אלשיך: "אני רואה עדויות ולא מבינה איך הדובר היה רבע שעה דירקטור"

סגנית נשיא המחוזי בת"א אמרה את הדברים בכנס הדירקטורים של המי"ל ■ משה ברקת מרשות ני"ע: "העברת מידע בין ההנהלה לדירקטוריון היא אלמנט קריטי לעבודה תקינה. בבנק הפועלים היה כשל בעניין"

"אני רואה לפעמים עדויות של חברי דירקטוריון, ולא מבינה איך הוא היה רבע שעה דירקטור" - כך אמרה היום (ה') השופטת ורדה אלשיך, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בכנס הדירקטורים של המי"ל.

אלשיך השתתפה בכנס השנתי של המרכז הישראלי לניהול, שעסק בעבודת הדירקטוריון בעידן של משבר כלכלי ובעקבותיו. בכנס הרצו מומחים מתחום האקדמיה, המשפט, חברי דירקטוריון ומנכל"ים, ביניהם משה ברקת, מנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך; ואילנה מודעי, ממונה במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב.

איריס שטרק, יו"ר חטיבת הדירקטורים של המי"ל, שהנחתה את הכנס, אמרה בפתיחתו כי "המשבר מחייב חשיבה מחודשת ובחינה ביקורתית של מבנה הממשל התאגידי וההיערכות ליישומו. האחריות המוטלת כיום על הדירקטורים הינה רחבה ביותר, כאשר הדגש הוא קביעת מדיניות של סיכונים והטמעתה בארגון. דירקטוריונים כשלו בהבנת חובתם להטמיע ניהול סיכונים כחלק מהאסטרטגיה של החברות, וכן כשלו בפיקוח על הההנהלות בלקיחת סיכונים".

השופטת ורדה אלשיך אמרה: "אני יכולה לסכם את כל הרצאתי במשפט אחד - בזמן פירוק ושיקום אין דירקטוריון ואין לו סמכויות. היום הדירקטוריון נמצא במקום הרבה יותר מסוכן, והוא חשוף להרבה יותר סיכונים מבעבר, הרבה בגלל חקיקה ופסיקה. זה שרוצה להיות דירקטור צריך לחשוב הרבה לפני שהוא עושה את זה. הציפיות מחברי דירקטוריון הן להבין ולדעת ולשאול, ברמה שלטעמי אני לא יודעת איך הרבה מהדירקטורים עומדים במחוייבויות האלה. מהזווית של בית המשפט, אני רואה לפעמים עדויות של חברי דירקטוריון - ולא מבינה איך הוא היה רבע שעה דירקטור. יש נגדו תביעת ענק על רשלנות - והוא לא יודע איפה הוא נמצא".

ד"ר משה ברקת, מנהל מחלקת התאגידים ברשות ניירות ערך, אמר כי "הרגולציה תופסת בשנים האחרונות כיוון שהיא מקהה את תפקיד הדירקטוריון כמוביל את הארגון לכיוון של מפקח ומבקר. המסר שרצינו להעביר ברשות הוא הוא שהמידע בין ההנהלה לדירקטוריון הוא אלמנט קריטי כדי שהדירקטוריון יוכל לתפקד. בבנק הפועלים היה כשל בעניין הזה".

מטבע הדברים, התייחסו הדוברים גם לפרשת בנק פועלים. עו"ד גדעון פישר ממשרד גדעון פישר ושות' התייחס לפרשת בנק הפועלים: "בפרשת בנק הפועלים, התפקוד העסקי של הבנק היה משותק: נגיד בנק ישראל מטיל ספק בכשירות הדירקטוריון ודורש להדיח את היו"ר, המנכ"ל שמתפטר עדיין מכהן, המנכ"ל החדש עדיין לא נכנס לתפקיד. תוך כדי זה, גם אחת מחברות הדירקטוריון התפטרה. ויחד עם זאת, אף אחד מטובי המשפטנים לא עתרו כנגד בנק ישראל ונגד משרד האוצר על העוולות שעשו נגדם. למה הם לא עשו את זה? כנראה הם לא עשו את זה כי אף אחד לא עושה את זה. מי זוכר פסק דין נגד רגולטור? אין אפילו לא אחד".