מחלוקת בין שטייניץ לפקידיו בנושא חוק בנק ישראל

הפקידים: האוצר יאבד את כוח הפיקוח על חריגות שכר ■ שטייניץ וסגן השר יצחק כהן: הטיוטה טובה, אולי יש פקידים ממורמרים ■ הממשלה תאשר ביום א' הקרוב את טיוטת חוק בנק ישראל החדש

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, יביאו לאישור הממשלה ביום א' הקרוב את טיוטת חוק בנק ישראל החדש, כך נמסר היום ממשרד ראש הממשלה. אלא שלעומת קריאות ניצחון של משרד האוצר, התגלתה היום מחלוקת קשה בין הדרג הפוליטי (שר האוצר וסגן שר האוצר) לבין הדרג המקצועי. בדרגים המקצועיים טוענים כי האוצר יאבד בפועל את הסמכויות שהקנה לו החוק עד כה על הפיקוח בחריגות השכר. עוד נודע ל"גלובס" כי אגף הממונה על השכר, בראשות אילן לוין, כבר שיגר מכתב עם הסתייגויות והערות לגבי כמה מהסעיפים העקרוניים.

המחלוקת נסבה סביב השאלה מתי לבנק ישראל זכות להשתמש במנגנון הערעור: רק במקרים של הסכמי עבודה קיבוציים (סעיף 29 א' לחוק יסודות התקציב) או גם בסוגיות הקשורות לחריגות שכר (סעיף 29 ב' לאותו חוק). לפי הטיוטה, השימוש במנגנון ניתן בשני המקרים, והדבר סוכם עם משרד האוצר ושר האוצר, יובל שטייניץ. "הפיקוח נשאר אצלנו. במקום שעובד בנק ישראל יגיע לבית הדין לעבודה, הוא יגיע לוועדת הערעור ולא יקרה כלום. ייתכן שיש פקיד באוצר שממורמר ולכן עושה רעש, אבל הכול סוכם", מסרו בסביבתו של שטייניץ וסגן שר האוצר, יצחק כהן.

אי בודד

"מנגנון ערעור להסכם קיבוצי שכולל 800 עובדים זה בסדר. אך אם בכל מקרה פרטני של חריגת שכר של כל עובד ועובד ניאלץ להגיע למנגנון, פירושו של דבר, חיסול אגף השכר. יש לזכור כי במצב הנוכחי כל מקרה של חריגת שכר לוקח שנה לטיפול. להגיע לוועדת ערעור על אחד מ-800 עובדי בנק ישראל זה בלתי אפשרי. לא נוכל לעמוד בזה ולא נוכל לפקח", מסר בכיר באגף השכר, שהוסיף כי "אין תקדים חקיקתי למנגנון פיקוח כה מסורבל. האוצר איבד את מעמדו כמפקח ברגע שהחוק משווה בין מעמד המפקח (משרד האוצר) לבין מעמדו של המפוקח (בנק ישראל)".

עוד עולה מהטיוטה כי אף שבנק ישראל יהיה כפוף לנורמה המקובלת במגזר הציבורי, הוא יוכל לאשר חריגות מהנורמה הציבורית "בהתחשב בצרכי כוח האדם הייחודיים של הבנק אשר יאפשרו לו להשיג את מטרותיו". כלומר, בנק ישראל יהפוך למעין "אי בודד" שתנאי השכר בו יהיו מיוחדים.

שכר הגמלאים

נקודת מחלוקת נוספת בין האוצר לבנק ישראל התעוררה היום: בנק ישראל דורש כי תנאי השכר של גמלאי בנק ישראל וכמו כן של ההנהלה הבכירה של הבנק יזכו לטיפול של מנגנון הערעור שיוקם, וזאת אף כי הממונה על השכר לשעבר, אלי כהן, כבר הכריע בסוגיה, מצא חריגות ודרש השבות לפני שנתיים כמעט. השימוש "הרטרואקטיבי" במנגנון הערעור לא מקובל על האוצר.

בדוברות משרד האוצר סירבו להגיב לידיעה.