עכשיו זה רשמי: הסכם מסחור חשוב לביוליין עם חברה פרטית

בשלב ראשון תקבל ביוליין 7 מיליון דולר עבור הטיפול שלה למחלות לב ■ תוצאות טובות בהמשך הניסויים והמכירות עשויות להביא לקופתה עד 285 מיליון דולר ■ פחות סיכון, פחות ערך / פרשנות

בשבוע שעבר חברת ביוליין דיווחה שהיא קרובה להסכם מסחור משמעותי למוצר שלה להתקפי לב. מאז היא הספיקה לבצע את הנפקת הזכויות שתכננה, שהייתה כרוכה בעימותים פנימיים לא פשוטים.

עכשיו היא חותמת על עסקת המסחור ובמסגרת זו גם מתגלים זהות הרוכשת ופרטי ההסכם. לפי העסקה הרוכשת, חברת Ikiria Holdings, תשלם סכום ראשוני של 7 מיליון דולר, מהם 4.5 מיליון דולר לחברה והשאר למשרד המדען הראשי.

עם קבלת תוצאות השלב השני של הניסויים הצפויות בדצמבר, ובמידה שאלו יהיו מוצלחות, תקבל ביוליין עוד 10 מיליון דולר, מהם ישולמו 2.5 מיליון דולר לאוניברסיטת בן גוריון.

עוד כ-125 מיליון דולר ישולמו על אבני דרך בפיתוח המוצר ויתר הסכום ישולם בהתאם להשגת יעדי מכירות. כמו-כן תקבל החברה תמלוגים של 10%-15% מהמכירות. בסך-הכל ביוליין עשויה לקבל, בהתקיים התרחיש האופטימי, תשלום אבני דרך של עד 285 מיליון דולר.

איקיריה היא חברה פרטית, לה יש מוצר אחד מאושר לשיווק - ה-Inomax, תרופה הניתנת בשאיפה לטיפול בעוברים הסובלים מכשל נשימתי. המוצר מבוסס על טכנולוגיה זוכת פרס נובל.

ועכשיו הטיפול לסכיזופרניה

ד"ר מוריס לסטר, מנכ"ל החברה, אמר היום ל"גלובס" כי "הצלחנו להגשים את החזון, לפיו ביוליין נוטלת קניין רוחני מהאוניברסיטה ומביאה אותו מהניסויים הראשונים ועד למימוש הפיננסי".

הטיפול המדובר של ביוליין הוא חומר המוזרק לאזור הלב, ורק בנקודה בה קיים הנזק ללב, החומר מתגבש והופך ל"פיגום". פיגום זה שומר על צורת הלב ומחזק אותו בזמן ההחלמה מההתקף, כדי למנוע נזק לרקמת הלב.

המוצר, אותו פיתחו פרופ' סמדר כהן מאוניברסיטת בן-גוריון ופרופ' יהונתן ליאור מאוניברסיטת תל אביב, מוגדר על-ידי ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית, כמכשיר רפואי ולא כתרופה. לכן גם צפוי לו מסלול אישורים קל יחסית, למרות חלוציותו. עד כה השקיעה החברה בפיתוחו מיליוני דולרים בודדים.

לסטר הוסיף שביוליין מדברת עם חברות גדולות גם בנוגע למסחורו של המוצר המתקדם השני שלה - לטיפול בסכיזופרניה. לדבריו, ככל הנראה ימתינו החברות לתוצאות השלב השני של הניסויים במוצר, שאמורות להתקבל באוגוסט או ספטמבר, ורק אז יואץ המו"מ.

לסטר מאמין שהעסקה מגדירה את המודל העסקי של ביוליין כבר-קיימא. "אם הטיפול לסכיזופרניה ימוסחר גם הוא, זה יהיה הדובדבן שבקצפת, אבל גם אם לא, העסקה הנוכחית תאפשר לנו לקדם מוצרים נוספים לשלבים שבהם ניתן למסחר אותם ובתנאי שהמוצר יעבור בהצלחה לפחות חלק מאבני הדרך. ברגע שמבצעים עסקה אחת, הבאה אחריה היא הרבה יותר קלה".

פחות סיכון, פחות ערך / פרשנות

מצד אחד, העסקה הנוכחית מהווה חדשות מצוינות עבור ביוליין - תוך 6 שנים מיום היווסדה ושנתיים וקצת מאז הנפקתה בתל-אביב, היא מצליחה לחתום על הסכם מסחור משמעותי. ההסכם הוא עבור מוצר חלוצי, אשר כמו שהוא מרתק ורב פוטנציאל, כך הוא גם רב-סיכונים.

העסקה תכניס מזומנים לקופת החברה, במיוחד אם אכן יצליח המוצר להתקדם בפיתוח ולעבור אבני דרך נוספות. יחד עם הסכום של 53 מיליון שקל, שגויס בהנפקת הזכויות, יתאפשר לביוליין להמשיך להפעיל את המודל שלה, של הבאת מוצרים לשלבי ניסוי מתקדמים ומכירתם.

מאידך, העסקה מבוצעת בסכום מעט נמוך מכפי שחזה השוק והשותפה, איקיריה, אינה אחד הכוחות החזקים בשוק הרפואי. סביר שאם המוצר היה מתקדם יותר ובהצלחה, הוא היה יכול לעניין חברות גדולות יותר.

ביוליין בחרה להציף ערך על-ידי הכנסת מזומן לקופה והפחתת סיכונים סביב המוצר, אך במחיר של ויתור על העלאת ערך אפשרית בעתיד.