רשתות המזון יחויבו להעסיק עובדים בתנאים מיוחדים

ההסתדרות ואיגוד לשכות המסחר גיבשו הסכם קיבוצי מיוחד מול שופרסל ורבוע כחול, שיסדיר תנאים אחידים להעסקת העובדים בענף

לרמי לוי קל יותר להוביל מבצעים של "עוף בשקל" כל זמן שהעובדים שלו אינם מועסקים במסגרת של הסכמים קיבוציים, אולם בקרוב מאוד גם הוא ורשתות קטנות אחרות יצטרכו להעסיק עובדים בתנאים מוסדרים ומיטיבים, כפי שקיימים ברשתות הגדולות.

תנאים אלה יכללו הסדר פנסיה מיטיב לכלל העובדים וכן מספר הטבות נוספות לעובדים עם ותק של 3 שנים לפחות: קרן השתלמות (על-פי ותק), בונוסים על-פי רווחיות ומשכורת 13.

חישוב הוותק לצורך מתן ההטבות ייעשה מיום העבודה הראשון של העובד בפועל, ולא רק מיום חתימת ההסכם.

ל"גלובס" נודע כי ההסתדרות ואיגוד לשכות המסחר סיימו לגבש הסכם קיבוצי מיוחד מול הרשתות שופרסל ורבוע כחול , שיסדיר תנאים אחידים להעסקת העובדים בענף.

מי שהובילו לחתימת ההסכם הן הרשתות הגדולות, מתוך כוונה ברורה אחת: לכפות את ההסכם על כלל רשתות המזון, בהן גם זו של רמי לוי, חצי חינם, טיב טעם ועוד.

ההסתדרות ואיגוד לשכות המסחר יפנו מיד לאחר חתימת ההסכם לשר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר, ויבקשו ממנו להשתמש בסמכותו ולהוציא צו הרחבה להסכם, שיחיל אותו על כלל רשתות המזון. לצו ההרחבה יש מעמד של חוק, והוא יחייב את כלל הענף.

לשופרסל ולרבוע כחול לא היתה בעיה לחתום על הסכם קיבוצי, שכן כבר היום מרבית העובדים שלהן מועסקים במסגרת של הסכם כזה. לכן, למעשה, החתימה על ההסכם המיוחד נועדה אך ורק לשם הרחבתו לכדי צו הרחבה שיחייב את כל הענף. בצורה כזו, התחרות בין רשתות השיווק לא תתנהל על גב העובדים, ולרשתות הקטנות כבר לא יהיה היתרון שהיה להן עד היום כוח-אדם זול, ללא קביעות וללא תנאים מיוחדים.

עובדי שופרסל ורבוע כחול זכאים כיום למשכורת 13, קרן השתלמות (לאחר ותק מסוים), פנסיה מיטיבה, משכורת מעל שכר מינימום ובונוסים.

איך אפשר לכפות על כלל הרשתות הסכם שנחתם בין 2 רשתות בלבד? שופרסל ורבוע כחול מעסיקות כיום את מרבית העובדים בענף רשתות המזון ומחזיקות בנתח שוק גדול במיוחד יחד, ולכן שר התמ"ת צפוי לחתום על הצו.

"אם הרשתות הקטנות היו מצטרפות לאיגוד שלנו, הן היו יכולות להשמיע את עמדותיהן וגם להשפיע. אבל הן בחרו שלא להצטרף, ולכן אין להן זכות להתנגד לעניין הזה", אמר ל"גלובס" יחזקאל דסקל, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר. דסקל הוסיף כי איגוד לשכות המסחר לא מתנגד ליחסי עבודה קיבוציים, אולם הוא מבקש לבצע איזונים מתאימים.

זקי שלום, הבעלים של רשת "חצי חינם", אמר היום (ב') כי לא שמע על פרטי הסכם שהתגבש.