אספקת הגז הטבעי הנוזלי למשק.

הקמת מתקן ה-LNG אמורה לגוון את מקורות האנרגיה ולצמצם את התלות בספקי הגז הנוכחיים: EMG המצרית והשותפות בקידוח "תמר", בראשות נובל אנרג'י, דלק וישראמקו. המשק הישראלי צפוי לצרוך החל מ-2015 כמות של כ-10-15 מיליארד מ"ק גז טבעי מדי שנה, שיהווה כ-40% מייצור החשמל במשק.