האופנה החדשה של ישי דוידי: קרן פימי משתלטת על רשתות לי קופר ובלו בירד

קרן פימי תזרים לקונספט שיווק 6 מיליון שקל, שיתווספו ל-45 מיליון שקל שכבר השקיעה בשנים האחרונות בחברה

קרן פימי, בראשות ישי דוידי, רוכשת את השליטה (55%) בחברת קונספט שיווק, בעלת רשתות האופנה לי קופר ובלו בירד - כך נודע ל"גלובס".

לפי ההסדר שגובש בין הצדדים, קרן פימי תממש את האופציה לרכישת המניות בחברת קונספט שיווק ותהפוך לבעלת השליטה בחברה, ואילו מייסד ומנכ"ל החברה, גידי גולדפינגר, יחזיק ביתרת המניות. גידי הוא אחיו של יאיר גולדפינגר, ממייסדי מיראביליס, מפתחת תוכנת ICQ.

על מנת לאפשר את המשך פעילותה התקין של החברה, יוזרם לה הון של 18 מיליון שקל. שליש מהסכום (6 מיליון שקל) יוזרם על-ידי קרן פימי, שליש על-ידי גולדפינגר ושליש על-ידי הבנקים. ההסדר כפוף לאישור הבנקים.

יש לציין כי בין 2005-2007 הזרימה פימי 45 מיליון שקל תמורת אופציה לאחזקה ב-25% ממניות החברה. כעת, בעקבות נוסחת תחשיב אחרת שבוצעה בין הצדדים, פימי תקבל את השליטה בתמורה להזרמת ההון הנוספת, שתעמיד את ההשקעה הכוללת על 51 מיליון שקל.

כחלק מההסדר החלה נעמי אנוך לכהן לצדו של גולדפינגר כמנכ"לית משותפת בקונספט שיווק. גולדפינגר יהיה אחראי כעת על תחומי הייצור והשיווק, ואילו אנוך קיבלה אחריות על תחום הכספים. אנוך תכהן ככל הנראה לתקופה מוגבלת של כשנה.

קיצוצי שכר נרחבים בחברה

כפי שנחשף ב"גלובס", חברת קונספט שיווק ביקשה בחודשים האחרונים להכניס שותף לחברה, ואף הציעה לגורמים בענף לרכוש 50% מהמניות לפי שווי של 100 מיליון שקל. אלא שההצעה נותרה ללא מענה - בין היתר על רקע הקשיים שחווה כעת שוק האופנה.

ההסדר בא לפתור את בעיית תזרים המזומנים שאליה נקלעה קונספט, שנובע בעיקר מירידה דרסטית בפעילות החברה במזרח אירופה וגם מירידה במכירות בישראל - תהליך האופייני לשוק החווה מיתון.

במקביל להסדר השליטה בחברה החלה קונספט שיווק בתהליך התייעלות, שבמסגרתו בוצעו בחצי השנה האחרונה שני סבבים של קיצוצי שכר. בסבב הראשון הוחל קיצוץ שכר רוחבי בשיעור של 5%-15%, ואילו בסבב השני הוחל קיצוץ רוחבי נוסף בשיעור של 5%-10%. בימים האחרונים הוחלט לבצע קיצוץ נוסף של 10%.

קונספט שיווק הוקמה ב-1995 על-ידי גידי גולדפינגר, ומחזור מכירותיה של הקבוצה בארץ ובחו"ל עומד על כ-340 מיליון שקל בשנה. החברה מחזיקה ב-4 חברות:

רשת לי קופר, שהוקמה בשנת 1995, מונה 50 סניפים בישראל. רשת בלו בירד, שהוקמה בשנת 2006, מונה 40 סניפים בישראל וזוכה להצלחה רבה בקרב צעירים. הרשת, המציעה אופנת גלישה, הפכה למנוע הצמיחה של החברה.

