הנפט צנח ב-4% לשפל של 3 שבועות - 66.93 ד' לחבית: הושפע מהנפילות בעולם והתחזית הפסימית של הבנק העולמי

אלוף (מיל'), אביעזר יערי, בראיון ל"גלובס": איראן היא אומנם מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, אך היא חסרת יכולת זיקוק "ניתן למנוע את הגעתם של תזקיקי נפט לשטחה של איראן"

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה באוגוסט צנחו במסחר בבורסת הסחורות בניו-יורק בכ-4%, או 2.62 דולר, וננעלו ב-66.93 דולר לחבית - הרמה הנמוכה מזה 3 שבועות. זאת, על רקע ירידות השערים בבורסות העולם ובמחירי הסחורות, לאחר שהבנק העולמי חתך את תחזית הצמיחה הגלובלית.

מהתחזית החדשה עולה כי התמ"ג העולמי יתכווץ השנה ב-2.9% והכלכלה האמריקנית תתכווץ ב-3% . בשנת 2010 צפוי גידול של 2% בתמ"ג העולמי. בתחזית הקודמת הבנק העולמי צפה התכווצות עולמית של 1.7% ב-2009 וגידול של 2.3% ב-2010. מדינות גוש האירו צפויות להתווכץ השנה ב-4.5% - כמעט פי שתיים מבתחזית הקודמת.

בנוסף הזהיר היום את המשקיעים נביא הזעם הנוכחי, נוריאל רוביני ואמר כי הוא רואה: "סכנה לירידה חדה מאוד בבורסות העולם לקראת סוף השנה הנוכחית", רוביני, נחשב לכלכלן שתחזיותיו פסימיות על-פי-רוב והוא שצפה במדויק את המשבר הפיננסי. רוביני העריך כי: "שיעור האבטלה בארה"ב יגיע ל-11%, הנפט יתקרב לרף ה-100 הדולר".

מאידך, נראה כי האירועים הנוכחיים באיראן, יצואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם, כמעט ולא משפיעים על שוק הנפט, ונראה כי הם לא ישפיעו כל עוד ההפגנות לא יגיעו לשדות הנפט בדרום המדינה ולנמלים במפרץ הפרסי. מרבית המשלוחים הימיים מאיראן יוצאים מהנמל באי קראג (Kharg).

אם תהיינה הפרעות ביצוא הנפט של איראן, אז מחירי הנפט יעלו, משום שמזקקות הנפט תאלצנה לפנות לספקיות אחרות. נכון לעכשיו, איראן מייצאת 2.1 מיליון חביות נפט ליום. האירועים שהובילו למהפכה האיסלמית של 1978 עצרה את משלוחי הנפט לדרום הארץ. מאז איראן לא חזרה להיקפי היצוא שקדמו למהפכה ועמדו על 6 מיליון חביות ליום.

אלוף (מיל'), אביעזר יערי, מסביר בראיון ל"גלובס": "איראן היא אומנם מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, אך היא חסרת יכולת זיקוק. מדובר ביחסי תלות הדדיים בין ספקית חומרי הגלם למדינות שמחזיקות ביכולות זיקוק.

"האפשרות לנטרל את תשתיות הגרעין האיראני באמצעים צבאיים הולכת ופוחתת. עם זאת ניתן לעצור את התהלך באמצעות לחץ בינלאומי, כמו הפסקת משלוחי תזקיקי הנפט לאיראן. מה גם שאפשר להפעיל חרם פיננסי".

אביעזר יערי שימש כראש ענף סוריה לבנון ועיראק, תפקיד בו כיהן בתקופה שלפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים. ועדת אגרנט זקפה לזכותו עצמאות מחשבתית וראיית הקשר בין היערכות הכוחות המצרים להיערכות בחזית הסורית.

[לציטוטי חוזים עתידיים]