ביהמ"ש העליון החמיר את עונשו של השר לשעבר שלמה בניזרי ל-4 שנות מאסר בפועל

בניזרי הורשע ב-2006 בקבלת שוחד מהקבלן משה סלע ונדון במחוזי ל-18 חודשי מאסר ■ השופט אדמונד לוי: "צר לי על הרב שהרביץ תורה באחרים לא הקפיד למלא את האיסור ליטול שוחד" ■ בניזרי: "עברתי עינוי דין קשה"

החמרה משמעותית בעונשו של שלמה בניזרי: בית המשפט העליון הבוקר (ד') גזר על השר לשעבר מש"ס 4 שנות מאסר בפועל במקום 18 חודשי המאסר שגזר עליו בית המשפט המחוזי. זאת, בגין הרשעתו בקבלת שוחד, הפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש הליכי משפט.

השופט אדמונד לוי נימק את ההחלטה בערעורים שהגישו המדינה ובניזרי: "השחיתות הגוברת במוסדות השלטון הישראלי מחייבת לעשות מעשה על-ידי הצבת תג מחיר גבוה יותר מזה שהיה נהוג בעבר לצידן של העבירות בתחום זה".

השופטים אדמונד לוי, אסתר חיות וחנן מלצר התירו על כנו את הקנס שנגזר על בניזרי בסך 80 אלף שקל, והורו לו להתייצב למאסר ב-1 בספטמבר בשעות הבוקר.

"צר לי, באמת ובתמים, על בניזרי. צר לי על הרב שהרביץ תורה באחרים, אולם הוא עצמו לא הקפיד למלא אחר האיסור ליטול שוחד. צר לי על השר, שממעמדו הרם ורב-ההשפעה הידרדר לתהום כה עמוקה. וצר לי על האדם בניזרי, בעל משפחה, שבהרשעתו וענישתו כרוך סבל רב גם לבני-משפחתו שלא חטאו", ציין לוי.

בניזרי הגיב בקול חנוק להחלטה: "זה יום קשה. לי, להוריי המבוגרים, לאשתי, לשמונת ילדיי, שחלקם אפילו נולדו לתוך הפרשה הזו. במשך 8-9 שנים עברתי עינוי דין קשה מאוד. נרדפתי, הוכפשתי על קבלת שוחד-שוחד-שוחד, בסופו של דבר, בית המשפט קבע חד-משמעית כי לא לקחתי שקל לכיסי, למרות שהפרקליטות ניסתה להגדיר את זה כלקיחת השוחד הגדולה. שוחד בלי לקבל שוחד. לכן אני לא מבין את חומרתו של הפסק דין הזה".

"כואב לי מאוד שבית המשפט החליט כך, כי זה לא רק פגיעה בי - אלא פגיעה במשפחתי, בילדיי ובעשרות אלפים שאני דואג להם, מטפל בהם לרווחתם האישית בחיי היום-יום", הוסיף בניזרי.

שחיתות גוברת

השופט לוי תקף בחריפות בגזר הדין את השחיתות הפושה במערכת השלטונית בישראל. "עובדי הציבור מצווים לפעול בניקיון כפיים, בשוויון וללא אפליה, כאשר לנגד עיניהם ניצב עניינו של הציבור בלבד, שהפקיד בידיהם סמכויות רבות מתוך הקופה הכללית", ציין לוי. "חרף זאת אנו נתקלים פעם אחר פעם במי שנדרשים לכבוש את יצרם, כאשר בסמכויות שניתנו להם הם עושים לביתם או כדי להיטיב עם אלה שביקרם הם חפצים. תופעה זו קשה היא, ומדינה מתוקנת אינה יכולה ואסור לה להשלים עם קיומה. קל וחומר שאין להשלים עם תופעה זו, מקום שמדובר במי שכיהן כשר בממשלת ישראל".

בהמשך כתב השופט לוי כי העונש צריך להרתיע אנשי ציבור: "...התופעה של שחיתות גוברת בחברה הישראלית, תופעה שלא פסחה גם על מוסדות השלטון, והשלמה עמה כמוה כהשלמה עם הסתאבות ואובדן מוחלט של האמון במינהל הציבורי. כדי להתמודד עם נגע זה ולהרתיע את הרבים - לא די עוד במלל ודברי כיבושין, והגיעה העת לעשות מעשה. אינני סבור כי בעונש אותו גזר המחוזי יש כדי לענות על אותה מטרה".

