"2009 תהיה טובה לחברות הביטוח ונראה חזרה לרווחיות"

בתום מחצית שנה מצוינת, נסק שוויין המצרפי של חברות הביטוח הגדולות בכ-80%, במתאם ישיר לראלי בשוק ההון ■ אנליסטים בכירים מנסים לאבחן איזה כיוון יתפסו מניות הביטוח בהמשך השנה ומתי ייפגשו השווי של החברות והערך הגלום שלהן

שישה חודשים עברו ב-2009, ומבחינת מניותיהן של חמש חברות הביטוח הגדולות - נראה שהמשבר החריף והצניחה בשיעור 41% בשיעורן במחצית השנייה אשתקד הם לא יותר מזיכרון רחוק. אחרי רבעון ראשון חזק מאוד, וחודשים אפריל ויוני טובים (מאי קצת פחות), במחצית הראשונה של 2009 זינק שוויין המצרפי בבורסה של חמש קבוצות הביטוח הגדולות - מגדל, הראל, כלל ביטוח, מנורה מבטחים והפניקס - בכ-80%, בקשר הדוק למתרחש בשוקי ההון ולהתאוששות בבורסות. בכך, שב השווי המצרפי של חמש הקבוצות לשוויין קודם למשבר הכלכלי החריף ב-2008, ורמתו בסוף הרבעון השני הייתה גבוהה בכ-7% מזו שבסוף המחצית הראשונה אשתקד.

השאלה היא האם התנודות יימשכו, או שחברות הביטוח הגדולות חזרו בתום המחצית לטריטוריות ראויות יותר המשקפות את שוויין הכלכלי. התשובה, כפי שגורסים סמנכ"ל המחקר של לידר שוקי הון, אלון גלזר, יחד עם האנליסטית לנה איצקוב ומנהל המחקר בבית ההשקעות אקסלנס, טרנס קלינגמן, תלויה ישירות בתוצאות שוקי ההון.

"מי מהחברות שנדרשה להזרים הון בחודשים הקשים ולהשלים הון, המניה שלה נפגעה כי חשפה את המצוקה. כעת, החשש להזרמת הון משמעותית די התפוגג. זה הסיפור", מסביר קלינגמן. בהדגישו את הקשר הישיר בין חברות הביטוח לשוק ההון, הוא אומר עוד כי "אין ספק שאנו מסתכלים על המצב הזה, ורואים שמה שהטריד מאוד את השוק בשנה שעברה: החשש שהשוק היה ממשיך לרדת, וחברות האחזקה היו נדרשות להזרים הון גדול - אינו קיים עוד. וכך, בתמונת ראי למחצית השנייה אשתקד, רואים כיום שמי שסבל הכי הרבה בסוף 2008 במניה, התאושש במידה הרבה ביותר במחצית הראשונה השנה".

לא יהיו דיבידנדים

גלזר ואיצקוב שמים את הדגש על המגמה השוררת במניות הביטוח, ושתמשיך לקבוע את כיוונן, בקשר ההדוק בין תוצאותיהן לבין שוק ההון. "קודם כל, בשנים האחרונות ענף הביטוח עבר תהליך בו החברות נהפכו להרבה יותר קשורות וממונפות עם מה שקורה בשוק ההון, מעבר לעסקי הביטוח. לכן, את מה שקרה למניות הביטוח ניתן להסביר במלואו בעליות והירידות בשוקי ההון. הירידות שנרשמו עד סוף השנה היו מוצדקות על רקע הקורה בשווקים, וכך גם העליות השנה, שנבעו ישירות מהשוק וכמעט מנותקות מהקורה בתחום הביטוחי", אומר גלזר. ואיצקוב מחדדת ואומרת כי "הסקטור, היה וימשיך להיות מוטה לשוק ההון באופן חד משמעי".

*מניות הביטוח הן בסך הכל אופציה על שוק ההון?

גלזר ואיצקוב: "כן ולא. השקעה בסקטור הביטוח תלויה כמעט אך ורק במה שקורה בשוק ההון. השפעתו היא ממש דרמטית. אבל בטווח הארוך, בהסתכלות על הביטוח אנחנו לא מאמינים שנראה כאלו תנודות בשוק ההון, כפי שהיו בשנה החולפת. בראייה לטווח ארוך, ההחלטה על השקעה במניות הביטוח באופן פרטני כן תלויה בביזנס".

