גורם רשמי בישראל: תגובת אובמה לאירועים באיראן "אינה חזקה"

הביקורת הישראלית באה על רקע הנמכת ציפיות בוושינגטון לשינוי בטהראן ■ גם הרפובליקנים קובלים: אובמה אינו תומך מפגינים


ישראל יצאה אתמול בערב (מוצ"ש) בביקורת על עמדת ממשל אובמה על התסיסה באיראן. גורם רשמי ישראלי אמר לסי.אן.אן, כי תגובת אובמה על ההתרחשויות בטהראן "אינה חזקה".

אין מדובר, כמובן, בהצהרה רשמית של ממשלת ישראל, אך העובדה ש"פקיד ממשלה ישראלי", שקרוב לוודאי לא פעל על דעת עצמו, החליט לתת פומבי לגינוי כזה היא סימן מובהק למורת הרוח בירושלים ממאמץ מופגן של הבית הלבן לנקוט עמדה נייטרלית בעימות המתעצם בין תומכי מחמוד אחמדיניג'אד, הטוען לניצחון בבחירות באיראן, לבן תומכי מיר חוסיין מוסאווי, הטוען שתוצאות הבחירות זויפו.

בכך מצטרפת ישראל לביקורת של פוליטיקאים רפובליקניים, ובכללם סנטור ג'ון מקיין, שמוקיעים את האופן שבו מגיב אובמה על המהומות באיראן. "הנשיא צריך להוקיע את אחמדיניג'אד ולהכריז שהבחירות זויפו", אמר מקיין.

אפילו האיחוד האירופי נקט עמדה נוקשה יותר נגד המשטר האיראני. הודעה של האיחוד, שפורסמה בסוף השבוע, מגנה את האלימות שהביאה לאובדן חי אדם. מנהיגי 27 מדינות האיחוד "מוקיעים את הצעדים הקשים שננקטו נגד עיתונאים, אמצעי תקשורת, המדיה בכלל ומפגינים". לדבריהם, התנהלות זו אינה עולה בקנה אחד עם התקופה הפתוחה יחסית והמעודדת שקדמה לבחירות באיראן".

הביקורת הישראלית מושמעת על רקע הערכות שארה"ב מנמיכה ציפיות לשינוי משמעותי באיראן. אנליסטים מודיעיניים אמריקניים אומרים, כי המדינה אינה נמצאת על סף מהפכה, אם כי עדיין קיים שם פוטנציאל לאנדרלמוסיה נוספת.

בתשובה לשאלה האם איראן נמצאת במצב של "קדם-הפיכה", אמר פקיד בכיר בממשל אובמה, בעל גישה לדיווחי האנליסטים: "האנליסטים אינם בטוחים שאיראן הגיעה לשלב הזה. אבל הכוונה אינה לומר שהשלטונות באיראן אינם יכולים לשגות ולהחמיר בכך את המצב; למעשה, הם כבר עשו שגיאות".

הפקיד הבכיר, שמצוטט באתר של ערוץ החדשות MSNBC, הוסיף: "טהראן היא טהראן, אבל היא אינה איראן. אין להוציא מכלל אפשרות, שאחמדיניג'אד אכן גבר בבחירות על מיר חוסיין מוסאווי".

לפי הערכות רבות, תומכיו של מוסאווי, הנחשב מתון יחסית, הם בני המעמד הבינוני והעליון, אינטלקטואלים, סטודנטים ואנשי עסקים שמרוכזים בטהראן. עיקר התמיכה במחמוד אחמדיניג'אד מרוכזת באזורים כפריים ובשכונות של בני המעמד הנמוך בערים הגדולות. הפגנות הדמים, מוקד הסיקור של המדיה העולמית, נערכו בעיקר בטהראן.

ראש המוסד, מאיר דגן, השמיע ביום ו' הערכות דומות בדיון בועדת החוץ והביטחון של הכנסת. לדבריו, "המהומות מתרחשות בטהראן ובעוד מחוז אחד בלבד והן לא יימשכו עוד זמן רב... האם זה יגיע למהפכה? מסופקני".

הוא אמר, כי זיופי הבחירות באיראן דומים לאלה שנחשפים בכל מדינה דמוקרטית. לדבריו, מה שקובע זו עמדת המנהיג העליון, עלי חמינאי, וזו לא השתנתה. "מדובר בוויכוח בתוך האליטה האיראנית. יש חילוקי דעות על מקורות ההשפעה, אך זה עניין פנימי ולא חיצוני".

"המציאות באיראן אינה עומדת להשתנות בעקבות הבחירות", אמר דגן.