סיטיגרופ מעלה את הריבית על לקוחות בכרטיסי אשראי

העלאת הריבית הממוצעת - 24% תוטל על לקוחות שלא יפרעו את החשבון בסוף כל חודש ■ סיטיגרופ העלה את הריבית על 13-15 מיליון כרטיסי אשראי שהוא משווק במשותף עם רשתות שיווק כמו סירס

סיטיגרופ העלה משמעותית את הריבית שהוא גובה על כ-15 מיליון חשבונות בכרטיסי אשראי, כמה חודשים לפני שהגבלות על העלאה כזו נכנסות לתוקף - במהלך שעלול ללבות כעס פוליטי על הטיפול בלקוחות של הבנקים שחולצו על-ידי הממשל האמריקני.

מקורות יודעי דבר מסרו שסיטי, שאמור לוותר לטובת הממשל על 34% ממניותיו במסגרת החילוץ העדכני שלו, העלה את הריבית על 13-15 מיליון כרטיסי אשראי שהוא משווק במשותף עם רשתות שיווק כמו סירס.

הממשל להגנת הצרכנים

אתמול (ג') הציע הממשל האמריקני חקיקה שתיצור מפקח חדש עם סמכויות רחבות להגנת צרכנים. לפני שבוע תקפו כמה פוליטיקאים את סיטיגרופ בעקבות החלטתו להעלות את השכר לעובדיו.

בעלי כרטיסים במיתוג משותף של סיטי ושל רשתות שיווק שלא יפרעו את חשבונם במלואו בסוף כל חודש, יצטרכו לספוג עלייה ממוצעת של 24% בריבית - או כ-3 נקודות אחוז - על חשבונותיהם מינואר עד אפריל, לפי ניתוח נתונים של קרדי סוויס.

אחרי פרסום הידיעה באתר "פייננשל טיימס" פרסם סיטי הודעה לפיה "התאמנו את התמחור ואת תנאי הכרטיסים לכמה לקוחות במסגרת בדיקה שגרתית של חשבונות. זהו תהליך מתמשך שנועד להבטיח הצעה של תנאים, ריביות, קווי אשראי ומוצרים שמבוססים על צרכים אישיים ופרופיל של סיכון".

בהודעת סיטי נאמר עוד כי "השינויים משקפים גם את העלייה הדרמטית בעלויות העסקים בסביבה שלנו, כאשר אנו מתאמצים לשמר את הזמינות הגבוהה של הכרטיסים".

מקזזים הפסדים

ההאטה הכלכלית גורמת לשיעור שיא של חדלות פירעון בקרב לקוחות של כרטיסי אשראי בארה"ב, המניעה מנפיקים רבים לייקר את הריבית, הן כדי לקזז את ההפסדים והן כדי להקדים את ההגבלות על העלאת ריביות, שייכנסו לתוקפן בפברואר 2010.

לפי חברת המחקר לייטספיד, שמתחקה אחרי 12 אלף חשבונות של כרטיסי אשראי בארה"ב, העלאות הריבית של סיטי היו מקיפות יותר, בהשוואה לאלה שביצעו יריביו העיקריים.

קרולין מאלוני, צירת בית נבחרים דמוקרטית מניו יורק שגיבשה את התקנות החדשות שיגבילו מאוד את יכולתם של המלווים לייקר את הריבית ללווים מסוכנים, מתחה ביקורת על המהלך. "קשה לומר אם הייקור הזה על חשבונות קיימים הוא תיקון של החלטות עסקיות קודמות, או ניסיון להספיק לייקר את הריבית לפני כניסת החוק החדש לתוקף".