מנפאואר: תחילת התייצבות בביקוש לעובדים בישראל

הביקוש ירד ביוני בשיעור מינורי של 0.9% בהשוואה למאי ■ ברבעון השני ירד הביקוש ב-7.6% בהשוואה לרבעון הראשון - שיעור מתון מהירידה ברבעון הראשון לעומת הרבעון הרביעי של 2008 - של 16.2%

האם אנחנו בפני תחילתה של מגמת התייצבות בביקוש לעובדים חדשים במשק הישראלי? על פי מדד Manpower לסך הביקוש לעובדים בכלל ענפי המשק, הדרישה לעובדים ביוני 2009 ירדה בשיעור מינורי ביותר של 0.9% בלבד בהשוואה למאי.

בנוסף, ברבעון השני של 2009 ניתן לראות ירידה בביקוש לעובדים חדשים בשיעור של 7.6% בהשוואה לרבעון הראשון של 2009. גם ירידה זו מעידה על התמתנות בקצב ההאטה בביקוש לעובדים חדשים, שכן הירידה ברבעון הראשון של 2009 בהשוואה לרבעון הרביעי של 2008 היתה בשיעור של 16.2%.

ע"פ הנתונים של חברת ההשמה, בחלק מענפי המשק נרשמו ביוני עליות בביקוש לעובדים ובחלק מהם נרשמו ירידות. בארבעה מתוך הענפים, השינויים בביקוש היו בשיעור של 1% או פחות בשני הכיוונים. בין הענפים בהם נראו עליות בולטות בביקוש לעובדים: ענף הבנקאות-פיננסים-ביטוח (7.1%+), החינוך (5.8%+) והתעשייה (4.7%+). הענפים בהם נראו ירידות: ענף שירותי האוכל והאירוח (5%-) וענף השירותים הקהילתיים (5%-).

אורנה סגל, מנכ"ל Manpower ישראל: "ברבעון השני של 2009 חלה ירידה בביקוש לעובדים חדשים בכל הענפים ובכל המקצועות, אך קצב הירידה היה איטי הרבה יותר מאשר ברבעון הראשון. אנו צופים כי ברבעון השלישי של 2009, הביקוש הרבעוני לעובדים חדשים בכלל ענפי המשק ימשיך להראות מגמת התייצבות".

מדדי ביקוש לעובדים חדשים: סך הכל ועובדי היי-טק, 2002 עד יוני 2009

מגמת התייצבות בביקוש לעובדים

מגמת התייצבות בביקוש לעובדים

אורטל: ירידה של 22% בביקוש לעובדים במחצית הראשונה של 2009

מנתונים של חברת ההשמה אורטל משאבי אנוש, עולה כי במחצית הראשונה של השנה, חלה ירידה של 22% בביקוש לעובדים, לעומת המחצית הקודמת, וירידה של 9% לעומת המחצית המקבילה אשתקד. מניתוח הנתונים ברמה הרבעונית עולה כי ברבעון השני של השנה חלה ירידה של 11% בביקוש לעובדים לעומת הרבעון הקודם, וירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, מהנתונים עולה גם נתון מעודד, לפיו בחודש יוני 2009 חלה עלייה של 12% בביקוש לעובדים לעומת חודש מאי השנה.

ירון לובינסקי, סמנכ"ל השיווק באורטל משאבי אנוש: "הנתונים מראים שהמשבר התעסוקתי נמשך ובא לידי ביטוי בחלק מהענפים באופן משמעותי יותר. עם זאת, על רצף הרבעונים ניתן לראות התמתנות קלה בירידות בביקושי העובדים. כך, בעוד שברבעון הראשון של השנה חלה ירידה של 15% בהשוואה לרבעון הקודם, ברבעון השני של השנה נרשמה ירידה של 11% בהשוואה לרבעון הקודם.

צריך לזכור גם שבתמונה הכללית, לעומת שיאי הביקוש לעובדים שנרשמו במחצית הראשונה של 2008, הירידה בביקושים במחצית הראשונה של 2009 הינה מתונה יחסית. כאמור, נתוני חודש יוני מעודדים יותר, ולהערכתנו מגמה זו תימשך עם עלייה בביקוש לעובדים לקראת הקיץ ולקראת תקופת החגים בספטמבר, כך שאנו אופטימיים יותר באשר לתוצאות הרבעון השלישי של השנה".