מנכ"ל לוינשטיין: "מחירי הדירות במגמת עלייה בוודאות - אבל לא תהיה קפיצה במחירים"

שר הבינוי והשיכון אטיאס: "אם הריבית על משכנתאות תהיה הגיונית - נוכל לראות תזוזה של ממש בשוק הנדל"ן בישראל" ■ אורי דורי: "מספטמבר האחרון יש עליית מחירים ריאלית של כ-5% במחירי הדירות, לא כי הכלכלה פורחת, אלא כי יש מעט דירות בשוק"

"אין ספק שמגמת מחירי הדירות תהיה כלפי מעלה בוודאות. התחילו לקבל מימונים, אבל עדיין הביקוש גדול מההיצע, ולכן המחיר יעלה כלפי מעלה, אבל לא תהיה קפיצה. אנחנו מרגישים ביקוש שהתחיל אחרי העצירה של סוף 2008. מאז ספטמבר העלינו כבר ארבע פעמים את המחירים, בכל פעם ב-2%-3%. אנחנו גם מזהים רוכשים שקונים להשקעה".

את הדברים הללו אמר היום (ה') שאול לוטן, מנכ"ל קבוצת משולם לוינשטיין. בכירי ענף הנדל"ן בישראל הציגו היום את תחזיתם לשוק המקומי בתקופה הקרובה, תקופה של משבר כלכלי עולמי, במסגרת כנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג ושל סאמט שטיינמץ הרניג ושות'.

הרצל חבס, יו"ר קבוצת חבס, אמר בהתייחסו לשוק היוקרה: "מה שחווינו בחודשים האחרונים הוא תופעה די קיצונית והיעלמות כמעט טוטאלית של המתעניינים, אבל מתחילת השנה, ובעיקר בחודשיים האחרונים, יש התאוששות ומורגשת ההתעניינות הכבדה ביותר בשנתיים האחרונות. אנחנו אפילו העלינו מחירים בשנה האחרונה. מלאי הדירות שלנו קטן, אבל עדיין הביקושים כבדים. אנחנו לא רואים פרויקטים יוקרתיים רבים חדשים, אין הון מספיק ליזמים רבים והבנקים לא ששים לממן. אם הצלחנו לשכנע קונה כלשהו לקנות דירות אצלנו לפני המשבר, אולי עשינו לו שירות טוב, לעומת מצב שבו היה מושקע במכשירים פיננסיים, וכך הוא שמר על כספו".

אורי דורי, יו"ר ומנכ"ל א. דורי אמר: "אין בועת נדל"ן בישראל, כי אנו נמצאים באותו קצב נמוך ובשפל של התחלות בנייה כבר מספר שנים. מרבית השוק הוא של דירות שבין 1 ל-2 מיליון שקל, השוק הזה הוא מאוד מאסיבי ועונה על צרכים ספציפיים של אוכלוסיה, ולכן יש ביקושים והמחירים אפילו עולים. אין ירידה של תשומות, ולכן אין ירידה דרמטית במחירי הדירות. מאז ספטמבר האחרון יש עליית מחירים ריאלית של כ-5% במחירי הדירות, לא כי הכלכלה פורחת, פשוט כי יש מעט דירות בשוק. כל זמן שיש ביקוש גבוה לדירות, הדירות האלה יימכרו. כל זמן שאין היצע עודף, השוק הזה עדיף".

לדברי דורי, נתוני האבטלה קשים, אבל 92% בכל זאת עובדים ומחירי המשכנתאות זולים מאוד. לדבריו, בחודשים האחרונים קורה מה שלא היה בעבר: אנשים רואים בקניית דירה הגנה על הנכסים הפיננסים שלהם.

דלית בראון, מנכ"ל מבני תעשיה IBC, אמרה בנושא נדל"ן מניב: "בפריפריה לא השתנה הרבה, אין עליות גדולות ואין גם פגיעה במרכזים המסחריים. הירידות יחסית מתונות. זה מפתיע אותי, הרווחיות של הרשתות נשחקת, ואיכשהו זה יגיע גם אלינו, אבל כרגע אנחנו לא מרגישים את הבעיה בנדל"ן המסחרי. לעומת זאת, בשוק המשרדים במרכז יש בהחלט ירידה".

איתן בר זאב, מנכ"ל ביג מרכזי קניות, אמר: "למרות הירידה המשמעותית במכירות הרשתות ברבעון האחרון של 2008 וברבעון הראשון של 2009, אנחנו כנדל"ניסטים עדיין לא מרגישים את הירידות אצלנו. יש אולי ירידה שולית בלבד של מחירי השכירות. אני מעריך שככל שיחלוף הזמן, ורשתות הקמעונאות ימשיכו לחסוך, הלחץ עלינו יגדל".

אטיאס: "אם הריבית על משכנתאות תהיה הגיונית - נוכל לראות תזוזה של ממש בשוק הנדל"ן בישראל"

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, אמר: "התכנון של הבנייה בישראל הוא פשוט שערורייה. לוחות הזמן שמנהלים משרד הפנים, מנהל מקרקעי ישראל, ואפילו משרד הבינוי והשיכון בראשותי פשוט לא מספיק טובים".

"צריך לפעול בנושא, אבל צריך שיהיה עם מי לפעול. משרד הבינוי והשיכון פועל כדי לשנות תהליכים אלה ואני פתוח לקבל ייעוץ מכל בעל ניסיון שיכול להועיל לי בנושא", אמר אטיאס. "מבחינת מימון גם הוא לוקה בחסר - הן ליזמים והן לצרכנים. זאת כמובן כשברקע המשבר העולמי הקשה. נתחיל עם הצרכנים: מה שהם מקבלים פשוט לא מקובל. המשכנתאות אולי זולות, אבל הבנקים לא מעבירים את הריבית הנמוכה בישראל אל הצרכנים, והתמריצים פשוט לא מספיקים".

"אם המימון יהיה ראוי, אם הריבית על משכנתאות תהיה הגיונית, נוכל לראות תזוזה של ממש בשוק הנדל"ן בישראל", הוסיף אטיאס. "גם לתיקון מצב זה אני פועל. בתוך כך, מבחינה שיווקית אני פועל לכך שיקום גוף אחד שמשווק את הדירות בישראל, אשר ידבר עם הצרכנים בשפה אחת", סיכם.