הקרב על חיפה: ביהמ"ש הוציא צו מניעה נגד זכיית רפיד במכרז לפרסום על גשרים בעיר

זאת לבקשת חברת חוצות זהב, שטענה כי הגישה הצעה כספית גבוהה מזו של רפיד - אולם הצעתה נפסלה בשל טעות טכנית שביצעה במסמכי המכרז ■ רפיד: "נכבד כל החלטה של בית המשפט"

חברת השילוט "חוצות זהב" שבבעלות ישראל דיאמנט ביקשה - וקיבלה, צו מניעה האוסר על עיריית חיפה להכריז על זכייה של חברת השילוט רפיד במכרז לפרסום על גבי גשרים בחיפה.

מדובר במכרז לזכויות השילוט על גבי 160 פני פרסום הממוקמים ב-10 גשרים גדולים בחיפה. תקופת הזיכיון היא לשנה פלוס שנתיים, ובתנאי הסף דרשה העירייה תשלום מינימום של 1.65 מיליון שקל לשנה עבור הזיכיון.

פרסום על גבי גשרים נחשב לז'אנר איכותי יחסית בתוך חבילות שילוט החוצות. מדובר בשלטים הנמצאים מעל נתיב הנסיעה, מה שמאפשר זווית צפייה טובה. לרוב, חברות השילוט מקבלות עליו מחיר פרימיום, שכן הגשרים מתומחרים במחיר גבוה יותר בתוך חבילת הפרסום.

בתחום הפרסום על הגשרים ישנם שני שחקנים משמעותיים: רפיד, המחזיקה (כולל המכרז הזה) כ-300 פני פרסום בארץ - בעיקר בתל-אביב ובחיפה; וחוצות זהב, המחזיקה 150 פני פרסום בירושלים, בראשון-לציון, בגבעתיים, בבני-ברק ובקריות. לכן, המכרז של חיפה הוא מעין לשון מאזניים, שיקבע מי מבין שתי החברות תהיה חזקה יותר בתחום.

טעות סופר במכרז

לפני מספר חודשים הוציאה העירייה מכרז חדש לזיכיון השילוט על הגשרים. פתיחת מעטפות המכרז הסתיימה בסוף אפריל, ואז התברר כי היו בה רק שתי הצעות - של רפיד ושל חוצות זהב.

הצעת חוצות זהב היתה הגבוהה מבין השתיים, אולם בדיעבד התברר כי היתה טעות סופר באחת מטבלאות החישובים בתנאים המסחריים של חוצות זהב. הטעות נגעה לטבלה בה נתבקשו המציעים לתמחר את עלות השימוש שייגבו מהעירייה בגין פרסומים עירוניים. בחוצות זהב הוסיפו אפס מיותר למספר שהתייחס ליחידות למטר, כך שהמחיר למטר יצא פי עשרה מהמספר אליו התכוונו. עם זאת, את סך החישוב לפרמטר עשתה חוצות זהב בצורה נכונה, והגישה מחיר ריאלי.

עם פתיחת המעטפות התברר כי הצעתה של חוצות זהב גבוהה יותר: 1.8 מיליון שקל לשנה דמי זיכיון מול 1.75 של רפיד, אולם בעיריית חיפה לא מיהרו להכריז על חוצות זהב כזוכה: מסתבר כי לפי פקודות העיריות יש להם הוראה שאם חלה טעות בדרך חישובה של מכפלת עלות ליחידה, מכפילים את כמות היחידות לפי מחיר למטר - למרות שבמקומות במסמכי המכרז נכתב המחיר הנכון. בעירייה עלו על הטעות, תיקנו אותה על דעת עצמם - והמליצו לוועדת המכרזים להכריז על רפיד כזוכה.

בחוצות זהב כאמור פנו בעתירה לבית משפט להכיר בהם כזוכים. השופט אלכס קיסרי, שדן בבקשה, הוציא צו מניעה זמני.

מרפיד נמסר בתגובה: "נכבד כל החלטה שיקבל בית המשפט".

ועוד מענף שילוט החוצות על גבי גשרים: חברת "ברעם פרסום מקורי" זכתה במכרז של עיריית רמת-גן לזיכיון לפרסום על גשר אלוף שדה. החברה תשלם לעירייה סכום כולל של 3.5 מיליון שקל.