עלייה של 8% בביקוש להיי-טקיסטים בתחום התוכנה

זאת, ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון של 2009 ■ ביחס לרבעון השני אשתקד עדיין מדובר בביקושים הנמוכים ב-27% ■ עלייה של 4.5% בכלל הביקושים לאנשי פיתוח בהיי-טק

מנתוני חברת ההשמה Jobinfo, לגבי סיכום מגמות בענף ההיי-טק ברבעון השני של 2009, עולה כי נרשמה עלייה של 4.5% בביקושים לאנשי פיתוח בתחום התוכנה, האינטרנט והחומרה, לעומת הרבעון הראשון. יחד עם זאת, הביקושים נמוכים ב-25% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

הרבעון השני של השנה החל עם ביקושים נמוכים ב-57% לתפקידי פיתוח, לעומת חודש אפריל אשתקד, כאשר בחודש מאי הסתמנו עליות משמעותיות.

תחום התוכנה, שהוא התחום המוביל בביקושי משרות היי-טק מזה שנים, מראה סימנים קלים של התאוששות עם עלייה של 8% בביקושים לעומת הרבעון הראשון של 2009. חשוב לזכור כי ביחס לרבעון השני אשתקד עדיין מדובר בביקושים הנמוכים ב-27%. בתחום האינטרנט נרשמה עלייה של 5% בביקושים לעומת הרבעון הראשון של 2009. יחד עם זאת, הביקושים בתחום זה נמוכים ב-32% לעומת אותו רבעון אשתקד.

תחום הביומד מראה ירידה של 22% בביקושי עובדים. ההסבר לכך הוא כי חברות הביומד הינן חברות קטנות ואת רוב הגיוסים שלהן עשו ברבעון הראשון של 2009. תחום המכירות מראה ירידה של 35% בביקושים ביחס לרבעון הראשון של 2009, אך לעומת הרבעון המקביל אשתקד התחום בעלייה של 24%.

הביקוש לסטודנטים סובל מירידה משמעותית בהיקפי הביקושים. יחד עם זאת, נראה כי לאחר שני רבעונים שקטים יחסית, נפתחו ברבעון השני מספר תקנים לסטודנטים בחברות הגדולות שאצלן בדרך כלל גיוס הסטודנטים הינו גדול. בקרב החברות הבינוניות והקטנות שעדיין מגייסות סטודנטים נראה כי אין פגיעה משמעותית בשכר לשעה לסטודנטים.

בנוגע למגמות השכר, נרשמה ירידה של 13% בשכרם של אנשי פיתוח תוכנה ללא ניסיון. ירידה זו היא המשמעותית ביותר, וזאת בהשוואה לבעלי רמות ניסיון של 2-3 שנים (ירידה של כ-10%) ובעלי ניסיון של 3-5 שנים ומעלה עם ירידות מתונות יותר של 5% בממוצע. במשרות הפיתוח הבכירות נרשמו ירידות של עד 3% בשכר.

בתחום החומרה אנו רואים שבוגרים עם עד שנה ניסיון, חווים ירידות בשכרם אשר מגיעות עד ל-14%. מגמות השכר בתחום האינטרנט מצביעות על ירידות של 5%-15% בשכר לבוגרים ומפתחים בעלי עד 3 שנות ניסיון.

"במצב ביקושי העובדים בשוק עדיין קיימת תנודתיות רבה. אנו עדים לעליות ומורדות". אומרת אילנה אחימאיר, מנכ"לית Jobinfo. "שני הרבעונים הראשונים של 2009 מתנהלים באופן זהה של ירידות חדות בחודש הראשון של הרבעון ועליות משמעותיות בחודשים השני והשלישי ברבעון. התנהלות זו מראה עדיין על חוסר וודאות אל מול תוצאות המשבר הכלכלי העולמי. נראה כי חברות חוזרות לגייס בזהירות רבה, עקב בצד אגודל". היא מוסיפה.

עפרה עפגין-חדד, משנה למנכ"ל וסמנכ"לית שיווק ומכירות Jobinfo: "לגבי רמות השכר, ניתן לסכם ולומר שהמגמה הבולטת ביותר בכל התחומים היא כי טווח השכר הנמוך למשרות ירד והטווח הגבוה נשאר דומה למה שהיה ברבעון קודם. כלומר החברות מציעות שכר נמוך יותר בכניסה לתפקיד חדש למועמד שאינו מועסק כרגע, ומצד שני מועמדים איכותיים שעוזבים מקום עבודה לטובת מקום חדש זוכים לרמות השכר הגבוהות יותר". מוסרת .