פיצוץ בין המעסיקים לאוצר - טוענים: האוצר שתל לנו עזים בעסקת החבילה

המחלוקות העיקריות: טוענים כי האוצר העלה נושא החשבוניות הפיקטיביות במסגרת חוק ההסדרים וכי בניגוד לסיכום רוצה להחיל הקיצוץ הרוחבי בשיעור 5% גם על התוספות התקציביות לתעשייה

פיצוץ בין נציגי המעסיקים לאוצר בנושא עסקת החבילה של המשק. המעסיקים, שיוצגו במסגרת השולחן העגול על-ידי נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, טוענים כי האוצר "שתל עזים" בנוסח הסופי של ההסכם, שאמור להגיע להצבעה בכנסת, בניגוד להסכמות שהושגו בדיוני השולחן העגול.

כמה סעיפים עיקריים מהווים מחלוקת בין המעסיקים לאוצר. בראשם, נושא החשבוניות המקוונות, שמכונה "החשבוניות הפיקטיביות". נזכיר, כי האוצר רצה למצוא דרך לשים סוף לבעיית החשבוניות הפיקטיביות שקיימת במשק, על-ידי כך שכל החשבוניות יודפסו על-ידי האוצר, פתרון שלא היה מקובל על-ידי המעסיקים. אלה טענו כי מדובר במודל בעייתי ובלתי ישים.

בדיוני השולחן העגול סוכם כי נושא זה לא ייכנס לחוק ההסדרים אלא יידון בנפרד עד להסכמה בין הצדדים. ואולם כעת, לטענת המעסיקים, הנושא מופיע במסגרת חוק ההסדרים לאחר שנוסח על-ידי סמנכ"ל רשות המסים, בועז סופר. ירום אריאב, מנכ"ל האוצר, טוען כי הנושא אינו מוזכר בחוק ההסדרים אולם המעסיקים מצדם אומרים כי פקידי האוצר בדרג נמוך יותר ראו במו עיניהם את הנושא במסמך, ולטענתם אריאב משחק משחק כפול.

הכדור במגרש של שטייניץ

נושא נוסף שבמחלוקת הוא ההחלטה שהושגה בין האוצר למעסיקים כי האחרונים יתנו תוספת של 0.4% בדמי הביטוח הלאומי לעובדים בשנת 2010, מה שהיה אמור לייצר לאוצר סכום של 500 מיליון שקל. כעת, לדברי המעסיקים, מתברר ממסמך עסקת החבילה שהאוצר שינה את התחלת הסעיף החל מה-1 ביולי ועד סוף 2010. כך השיג לעצמו עוד 300 מיליון שקל. המעסיקים מתרעמים על השינוי לעומת הסיכום המוקדם, אולם אריאב טוען כי הסיכום הושג מול אורי יוגב שהוא חסר סמכות לקבוע בנושא כזה.

באותה צורה הוא משיב על הטענה כנגד העובדה שהאוצר רוצה להחשיב את תוספת התקציבים שהמעסיקים השיגו לסעיפים השונים בעסקת החבילה, וביניהם לצורכי השקעות בתעשייה במסגרת התמ"ת, כחלק מהקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה בשיעור של 5%. "סוכם שנקבל את הסכומים במלואם מחוץ לקיצוץ הרוחבי", אמר גורם המשתייך למעסיקים, אולם אריאב כאמור טוען שהסיכום הושג עם יוגב, שהוא לדבריו נטול סמכות.

כעת, שיחות בהולות שהתקיימו בין הצדדים הופסקו מכיוון שהגיעו למבוי סתום, והכדור נמצא במגרשו של שר האוצר, יובל שטייניץ. האחרון צריך להחליט האם הנציג שמינה נתניהו, קרי יוגב, היה בעל סמכות להגיע לסיכומים שהושגו עם המעסיקים בעסקת החבילה, או שניתן להפר את הסיכומים הללו ולבטל את הנציג של ראש הממשלה כחסר סמכות.

לטענת המעסיקים - במצב הדברים הנוכחי הם לא יחתמו על עסקת החבילה.