כלכלני בנק לאומי: חזרה לריבית של 5%-6% היא "רק עניין של זמן"

עם זאת, בבנק לא מעריכים כי תהליך העלאת הריבית יחל בחודשים הקרובים ■ "תהליך העלאת הריבית צפוי להימשך על-פני פרק זמן לא קצר עד לחזרה לרמה הנורמלית"

"תהליך עליית הריבית איננו צפוי להתחיל כבר בחודשים הקרובים", מציינים היום (ה') כלכלני בנק לאומי. בבנק מנמקים סברה זו במדד המשולב שפרסם השבוע בנק ישראל - מהם עולה, לדבריהם, כי קיימת אפשרות ש"תימשך ירידת התוצר העסקי גם ברביע הנוכחי". המדד השלים 10 חודשי ירידות רצופים. "כל עוד לא תחול התאוששות של ממש בפעילות הכלכלית בעולם, קשה יהיה לראות שינוי משמעותי לטובה בפעילות ענפי התעשייה בישראל", נכתב שם - לאור העבודה שהתעשייה המקומית מוטת יצוא.

אבל, וזה כנראה אבל גדול, בבנק לאומי צפוים כי חזרה לכיוון של ריבית בשיעור 5%-6% (2%-3% ריאלית) היא "רק עניין של זמן"; הריבית הריאלית, כפי שהיא מגולמת מריבית בנק ישראל בניכוי ציפיות האינפלציה של בנק ישראל, הינה שלילית - כ-2% בממוצע ברבעון השני. "ריבית זו שלילית גם במדינות אחרות", נכתב בסקירה. ריבית בנק ישראל הנוכחית עומדת על 0.5% במונחים שנתיים.

בבנק לאומי מעריכים כי כאשר יתחיל תהליך העלאת הריבית, "הוא צפוי להימשך על-פני פרק זמן לא קצר עד לחזרה לרמה הנורמלית". עוד מעריכים בבנק כי תהליך עליית הריבית צפוי להקדים את זה של ארה"ב ושל אירופה - בגלל ירידת האינפלציה הנמוכית בשיעור נמוך יחסית, וכך גם עוצמת המיתון והמשבר הפיננסי.

התחלנו במדד המשולב ולכן נקנח בו. בלאומי שואבים אופטימיות מהמדד, ומציינים כי ירידת התוצר העסקי בחודשים האחרונים הינה בקצב איטי יותר מזו שברבעון הראשון של 2009 (3.9%- במונחים שנתיים). "כשם שירידת המדד הייתה מהירה וחריפה יחסית עד ראשית 2009 - אף יותר מהמיתון הקודם - כך גם בלימת הירידה הינה מהירה גם כן".