שרגא ברוש חתם עם מקבילו הקזחי על הסכם לשת"פ כלכלי בין ישראל לקזחסטן

בתוך 3 חודשים יעביר הארגון הכלכלי של קזחסטן רשימת פרויקטים והתאחדות התעשיינים בישראל תפיצה בין 2,000 חבריה ■ ברוש: הקזחים מתעניינים בעיקר בטכנולוגיות בתחומי החקלאות, בטחון לאומי, מכשור רפואי, מים ואנרגיה

שרגא ברוש, יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים, המתלווה לביקור הנשיא פרס בקזחסטאן, חתם היום (ד') על הסכם לשיתוף פעולה כלכלי עם מקבילו הקזחי, ראש הארגונים הכלכליים של קזחסטאן, עזאת פריושב (Azat Perushev). לדברי ברוש, ההסכם לשת"פ הכלכלי נחתם עפ"י בקשת המקביל הקזחי מבלי שהדבר תוכנן מראש.

ההסכם שנחתם נועד להבטיח למגזר העסקי בישראל שיתוף פעולה מצד הארגונים הכלכליים של קזחסטאן באיתור שותפים פוטנציאליים לביצוע מיזמים משותפים, ובחילופי מידע על פרויקטים ממשלתיים כמו גם פיתוח שווקים. על פי ההסכם, בתוך שלושה חודשים יעביר הארגון הכלכלי של קזחסטאן, - "הטאמקן" (Hatameken), רשימה של פרויקטים והתאחדות התעשיינים בישראל תפיצה בין 2,000 חבריה.

הסכם זה מצטרף לשני הסכמים שנחתמו אתמול, האחד - בין מכון היצוא של ישראל לבין הגוף המקביל בקזחסטאן, בו התחייבו שני הגופים לשתף פעולה. הסכם נוסף שחתם ברוש, הוא להקמת מועצת עסקים ישראל-קזחסטאן.

לדבריו, בסוף השנה תבקר בישראל משלחת מטעם הארגונים הכלכליים של קזחסטאן, במטרה לקדם השתתפות של חברות ישראליות בפרויקטים בקזחסטאן וכן לאתר סקטורים נוספים לשיתופי פעולה עסקיים. ברוש ציין כי עיקר ההתעניינות של הקזחסטאנים היא בטכנולוגיות בתחום החקלאות, בטחון לאומי, מכשור רפואי, מים ואנרגיה.

עוד אמר, כי בכוונת הארגונים הכלכליים של קזחסטאן לסייע בפיתוח תעשייה מקומית שתתבסס על אוצרות הטבע הקיימים במדינה המוסלמית, בשיתוף הידע, הניסיון והטכנולוגיות של התעשיות הישראליות.

פרס פתח דלתות

"אין ספק, כי ביקורו של הנשיא פרס באזרביג'אן ובקזחסטאן, תרם תרומה חשובה ופתח דלתות בקרב הגורמים הממשלתיים ובקרב אנשי העסקים המקומיים בשתי המדינות הללו. אנשי העסקים המקומיים היו קשובים לרוח הגבית שנתנו נשיא אזרביג'אן ונשיא קזחסטאן, נזרבייב, בפגישות ובסמינרים להידוק הקשרים הכלכליים בין המדינות", אמר ברוש.

החברות הישראליות המשתתפות במשלחת הנלווית לנשיא פרס, מדווחות על הצלחה רבה במשאים ובמתנים עם החברות המקומיות ורואות פוטנציאל רב להגברת שיתופי הפעולה עם החברות במדינות בהן ביקרה המשלחת הישראלית.

מהתאחדות התעשיינים נמסר כי 269 חברות ישראליות פועלות כיום בקזחסטן. בשנת 2008 הסתכם יצוא הסחורות הישראלי לקזחסטאן ב-159 מיליון דולר, גידול של 60% לעומת 2007. יבוא הסחורות גדל באחוזים בודדים והסתכם ב-3.4 מיליון דולר בלבד. ברבעון הראשון של 2009, היקף הסחר הסתכם ב-8 מיליון דולר, ירידה של 40% לעומת הרבעון המקביל.