חברת אקספוז, שבבעלות קונספט שיווק (60%) ואמיר הברפלד (40%) היא יצרנית בגדי-ים והלבשה תחתונה תחת המותגים לי קופר, בננה וגלית לוי. אקספוז משווקת את מוצריה לרשתות ולנקודות מכירה נוספות. מחזור מכירותיה עומד על כ-40 מיליון שקל.

קונספט מחזיקה גם ב-70% מחברת האופנה רוס אובטה, יחד עם המעצבות עינב והדס צוקר. רוס אובטה, המפעילה שתי חנויות בישראל, משווקת בארץ ובחו"ל ביגוד מעוצב לנשים.

פעילה גם בחו"ל

ב-2005 יצאה קונספט לחו"ל עם לי קופר. כיום יש לחברה 64 סניפים של המותג, הפועלים בשותפות עם זכיינים כאשר השליטה נמצאת בידי קונספט שיווק. בין היתר יש לרשת סניפים ברומניה, אוקראינה ועוד.

יש לציין כי בעבר תכננה קונספט שיווק להנפיק את החברה בבורסה, אולם חזרה בה מתוכניותיה לאור מצבו של שוק ההון.

קונספט שיווק מסרה בתגובה: "נגיב בהודעה מסודרת בעתיד". קרן פימי סירבה להגיב לידיעה.

הקונספט כבר לא עובד כמו פעם / פרשנות

חזון ההנפקה הציבורית, שהיה אמור להביא את חברת קונספט שיווק לפריחה, הוא אותו חזון שהכניס את החברה לפינה. אבל לא רק הוא. שני תהליכים בעייתיים עברו ועוברים על קונספט שיווק. מחד, העובדה שליבת פעילותה מרוכזת במותג נישה (לי קופר); ומאידך, המירוץ אחר פיתוח הרשת.

לאורך השנים הצליח מייסד החברה, גידי גולדפינגר, לבנות ולמצב גבוה את המותג לי קופר כמותג ג'ינסים. לצד המיתון, הבעיה המרכזית איתה מתמודד היום המותג היא היותו מותג נישה. בשנתיים האחרונות נוספו ללי קופר מתחרים רבים, כשרשתות אופנה נוספות נכנסו או הרחיבו את פעילותן בקטגוריית הג'ינסים.

פרט לפוקס, אפשר למנות גם את רשת קסטרו שנכנסה לקטגוריה והתרחבה בה. גם קבוצת אלשרד, שפעילה עם מותג הג'ינסים דיזל, הצליחה בשנתיים האחרונות להחיות את המותג ליויי'ס.

הקטגוריה נעשתה צפופה, והקושי לגבות פרמיה על המותג לי קופר, כמו גם על מותגים אחרים, הלך וגדל. בהיבט הזה ניתן לומר כי בלי קופר לא קראו את השוק מבעוד מועד.

מהצד האחר, כניסתה של קרן פימי להשקעה כספית בחברה, מתוך כוונה להנפיק אותה בבורסה, האיצה מהר מדי את הפיתוח. לי קופר פתחה סניפים באופן מאסיבי, תוך השקעה גדולה, כשהתברר שחלק מהסניפים אינם מוצדקים ואף הפסדיים.

הפיתוח המואץ היה לה לרועץ. אמנם מחזור הפעילות שילש את עצמו ויותר במשך 4 שנים, אבל יתר הפרמטרים הכספיים לא גדלו באותו היחס. גם בפיתוח מנוע צמיחה חדש לחברה בדמות רשת בלו בירד, הזוכה להצלחה, לא היה די.

המשבר הכלכלי תפס את החברה כשהיא מתוחה במיוחד מבחינה פיננסית. מכירותיה במזרח אירופה ירדו באופן דרסטי, במקביל לירידה במכירותיה בארץ. גלגל הצלת ההשקעה בדמות גיוס בשוק ההון אינו רלוונטי באופק הקרוב, והתוכנית הנוכחית - אם וכאשר תושלם - היא למעשה גלגל-ההצלה של החברה, לא פחות.