שטייניץ: "אני מעריך בזהירות שנגיע לבלימה של המשבר לקראת סוף השנה ונגיע לצמיחה לקראת סוף שנת 2010"

בטקס חתימת עסקת החבילה אמר שר האוצר: "אחרי 10 שנים שבהן חוק בנק ישראל עבר אין ספור מאבקים ותהפוכות ולעולם לא אושר - אתמול בלילה הגענו לסיכום ואני רוצה לברך את פישר"

"אני רוצה להודות לעופר עיני ולשרגא ברוש על כך ששמו את האינטרסים שלהם בצד לטובת האינטרס הלאומי. כולנו עשינו ויתורים ותרמנו את חלקנו. התחושה של שילוב הידיים בתקופת משבר כה חמור היא לעצמה חשובה. אני מעריך שהשילוב הזה הוא חלק מהותי של התוכנית הכלכלית ונגיע לבלימה אפקטיבית של המשבר לקראת סוף 2009 ולצמיחה אפקטיבית לקראת סוף שנת 2010. זה שילוב ידיים חריג לכבוד המשבר, שלא היה כאן 25 שנים. אני מקווה שהשילוב הזה יימשך גם אחרי המשבר כי זה יוצר תרבות וכללים טובים יותר", כך אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, בטקס חתימת עסקת החבילה בין האוצר, המעסיקים וההסתדרות שנערך היום (ג') במשרד האוצר בירושלים.

אין הסכמה

למרות החגיגיות שהפגינו כל הצדדים והשבחים ההדדיים, מתברר כי אין כלל הסכמה לגבי הנקודות העקרוניות של התוכנית. לשאלת "גלובס" האם ההסתדרות תומכת ברפורמות המבניות הכלולות בתוכנית "בלימה ותנופה" (מינהל מקרקעי ישראל, נמלי הים וחברת החשמל) השיב יו''ר ההסתדרות, עופר עיני: "אני לא תומך ברפורמות אלא בכניסה למו''מ בנושאים הללו". בנוסף הביע עיני התנגדות להטלת מע''מ על פירות וירקות.

עוד נודע ל"גלובס" כי שרגא ברוש, נשיא איגוד הארגונים הכלכליים (המעסיקים), מתנגד אף הוא להטלת מע''מ על פירות וירקות ועל תיירות, אף שהנושאים הללו נמצאים מחוץ לעסקת החבילה והמעסיקים מקווים כי הכנסת תפיל את כל המהלכים הללו. כמו כן, העמדה המקצועית של התאחדות התעשיינים היא נגד העלאת המע''מ הכללי מ-15.5% ל-16%.

"המשבר בעיצומו"

"אני מעריך שהתחלנו דרך חדשה אך המבחן הוא ביישום של עסקת החבילה ויש לנו לא מעט אתגרים לקראת קריאה שנייה ושלישית. אני מקווה שאלו שחתומים על העסקה יגנו עליה בכל דרך ויכבדו את המסמך שעליו חתמו. עסקת חבילה זו חבילה שלא יכול ליפול ממנה חלק כי אז היא לא חבילה. הסכמנו שכולנו מכבדים את העסקה. אני מאמין בזה. התהליך שמכונה 'שולחן עגול' הוכיח את עצמו והמבחן יהיה שנמשיך להתנהל בצורה הזו בעיקר בסוגיות הרפורמות הגדולות", אמר עיני בהביעו חשש מהמשך התנהגות האוצר בנושאים שבדיון.

עוד הוסיף עיני כי "עוצמתו של המשבר מורגשת, הוא לא נחלש והוא בעיצומו. אנו חייבים להמשיך לשלב ידיים כדי לזרז ולפשט אל החבילה. חייבים לעבוד ביחד וללמוד להקשיב, להיות מחוברים לשטח. אין כאן עניין מי יותר חכם: אם נראה שהאשראי לא מגיע לדוגמא, חשוב לשבת איתנו, להקשיב וביחד לפתור את הבעיה".

לגבי הקיצוץ בדמי ההבראה לעובדי המגזר הציבורי, המהווה צעד רגרסיבי במיוחד, השיב עיני: "אני שלם מאוד עם זה כי זה הרע במיעוטו. כל צעד נותן את חלקו. אי אפשר היה ליצור את הדיפרנציאליות למרות שדרשתי אותה. המחיר ששילמנו ,לעומת כל הטוב שקרה פה, הוא קטן יחסית".

"בר-און היה ברוטאלי; לין מבזבז מיליונים מכספי החברים"

"אתה יותר מדי נעים. אנו רגילים לשר אוצר ברוטאלי. חשוב שתדע שהדרך שלך היא הדרך הנכונה. גם להתווכח אפשר בנחת. יהיו לנו מחלוקות ועוד ויכוחים אבל אם נתנהל ככה, נצליח כולנו", כך אמר היום (ג') עופר עיני, יו''ר ההסתדרות, בטקס חתימת עסקת החבילה.עיני ניצל את הטקס, יחד עם שותפו שרגא ברוש, "לסגור חשבון" עם שר האוצר לשעבר רוני בר-און, שהתנגד למודל "עסקת החבילה" ול"שולחן העגול".

ברוש אמר כי "אתם זוכרים שלא מזמן מישהו האשים אותנו בניסיון הפיכה (רוני בר-און, א.פ.). אני לא רואה אותה. יש שר אוצר ויש ראש ממשלה. זה מה שאנו צריכים - מנהיגים שינהיגו אותנו".

המטרה השנייה לחיצי הביקורת היה נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, שהביע התנגדות פומבית לעסקת החבילה עקב חוקי העבודה החדשים שנכללו בה בלחצו של עיני, ואף החל בקמפיין תקשורתי נגדה. "לין עושה עלינו סיבוב בתקשורת ואני לא מבין אותו וגם למה דווקא בתקופה כזו של משבר. צר לי על מיליונים שלין מבזבז על קמפיין תקשורתי מכספי החברים. כולם יבינו בסוף שאין דברים בגו ולא תהיה שום פגיעה בהיי-טק ולא בצמיחה. אני סבור כי הכללים מהווים א-ב של מערכת כללי עבודה תקינים", אמר עיני.

לדבריו, "לין טועה ואתם תראו שיש לו אג'נדה שונה מזו שמוצגת בתקשורת. הוא כבר פרש לפני שנתיים וחזר ואנו מקווים שגם הפעם הוא יחזור. אין שום שינוי בחוקי עבודה. כל הטענות והכללים קיימים עוד משנת 2001 ואין כאן שום חדש".

עיני אמר בסרקזם כי "אני רוצה להודות לאוריאל לין על הסיוע שהוא מעניק להסתדרות. מאז שהחל בקמפיין, הטלפון לא מפסיק לצלצל אצלנו כי כולם רוצים להתארגן ולהצטרף להסתדרות. אני מודה שוב ללין ומבקש שימשיך: מעולם לא קיבלתי קמפיין חינם".