ההסתדרות אישרה סכסוך עבודה בחברת החשמל

לפני כן דיווחה חברת הדירוג S&P-מעלות כי היא מותירה את דירוג האשראי של חברת החשמל על "ilAA" אולם החברה עדיין נמצאת ברשימת המעקב עם השלכות שליליות בשל "רמת הנזילות הנמוכה

בדרך לשביתה בחברת החשמל? ההסתדרות אישרה אתמול סופית את סכסוך העבודה בחברת החשמל - כך נודע ל"גלובס". זאת לאחר שנכשלו הניסיונות להגיע להבנות עם הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, בנוגע לדרישתו לביטול תוספות השכר החריגות שניתנו לעובדים.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", לפני כשבוע התפוצצה פגישה בין לוין למנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, וליו"ר הוועד, דוד (מיקו) צרפתי, בניסיון להגיע לפשרה בנושא חריגות השכר. בחברת החשמל דרשו כי נושא השבת חריגות השכר יידון במסגרת המו"מ על הרפורמה, ואולם לוין התעקש כי ההפחתה תבוצע מיידית.

לוין הורה להנהלת החברה לפני כשלושה שבועות להפסיק לשלם לאלתר רכיבי שכר לעובדים כמו: משכורת י"ד (בין 25 ל 30-שנה), אחזקות רכב ללא רשום מהות הנסיעה וקידום בדרגה לפנסיונרים (דרגה אחת לשלוש שנים במקום שנתיים) ולגבות מהעובדים והגמלאים את ששולם להם משנת 2004 ואילך.

מדובר בחריגות שכר שהתגלו כבר בבדיקת מבקר המדינה בשנת 1999. בשנת 2006 חויבו הבכירים בחברת החשמל להחזיר הכספים, ועתה הורה לוין על יישום חלקה השני של ההחלטה הנוגע לשכר העובדים הרגילים. חריגות השכר נאמדות ב-175 מיליון שקל בשנה, וכן על השבת כ-100 מיליון שקל בגין השכר החורג ששולם לעובדים שלא כחוק מאז ינואר 2004. יצוין כי בחישוב רכיבי הפנסיה, עשוי החיסכון להגיע לחצי מיליארד שקל לשנה ואף יותר.

למרות דרישת הממונה על השכר באוצר להפחית את חריגות השכר באופן מיידי, חברת החשמל שילמה לעובדים את חודש יולי כרגיל, וזאת בנימוק כי מבחינה טכנית החברה תוכל ליישם את ההפחתה רק החל ממשכורות חודש אוגוסט.

יצוין כי אם לא תבוטל דרישת הממוה על השכר יספגו עובדי חברת החשמל מכה כפולה במשכורות החודש הבא, זאת בגלל הסכמת ההסתדרות להפחית מחצית מדמי ההבראה.

דירוג חברת החשמל עדיין במעקב שלילי: "רמת הנזילות נמוכה"

חברת הדירוג S&P-מעלות מותירה את דירוג האשראי של חברת החשמל על "ilAA" (כלומר BBB לפי הדירוג הישן), אולם החברה עדיין נמצאת ברשימת המעקב עם השלכות שליליות בשל "רמת הנזילות הנמוכה".

בחברת הדירוג מביעים חשש באשר ליכולתה של חברת החשמל לממן את צרכיה השוטפים, ובכלל זה את תכנית הפיתוח בשנה הקרובה, וזאת בשל רמת הנזילות הנמוכה יחסית של החברה. "חברת החשמל מצפה לסיין את המו"מ הנוגע למחויבויותיה הפנסיוניות במהלך החודשים הקרובים, תוך השגת הסכמה לפריסת הגירעון האקטוארי על פני 10 שנים", אומרים במעלות.

האנליסטים מציינים כי הדירוג הניתן לחברה נתמך על העובדה שהיא נתונה בבעלות מלאה של המדינה, וכן בחשיבותה לכלכלת ישראל. עם זאת, מציינים האנליסטים, כי "חוסר הוודאות באשר למבנה משק החשמל העתידי ובכלל זה פיצול חברת החשמל, כאשר ברקע החברה נדרשת לביצוע השקעות נרחבות תוך המשך פגיעה בפרופיל החלש יחסית כבר היום, מביאים לפגיעת הדירוג".

תכנית ההשקעה לה נדרשת חברת החשמל הינה בהיקף של 3.6 מיליארד דולר על פני 3 שנים. לאחרונה חתמה החברה על מסגרת אשראי בהיקף 185 מיליון אירו עם בנקים מגרמניה לתקופה של 12 שנה, כאשר החברה שיעבדה 3 תחנות כוח חדשות שהוזמנו במסגרת תכנית החירום. יתרות המזומנים של חברת החשמל עמדו נכון לסוף חודש מאי על 800 מיליון דולר בלבד.