החשכ"ל הורה על הקלה בתנאים במכרזי ההתפלה והסולאר

וכן במכרזי החשמל הסולארי ■ לראשונה תתאפשר הגנה על ריבית משתנה לתקופה של עד 5 שנים ■ שוקי אורן: "השינויים צפויים לגוון את אפשרויות המימון העומדות למתמודדים במכרזים"

באוצר מגיבים למשבר: החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, הודיע היום על עדכון התנאים הפיננסים במכרזים להקמת מתקני התפלה בשורק ובאשדוד ובמכרז להקמת תחנות כוח סולאריות באשלים.

מדובר במכרזים בינלאומיים שמתקיימים בימים אלה ונמצאים בשלבים מתקדמים. המכרזים מנוהלים על ידי אגף החשב הכללי והיקפם מוערך במיליארדי שקלים.

לנוכח המשבר הפיננסי הבחינה הוחלט לבצע מספר התאמות ועדכונים למסגרת הפיננסית במכרז על מנת להקל על המציעים ולאפשר למדינה לקדם פרויקטים מרכזיים תוך שמירת על יכולתה ליהנות משיפור בתנאי המימון בעתיד. להלן השינויים והעדכונים אשר ישולבו במכרזי ההתפלה והאנרגיה:

השינוי המהותי ביותר הוא הוספת מנגנון הגנה על ריבית משתנה לראשונה תתווסף במסמכי המכרז האפשרות להגיש הצעות המבוססות על ריבית משתנה לתקופה שממועד הגשת ההצעה ועד שנתיים ממועד הפעלת הפרויקט ובסה"כ לתקופת הגנה של חמש שנים. הוספת המנגנון תאפשר למתמודדים לגבש אסטרטגיות מימון מגוונות (לרבות שילובם של גורמים מוסדיים) ועל ידי כך לייעל ולהוזיל את מימון הפרויקט. במסגרת זו, יתאפשר גם שימוש בהלוואות לטווח בינוני כך שניתן יהיה להחליפן בעתיד עם שיפור המצב בשווקים הפיננסיים והירידה בסיכוני הפרויקט.

*הרחבת סל ההצמדות - המדינה תאפשר למציעים מנגנוני הצמדה לסלי מדדים נוספים וכן תאפשר יכולת התאמה גבוהה יותר למבנה ההוצאות של המציעים (למשל בתחום מדד הכימיקלים ומדדי האנרגיה). הדבר יאפשר יכולת התאמה טובה יותר לשינויים במדדי התשומות ויקל על מימון הפרויקטים.

*הגשת הצעת מחיר נומינאלית - כפי שמקובל בעולם הערכת הצעות המחיר תעשה באופן נומינלי תוך תמחור סלי ההצמדות שבחר המציע. השינוי יאפשר קבלת הצעות זולות ויציבות יותר וימנע חשיפת יתר לאינפלציה ולמדדי מחירים זרים בתקופה בה חוסר הודאות גבוה.

*גידור תשואה עבור המממנים - המדינה תאפשר למממנים לבקש מראש לגדר את תשואת ריבית הבסיס המינימאלית והמקסימאלית מהפרויקט ועל ידי כך להתאים את הגנות הריבית לפי סוג המממן (בנק או גוף מוסדי). כמו כן תאפשר המדינה קניה של גידור זה במועד הסגירה הפיננסית על פי תמחור במנגנוני שוק שייקבעו במסמכי המכרז. מדובר בהרחבה של מנגנוני הגנות הריבית הקיימים אשר צפוי לתמוך בכניסתם של גופים מוסדיים למימון פרויקטים.

*חלוקת רווחים במקרה של מחזור חוב נושא זה קיבל דגש מיוחד נוכח הגידול במרווחי המימון. הוחלט כי על מנת ליצור בסיס שווה לכלל המתמודדים, חישוב הרווחים יעשה ביחס להסכמי המימון החתומים. יודגש, כי הדבר איננו מונע מהמציע לתת כבר בעת הגשת ההצעה, הצהרה כי ימחזר את החוב בעתיד, אולם הזכיין יידרש לקחת בחשבון מראש כי חלק מחיסכון מחזור החוב יועבר למדינה. מעבר לזאת ובדומה לנעשה בעולם, מבנה חלוקת רווחים יהיה פרוגרסיבי כך שהזכיין יקבל נתחים גדולים יותר (כ-60% לעומת 50% כיום) מהחסכונות הראשונים שיושגו, כאשר חלקו ילך וירד עם הגידול בחסכונות עד ל-30% מהרווח השולי.

אגף החשב הכללי מוביל את ביצוע הפרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי ומקדם כיום את הקמת מתקני ההתפלה הגדולים בשורק ובאשדוד, שלושה מכרזים להקמת תחנות כוח סולאריות בנגב, מכרז להקמת מרכז הדרכה עבור משטרת ישראל ומכרז הגז הנוזלי (LNG). במקביל מוביל האגף את הסגירות הפיננסיות של כביש הרוחב 531, רכבת קלה תל-אביב והרחבת מתקני ההתפלה.

החשב הכללי, שוקי אורן, מסר כי "על רקע האטה בכלכלה העולמית וקיטון בהיקפי האשראי ארוך הטווח, הוחלט בשלב זה לבצע התאמות במכרזי ההתפלה והאנרגיה הסולארית. השינויים צפויים לגוון את אפשרויות המימון העומדות למציעים במכרזים ולהגביר את התחרות והיעילות במכרז." אורן ציין כי התאמות פיננסיות מסוג זה יבוצעו ככל שיידרש על מנת לגרום לביצוע מהיר גם במכרזי תשתית עתידיים שיפורסמו על ידי משרד האוצר.