חברת החשמל: בן-אליעזר נתן למצרים להבין שאפשר להעלות את מחיר הגז

במכתב ששלח מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, לשר התשתיות הנוכחי, עוזי לנדאו, נכתב: "שר התשתיות הקודם ומנכ"ל משרדו ראו באספקת הגז המצרי אינטרס בעל חשיבות עליונה למדינת ישראל"

התפתחות נוספת בפרשת פתיחת הסכם אספקת הגז הטבעי ממצרים. חברת החשמל טוענת במכתב ששלחה בתחילת השבוע לשר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, כי בתקופת השר הקודם, בנימין בן אליעזר, נתן משרד התשתיות לשלטונות מצרים להבין כי ניתן יהיה להעלות את מחיר הגז.

במכתב שנשלח ללנדאו כתב מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, כי "שר התשתיות הקודם ומנכ"ל משרדו ראו באספקת הגז המצרי אינטרס בעל חשיבות עליונה למדינת ישראל. הדבר בא לידי ביטוי במצגות לגורמי חוץ בינ"ל, כולל לחברות הגז הממשלתיות המצריות, שבה הוצגו אינדיקציות למחירי שוק ש'משק הגז הישראלי יכול לשאת'. מדובר בסכומים הגבוהים ממחיר הגז בהסכם משנת 2005".

ככל הידוע, לסקר מתייחס במכתבו לפגישות שקיים בשנה שעברה מנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר, עם חברת הממשלתית המצרית EGas, בעניין הגדלת היקפי מכירת הגז הטבעי לישראל, וזאת בתמורה לעדכון המחיר.

נזק אסטרטגי

בעבר מתחו בכירים בחברת החשמל ביקורת חריפה על כך שהפגישות בוצעו ללא תיאום עמם וטענו כי גרמו לנזק אסטרטגי, אך מדובר בפעם הראשונה בה גורם רשמי בחברה מתייחס לנושא. אם הטענות של חברת החשמל נכונות הרי שגורמים בממשלה ניהלו מגעים מול המצרים בנושא מסחרי שאמור להיות באחריותה הבלעדית של חברת החשמל.

"גלובס" חשף בעבר כי קוגלר, הורה בדצמבר 2008 לחברת החשמל להיכנס למו"מ עם המצרים לרכישת כמות נוספת של גז טבעי בהיקף של לפחות 2-3 מיליארד מ"ק לשנה. וזאת בניגוד לעמדת הדרג המקצועי בחברת החשמל. יש לציין כי הדבר היה לפני גילוי תגליות הגז ב"תמר" ו"דלית".

לאור המחסור בגז, קוגלר ביקש אז מראשי החברה לדווח לו בהקדם על ההתקדמות במו"מ אולם בחברת החשמל סרבו לדון בנושא עד לחידוש מלא של הזרמת הגז ממצרים. הזרמת הגז אכן חודשה במלואה לפני כחודש וחצי, וכפי שפורסם שלשום ב"גלובס", חברת החשמל הסכימה לדון בפתיחת הסכם הגז.

לסקר מפרט במכתבו את שרשרת ההתפתחויות מאז נחתם בשנת 2005 ההסכם לרכישת גז טבעי מספקית הגז המצרית EMG, שבה שותף יוסי מימן. לדברי לסקר, רק בנובמבר 2008, כחצי שנה לאחר שהחלה ההזרמה המסחרית ממצרים, טענו המצרים בפעם הראשונה בפני חברת החשמל כי לאור השינויים בשוק העולמי ובמחירי הפקת הגז ממצרים, מתחייב ייקור משמעותי במחיר הגז הנמכר לחברת החשמל.

לסקר הוסיף במכתבו כי "ראוי לציין כי בכל התקופה בה היו שיבושים באספקה, אין אנו יודעים כי נערכה פנייה רשמית של ממשלת ישראל לממשלת מצרים המבטאת מחאה על אי כיבוד מזכר ההבנות שנחתם בין הממשלות".

לסקר מתייחס לראשונה במכתבו לסיבות שהובילו את חברת החשמל להסכים לדון בפתיחת הסכם הגז ממצרים, ובהעלאת מחיר הגז. הוא ציין כי מבין 3 האלטרנטיבות- ביטול ההסכם, נקיטת סעד משפטי או הגעה להבנות חדשות עם EMG- האופציה האחרונה היא הטובה ביותר עבור חברת חשמל, וזאת למרות שהחברה מעריכה כי "פתיחת ההסכם תעורר אי שביעות רצון וטענות של הספק השני- קבוצת ים תטיס".

חשיבות אסטרטגית

"חברת החשמל החליטה לאחר שקילת כל האופציות ולאחר התייעצות עם יועצים הן בהיבט המסחרי והן בהיבט המשפטי, לנסות ולהגיע להבנות עם EMG שיבטיחו את אספקת הגז באופן ראוי המאזן את מכלול הבעיות העומדות על הפרק".

בחברת החשמל מציינים כי המשך רכישות הגז ממצרים חשובה לחברה מבחינה אסטרטגית. לדברי לסקר, "לחברה יש כיום שני ספקים בלבד (EMG וים תטיס) ורק בעוד 3-5 שנים יתחיל לזרום גז מתמר ודלית".

חברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה אינה מגיבה ואו מוסרת פרטים על דיונים ומגעים שמתנהלים בינה לבין הספקים שלה". מ-EMG סרבו להגיב.