ירום אריאב: "למדינה קטנה אסור לעשות טעויות גדולות"

מנכ"ל משרד האוצר, אריאב, אמר היום בכנס קיסריה כי "אסור לחזור לימים של עידוד תוצרת הארץ ולבלום את התחרות" ■ מנכ"ל משרד האוצר: קבוצה קטנה בישראל נוטלת את רוב עול המיסים

מנכ"ל משרד האוצר ירום אריאב אמר היום בכנס קיסריה כי "המשבר הזה מאופיין באי ודאות גדולה. אנו זוכרים מה היה פה לפני שנה, והתחזיות שהיו לכאן ולכאן. אבל יש כמה איי ודאות שבכל זאת קיימים וימשיכו להתקיים: מי שדגל בהרחבה תקציבית לפני המשבר ממשיך לדגול בזה גם בזמן המשבר. לפני המשבר, כשיש צמיחה, אז יש כסף - למה לא להרחיב. ואילו עכשיו, כשיש משבר - למה לא להרחיב, כדי 'להציל את המשק'?".

"למדינה קטנה אסור לעשות טעויות גדולות, אין לנו לוקסוס כזה. ראה דוגמת איסלנד ואירלנד. לפרוש רשת ביטחון גורפת בסיטואציה משברית שהולכת לחייב את הדורות הבאים בסכומים אסטרונומיים זו טעות גדולה, וצריך כוח לבוא ולהגיד שלא עושים טעויות כאלה. כן עושים רשת ביטחון מצומצמת שיש לה השפעה מסוימת, גם פסיכולוגית ללכת להרחבה תקציבית גורפת בלי קשר ליכולת המימון זו טעות", הוסיף אריאב.

"לחזור לימים של עידוד סקטוריאלי, הגנה על תוצרת הארץ- זו טעות גדולה שאסור לעשות, ויש לחצים לעשות את זה. זה נשמע ברמת המיקרו נורא נכון, אבל אסור לנו לעשות את זה ולהחזיר את המשק שנות דור לאחור. אנו צריכים להכיר במגבלה של הרחבה פיסקלית במשק קטן עם חוב חיצוני גדול", אמר אריאב.

אריאב המליץ לפעול במספר מישורים: "צריך לוודא שהעלייה בשיעור האבטלה לא הופכת למשבר תעסוקתי. צריך לשמר את יתרונות המשק בתחומים שבהם יש לו יתרונות יחסיים. אולי הדבר החשוב ביותר הוא להכין את המשק לכך שכאשר הצמיחה העולמית תתחדש אנחנו נהיה מצד אחד הראשונים בתור, ומהצד השני נוכל לקיים צמיחה בת קיימא בקצב גבוה. בשביל זה ממשלה צריכה לקחת החלטות, לעשות סדרי עדיפויות לעתים קשים.

"יש לנו סיכוי להפוך את המשבר להזדמנות: בייצוא, למשל. אם נפעל נכון יש אפשרות שדווקא בתקופה הזאת נצליח להגדיל את נתח השוק של הייצוא הישראלי. אנחנו משק קטן וגמיש, זה כשלעצמו נותן לנו יתרון מסוים. היצואן הישראלי יותר מתורגל במשברים מאשר עמיתו במדינות זרות. אנחנו כממשלה צריכים לתת עידוד בנושא של אשראי - זה סופר חשוב, זה דבר שמדינות אחרות לא עושות, וזה עשוי לסייע מאוד ליצואנים".

מנכ"ל משרד האוצר: קבוצה קטנה בישראל נוטלת את רוב עול המיסים

אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אמר היום בכנס קיסריה כי "בכל הנוגע להפחתות מסים, יש כאן קבוצה קטנה שהצביע עליה פרופ' ישיב שנוטלת על עצמה את רוב המדינה בתשלומי המדינה ביוזמה החופשית ובצמיחה של מדינת ישראל. עד 2002 הקבוצה הזאת שילמה שיעורי מס ישיר גבוהים, והיוזמה החופשית יחד עם הדמוקרטיה נידונה לדרך חתחתים.

"בשנים הבאות, אם רוצים באמת להפיק לקחים מהמשבר, ולא לצאת ממנו עם תגובה של פאניקה, צריך להסתכל על הטווח הארוך. עובדתית סקר של IMF אם ישראל תמשיך בצמיחה של 3% היא תידרדר ברמה הבינלאומית, כי כולם רצים יותר מהר מאיתנו. צריך להמשיך בעידוד היוזמה החופשית וברפורמות במסים, הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, הרפורמה בנמלים וכן הלאה", הוסיף גבאי.

חייבים לשחרר את המשק הישראלי מהכבלים שעוצרים את הצמיחה

גבאי ציין כי "בסך הכל, אנחנו אם לא נעשה סיבוב פרסה, שהתחלנו ב2003 - נלך ונידרדר. או שאנחנו פורצים ומנצלים את המשבר כדי להתקדם לעומת אחרים, או שאנחנו מפחדים ועומדים במקום. יש ערך כלכלי אדיר ליציבות פוליטית ולממשלה עם הסכמה לאומית רחבה. הערך הזה לא נמדד בהכנסות ממסים ביום אחד או בצמיחה בתוצר לנפש בשבוע, אבל הוא כן נמדד על פני כהונה של קדנציה של ממשלה. המחיר הוא ממשלה גדולה, אבל כזו שיודעת ויכולה לבצע רפורמות משמעותיות שלא היו כמותן מאז קום המדינה, הממשלה הזו ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים גם מחוץ לעולם הכלכלה. האתגרים הביטחוניים שמוצבים לפני האילוצים הכלכליים הם גדולים ומשמעותיים".

על תהליך בניית תקציב 2009-1010 אמר גבאי כי "ההחלטה על סדר עדיפויות חייבת להיות מוכרעת בממשלה, ולא על ידי פקידים מוכשרים מוצלחים ככל שיהיו. אסור לנו להרשות שאמירה 'הפוליטיקאים הכריעו' תיתפס כאמירה שלילית. בשביל זה הם נבחרו".