"יש אנטישמיות וטינה לישראל בקהילת המודיעין האמריקנית"

לארי פרנקלין, "החפרפרת הישראלית בפנטגון": לגורמים בממשל יש "פנטזיה של קונספירציה על ריגול ישראלי בארה"ב בעקבות חשיפת ג'ונתן פולארד"

יש אנטישמיות חזקה וטינה לישראל בקהיליית המודיעין האמריקנית טוען לארי פרנקלין, לשעבר אנליסט בכיר במשרד ההגנה האמריקני, שכונה במדיה בארה"ב "החפרפרת הישראלית בפנטגון" בעקבות הרשעתו במסירת סודות מדינה לשני בכירים באייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

פרנקלין, קתולי אדוק , הסכים לחשוף את מניעיו לשיתוף פעולה עם אייפא"ק, ומאוחר יותר עם אף.בי.איי, במבצע עוקץ שנועד לאסוף הוכחות מרשיעות נגד שני בכירי השדולה, בראיון בלעדי לשבועון היהודי פורוורד.

האנליסט נדון ל-12.5 שנות מאסר ב-2005, כחלק מעסקת טיעון, והסכים לשמש עד מדינה נגד שני הבכירים באייפא"ק, סטיב רוזן וקית ווייסמן, שהואשמו בקבלה ובהפצה של מידע מסווג, אך לא בריגול, על פי חוק מ-1917 שכמעט מעולם לא נעשה בו שימוש.

פרנקלין היה אמור להתחיל לרצות את עונשו לאחר מתן גזר-הדין במשפטם של ווייסמן ורוזן. מכל מקום, התביעה החליטה לבטל את כתבי-האישום נגד השניים במאי השנה, יותר מארבע שנים לאחר התפוצצות הפרשה, לאחר שבית-המשפט הציב מכשולים משמעותיים לפניה ואותת שבדעתו למצוא אותם זכאים. בעקבות ביטול כתבי האישום, המיר השופט את עונש המאסר של פרנקלין ב-100 שעות שירות קהילתי ובעשרה חודשי שהות במעון לשיקום לעבריינים.

בראיון לכתב פורוורד נתן גוטמן, שניתן לאחר תפוגתה של עסקת הטיעון, מדבר פרנקלין בהרחבה על תחושות אנטי ישראליות ואנטישמיות חזקות בחוגים מסוימים של קהיליית המודיעין האמריקנית. מדבריו עולה, כי טרם הגלידו פצעי פרשת ג'ונתן פולארד, היהודי האמריקני שב-1987 נדון למאסר עולם על ריגול למען ישראל.

פרנקלין, בעל תואר דוקטור בלימודי מזרח אסיה, מומחה לענייני איראן ושולט בחמש שפות, עבד בלשכת שר ההגנה והיה כפוף לשני האנשים הבכירים ביותר במשרד, תחת השר דונאלד ראמספלד: פול וולפוביץ, סגן שר ההגנה (ולימים נשיא הבנק העולמי), ודאגלס פיית, תת השר לענייני מדיניות. שניהם יהודים.

"נשאלתי על כל יהודי שהכרתי בלשכת השר וזה הפריע לי", סיפר פרנקלין על חקירתו בעקבות מעצרו. הוא אמר בראיון, כי הוא מאמין שפיית היה מטרת החקירה.

"אחד הסוכנים שאל אותי, 'איך זה שלקתולי אירי מברונקס יש עסק עם...' ואני השלמתי את המשפט במקומו: 'היהודים האלה'", סיפר פרנקלין. "הוספתי ש'גם ישו היה יהודי, וכך היו 12 שליחיו'. אחר-כך חשתי עצמי מלוכלך".

פרנקלין מאמין שלגורמים מסוימים בממשל "יש פנטזיות של קונספירציה" שבמרכזה ריגול ישראלי בארה"ב שנמשך ללא הפרעה מאז מעצרו של פולארד ב-1985. החוקרים שעמם היה לו מגע האמינו, לדבריו, "שלפולארד היה שותף סודי, חפרפרת, קרוב לוודאי בלשכת שר ההגנה".

המסע הזה לחשיפת החפרפרת שאב חלק מהאנרגיה שלו מאנטישמיות, אומר פרנקלין. בחלקו הוא ניזון גם מחשד עמוק כלפי ישראל.

"בקהיליית המודיעין מכנים את הישראלים בשם הגנאי 'איצי' ('איציס' ברבים) ולכינוי הזה אין אסוציאציה נעימה", סיפר פרנקלין. "לא יעברו לך בשתיקה עם תכנה יהודי בשם הגנאי kike (יהודון) אז הם משתמשים ב'איציס'".

לדבריו, החשד שלו לגבי אנטישמיות בקהיליית המודיעין התחזק כאשר למד כיצד חוקריו מתייחסים לשני הבכירים מאייפא"ק. חוקרו אמרו לו שרוזן, שהיה מנהל עניני מדיניות חוץ בשדולה, "נמנה עם הרעים" ושאף.בי.איי. עקב אחריו במשך שנים. פרנקלין אומר, כי הסכים לשתף פעולה עם אף.בי.איי. ולהטמין לרוזן ולווייסמן מלכודת במבצע עוקץ מפני שחש שהוא עצמו נהג שלא כשורה כאשר שיתף עמם פעולה.

פרנקלין מגלה את פרטי מבצע העוקץ, שחלקם דלף בעבר: חוקריו מסרו לו מסמך מזויף שפרט סכנת חיים שנשקפה כביכול לישראלים שפועלים בחשאי באזור הכורדי של עיראק. הוא פגש עם ווייסמן והראה לו את המסמך. ווייסמן לא נטל אותו עמו אך קרא את תוכנו. הוא חזר למשרד אייפא"ק ודיווח עליו לרוזן. אחר-כך, לטענת התביעה, הועבר תוכן המסמך לדיפלומט ישראלי ולגורמים אחרים. זה הספיק לתביעה להאשים את ווייסמן ורוזן במסירת סודות מדנה למי שאינם מוסמכים לדעתם.

במבט לאחור, איני גאה על השתתפותי במבצע העוקץ, אומר פרנקלין.

הוא מגלה גם, שב-2005, זמן קצר לפני שחתם על עסקת הטיעון, פנו אליו שני אנשים והציעו לו לביים התאבדות ואחר-כך להיעלם, כדי לחמוק ממאסר. הוא דיווח על כך מיד לאף.בי.איי., אך לא חשף פרטים נוספים בראיון, לפי עצת פרקליטו. "הרגשתי כמו בסרט", הוא סיפר.

פרנקלין פוטר כמובן מעבודתו בפנטגון והתפרנס בשנים האחרונות מניקוי בתי-שימוש ועבודות שחורות אחרות.