קלינגמן מאיר נקודה נוספת. "לגבי הרווחיות של החברות, ענף הביטוח התאושש יותר טוב מענפים אחרים מתחילת השנה, בגלל השווי ההוגן. כך, שלנוכח ההתאוששות המהירה של השווקים, רואים גם את דמי הניהול המשתנים של החברות בפוליסות המשתתפות ברווחים חוזרים די מהר", אומר קלינגמן. "ויש גם את נושא ההתאוששות המהירה כתגובת נגד לפאניקה מאשתקד - אז הירידות היו גדולות מדי - כמו שקרה בכל השוק".

*ומה לגבי החברות עצמן? יש שיפור, או שכל השיפור הוא בשוק הון?

קלינגמן: "מצבן של החברות בסדר בסופו של דבר. הרבה מהנזק משנה שעברה תוקן. כמובן, יש להן הרבה דברים בשטח כמו דרישות להגדלת הון - בגמל ובמסגרת אימוץ דירקטיבת הסולבנסי 2 בישראל, ועוד. הן יידרשו להזרים הון לפני שיוכלו להזרים דיבידנדים, וכנראה שיהיו בעתיד יותר שמרניות בשמירת רזרבות כלכליות בהון הנדרש. בסופו של דבר, אני חושב שמבחינת דיבידנדים אין בהירות".

איצקוב: "זה שחברות הביטוח לא צפויות להיות מניות עתירות דיבידנדים, אינה הסיבה העיקרית לאטרקטיביות של מניות הענף".

גלזר: "בשורה התחתונה, אני חושב שאם מסתכלים על השווי של מניות הביטוח היום, אני חושב שהעליות בחצי הראשון מחזירות את המניות למקום בו הן צריכות להיסחר".

ה-EV - כמו בעולם

*למרות העליות החדות במניות חברות הביטוח הגדולות, הן עדיין רחוקות מהערך הגלום בפוליסות ארוכות הטווח בביטוחי החיים והבריאות (ה-EV). המשקיעים לא סופרים את הנתון הזה.

גלזר: "האופן בו מנתחים המשקיעים את ה-EV צודק. הערך הגלום מוטה מעלה בגלל שלושה פרמטרים עיקריים: מחיר ההיוון שנלקח לפי ריבית חסרת סיכון, לא משקף את מחיר ההיוון הנכון; לא מייחסים כמעט השפעה לכל הקשור לניוד ולעזיבה של מבוטחים - והסיכון שם גדול יותר לדעתי ממה שנלקח במודלים של החברות; וכן, הסיכון שהאקטואריה של ה-EV תתברר בסוף כליברלית, קיים ומצדיק את הסקפטיות של השוק ביחס ל-EV. לדעתי, אף חברת ביטוח לא הייתה קונה את תיק ביטוח החיים של המתחרות שלה במחיר ה-EV, או בסכום קרוב לזה".

קלינגמן: "תלוי איך מסתכלים על זה. מבחינת המודלים של ה-EV, לחברות יש ערך כלכלי גבוה מבשוק. אך כשבודקים את מחירי ה-EV ביחס למחירים שהחברות נסחרות בהם - מכפילי EV, אין הבדל פה ביחס למה שקורה בעולם".

*ומה הלאה?

קלינגמן: "כנראה שהחציון השני השנה יהיה טוב פחות מהרבעון הראשון, כאשר גם תוצאות הרבעון השני יהיו פחות טובות ממנו. אם הראלי בשוק ההון יימשך, והחברות יחזרו לגבות דמי ניהול משתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים, הרווח שלהן ישתפר. אם זה לא יקרה, ובהנחה שהראלי החזק ייחלש קצת, אז הרווחים של הביטוח יהיו קטנים יותר בחצי השני. עם זאת, בסך הכל שנת 2009, ככל הידוע כיום, תהיה טובה ותציג חזרה לרווחיות".

גלזר: "התוצאות ברבעון השני יהיו חזקות וטובות, בתלות בשוק ההון, ודומות לרבעון הראשון. לגבי 2009 כולה - הכל תלוי בשוק ההון. אך חייבים לזכור כי בעוד שלא ידוע מה יקרה בשוק, עדיין יש לתת משקל לביזנס עצמו, וצריך לזכור שאנו בתקופה של מיתון, עם גידול בפדיונות, קיטון בפרמיות ועוד - ומהבחינה הזו המיתון משפיע ופוגע. כמובן שהשפעת הפעילות הריאלית לא דרמטית ביחס להשפעת שוק ההון, אך ככל שהמיתון יתארך, השפעתו תגדל. ועדיין, בהשוואה לחששות שהיו לפני חצי שנה, המיתון מסתמן כהרבה פחות נורא".

10