אמנסטי: פשעי מלחמה של ישראל וחמאס ב"עופרת יצוקה"

ארגון זכויות האדם הבין-לאומי: "ישראל זרעה הרס לא מאופק ברצועת עזה, אזרחים פלסטינים היוו פעמים רבות את המטרה" ■ הארגון גם דוחה את הטענה הישראלית על שימוש באזרחים על ידי חמאס כ"מגן אנושי"

ביקורת נוקבת: ארגון זכויות האדם הבין-לאומי "אמנסטי" תוקף הלילה (ה') בחריפות את ישראל בדו"ח שמפרסם בעניין התנהלותה, לצד התנהלות החמאס, במהלך מבצע "עופרת יצוקה". לטענת הארגון "ישראל זרעה הרס לא מאופק" ברצועת עזה, אזרחים פלסטינים היוו פעמים רבות את המטרה במהלך המבצע ותקיפות צה"ל כוונו פעמים רבות ישירות לעברם.

דו"ח הארגון מתפרס על לא פחות מ-117 עמודים הסוקרים את 22 ימי המבצע הצבאי. הארגון גם דוחה את הטענה הישראלית על שימוש באזרחים על ידי חמאס כ"מגן אנושי". לדברי הארגון, לא נמצאה הוכחה לטענה.

מה שכן מצא הארגון, הוא דווקא התעלמות של כוחות צה"ל במהלך המבצע מילדים ואזרחים פלסטינים. הארגון טוען כי אזרחים רבים נמצאו בסכנה ממשית, לאחר שהחיילים השתלטו על בתי אזרחים והכריחו את המשפחות להישאר סגורים בתוכם.

ההרס: "לא מתוך נחיצות צבאית"

"הרבה מההרס נעשה בכוונת זדון", נכתב בדו"ח. "ההרס נעשה בצורה כזו, שאי אפשר לטעון לגביו שנעשה רק מתוך נחיצות צבאי". בכך, מציין הארגון, ישראל מואשמת ב"הפרת חוקי מלחמה".

בכל הנוגע למספרים סטטיסטיים, טוען הארגון, כי במהלך ימי הלחימה נהרגו לא פחות מ-1,400 פלסטינים, מאות מהם אזרחים חפים מפשע. הארגון טוען כי המספרים חופפים את המידע שהועבר מארגוני הבריאות בעזה.

הדו"ח מציין עוד כי במהלך המבצע נהרסו ברצועה יותר מ-3,000 בתים, לצד פגיעה קשה בתשתיות ובשדות חקלאיים.

אך הארגון לא חסך ביקורת גם על התנהלות החמאס, וכינה גם אותה כ"פושעת מלחמה". ארגון זכויות האדם ביקר בחריפות את התקפות הטילים על ישראל, וכינה את הירי לעבר דרום ישראל כ"לא חוקי". בנוסף, המליץ הארגון שלא לחמש את הארגונים המזויינים ברצועת עזה.

צה"ל: הדוח איננו מאוזן

מדובר צה"ל נמסר הלילה בתגובה: "תמוהה בעינינו העובדה כי ארגון מכובד כ'אמנסטי', אינו מביא לידי ביטוי הולם בדו"ח שפורסם, מציאות בלתי נסבלת של ירי בלתי פוסק לעבר אזרחי ישראל במהלך שמונה השנים האחרונות, ונראה כי הוא נופל קורבן לידי מניפולציות של ארגון הטרור חמאס.

לא מצאנו בדו"ח התייחסות הולמת למציאות כפי שהייתה בעורף הישראלי או של אילוצי הביטחון של מדינת ישראל, ולפיכך נראה כי הדו"ח איננו מאוזן דיו. הוא מציג פרשנות מעוותת של דיני הלחימה שאיננה תואמת את הכללים המיושמים ע"י מדינות דמוקרטיות שנאבקות בטרור.

הדו"ח גם מתעלם מן המאמצים שעשה צה"ל על מנת למזער ככל שניתן, פגיעה בבלתי מעורבים. במהלך מבצע 'עופרת יצוקה' הפעיל צה"ל טכנולוגיות, שיטות לחימה וכלים מתקדמים על מנת למזער את הסיכון שנשקף לאוכלוסייה אזרחית וכל זאת במהלך לחימה נגד טרוריסטים, אשר פעלו במכוון מקרב אזורי האוכלוסייה הצפופים והשתמשו בה כ'מגן אנושי'.

במקרים רבים, באזורים בהם עמדו להתבצע תקיפות של מטרות צבאיות, נקט צה"ל באמצעי זהירות שונים לרבות אזהרת האוכלוסייה טרם התקיפה, באמצעות כרוזים, בשידורי הרדיו ובטלפונים אישיים לבתים, וביקש ממנה לפנות את השטח.

בנוסף, אפשר צה"ל במהלך המבצע את כניסתן של שיירות הומניטאריות והפוגה יומית בת מספר שעות לצורך כך".