במקביל, דחה העליון את ערעורי הצדדים על עונשו של הרב ראובן אלבז, פטרונו של בניזרי וראש ישיבת אור התורה, שהורשע באותה פרשה בתיווך לשוחד וקשירת קשר לביצוע פשע, ונדון ל-8 חודשי מאסר על תנאי. עם זאת, החמיר העליון את הקנס שהוטל עליו מ-120 אלף שקל ל-250 אלף שקל.

מסר לציבור

עו"ד מיכאל קרשן מהפרקליטות אמר בתגובה להחלטה כי "בית המשפט קיבל באופן מלא כי ראוי להחמיר בנגע השחיתות ולהעביר מסר לציבור כולו. העליון אמר כי לקיחת כסף לכיס הפרטי היא דבר לא ראוי. אנו מקווים כי לא נעמוד במצבים כאלה בעתיד. צר לנו על בניזרי ואלבז שחטאו במעשים כאלה. קיווינו שזה יהיה העונש".

בניזרי הורשע באפריל 2008 בכך שבין השנים 1996-2001, שבמהלכן כיהן כסגן שר הבריאות, כשר הבריאות וכשר העבודה והרווחה, קיבל שוחד כספי וטובות הנאה בשווי מאות אלפי דולרים מהקבלן משה סלע, כגון רכישת מערכת מיזוג אוויר לדירתו ושיפוצה. סלע היה אז בעלים של חברות כוח-אדם, שהביאו עובדים זרים מחו"ל, ובתמורה לכספיו השפיע בניזרי על החלטות שירות התעסוקה בדבר הקצאת מכסות עובדים זרים לקבלנים, וכן העביר לו מידע פנימי חסוי ובעל ערך עבורו. בנוסף הוא ניסה להטות מכרז לטובתו, ומינה את מקורביו לתפקידים ציבוריים.

בערעור לבית המשפט עליון ביקשה המדינה להטיל על בניזרי 7 שנות מאסר, בטענה כי משרת ציבור כה בכיר, שלקח טובות הנאה במשך תקופה ממושכת והשחית את השירות הציבורי - ראוי לעונש כבד יותר.

גם בניזרי הגיש ערעור הן על הרשעתו והן על גזר דינו ועל הקלון שהטיל עליו בית המשפט, שבעקבותיו הושעה אוטמטית מחברותו בכנסת. פרקליטיו, עוה"ד בני נהרי וליאור אשכנזי, טענו כי עדותו של סלע, שהיוותה ראיה מרכזית בהרשעה, היתה רצופה שקרים.

ש"ס: חוסר פרופורציה בין העבירה לענישה

"לבי נקרע למשמע החלטת בית המשפט", כך אמר היום יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, בתגובה להחלטת העליון להחמיר את עונשו של השר לשעבר שלמה בניזרי. "ש"ס תעשה הכל לסייע לרב בניזרי ולמשפחתו ולחיזוקם. בש"ס מתפללים שהרב בניזרי, שעסק ימים ולילות בהפצת תורה, יעמוד בעזרת השם איתן כנגד הצפוי, ובעזרת השם ימשיך להגדיל תורה ולהאדירה", הוסיף ישי.

בעוד יו"ר ש"ס הסתפק בתגובה מאופקת, הביע חברו לסיעה, ח"כ ניסים זאב, תדהמה מההחלטה. זאב, שהגיע לבית המשפט לשמוע את גזר הדין, אמר כי מדובר בתפיסת עולם שגויה, מוטעית ומפלה שננקטה גם כלפי יו"ר ש"ס לשעבר, אריה דרעי.

"יש כאן חוסר פרופורציה בין העבירה לענישה. אני חושב שהוכרע מעל לכל ספק שבניזרי לא שילשל לכיסו פרוטה אחת, ויכול להיות שכל הטעות שלו זה ברמת הנהלים, ולא מעבר לכך", אמר זאב.

לדבריו, "נציגי ציבור צריכים לשלם מחיר כל-כך כבד על עבירות שהן לא כל-כך חמורות. יש כאן חוסר התחשבות, חוסר פרופורציה. לצערי, יש להם אג'נדה משלהם. אנשי ציבור פה משלמים הרבה מעבר לעבירה".

שאר עמיתיו של בניזרי במערכת הפוליטית העדיפו לשמור על שתיקה.