מספר הנופשים בטורקיה יירד גם הקיץ - אבל אין תחליף אמיתי

ובכל זאת - "גלובס" סוקר שלל הצעות ביעדי נופש אלטרנטיביים ■ המחירים: 384-900 דולר לאדם בחדר משפחתי

בשבועות האחרונים פורסמו ידיעות על התאוששות בתנועת הנופשים בטורקיה, וכמה סיטונאי תיירות הודיעו על הוספת ותגבור טיסות לאנטליה. למרות זאת, הנתונים היבשים מוכיחים שכמות הישראלים שיצאו הקיץ לטורקיה נמוכה משמעותית מזו שבשנה שעברה. זאת, על אף שהתחליפים לנופש, המתעוררים בחופי יוון וקפריסין, יקרים משמעותית ואינם מעניקים את אותה תמורה שמקבלים התיירים בקלאבים המפוארים של אנטליה. גם רמת המלונות ביוון ובקפריסין אינה אחידה כך שייתכן שוני עצום גם ברמת המלונות המכריזים על עצמם כמלונות 5 כוכבים.

מנתוני רשות התעופה עולה, כי ביולי צפויות 748 טיסות לטורקיה ובהן כ-132 אלף נוסעים, זאת לעומת 973 טיסות שיצאו לטורקיה ביולי אשתקד, ועליהן כ-182 אלף נופשים ישראלים. נתון זה מצביע על ירידה של 23% בטיסות ו-27% במספר הנוסעים. באוגוסט צפויות 894 טיסות ועליהן כ-154 אלף נוסעים לטורקיה, לעומת 1,107 טיסות ועליהן כ-208 נוסעים באוגוסט 2008 (ירידה של כ-20% במספר הטיסות, ו-26% במספר הנוסעים).

ברשות מציינים כי מספר הטיסות לטורקיה צפוי עוד לרדת, שכן חברות השכר מקבלות מראש סלוטים (אישורי המראה ונחיתה) על בסיס צפי, אולם במידה שאינן מצליחות למכור את המקומות מתבטלות טיסות.

על יתרונות הנופש האנטלי נשפכו כבר נהרות של דיו. במרחק שעה נסיעה מנתב"ג יכולה משפחה להתמקם במלון או במועדון חמישה כוכבים מפואר, עם בריכות שחיה ענקיות, מגלשות מים, ספורט ימי, פעילויות מגוונות, ולא פחות חשוב - מזון כיד המלך, חופשי ובמשך כל שעות היממה. כל זאת תמורת כ-500 דולר לאדם לשבעה לילות.

על-פי נתוני רשות שדות התעופה, כמיליון ישראלים ייצאו לחו"ל בחודשי הקיץ, וחובבי אנטליה שהחליטו לוותר על היעד מאז המשבר הדיפלומטי מחפשים יעדים חלופיים.

סוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות הצהירו כבר לפני מספר חודשים, מייד כשהריחו את המשבר, שהם שוקדים על מציאת חלופות למאות אלפי התיירים הישראליים, וכך הפכו חופי קפריסין, ורודוס וכרתים ביוון לאתרי הנופש האלטרנטיביים לנופש הישראלי בקיץ 2009. זאת, לצד עלייה ביציאת משפחות ישראליות לכפרי נופש באירופה, אופציה המייקרת משמעותית את החופשה.

למרות שמרבית אתרי הנופש באגן הים התיכון אינם מציעים חופשה בסגנון "הכול כלול" או תוכניות לילדים סביב השעון, וגם המחירים שהם גובים יקרים ב-10%-20% ממחירי אנטליה (ראה השוואה בהמשך), אי אפשר לקחת מחופי הים של קפריסין את קסמם (חופי המדינה זכו רק באחרונה באות התקן האקולוגי "הדגל הכחול" של האיחוד האירופאי, המהווה הוכחה לצלילותם וניקיונם של מים), או את האווירה הקסומה באלפי הטברנות באיי יוון.

לפניכם כמה הצעות לנופשים בחודשים יולי-אוגוסט. המחירים נדגמו בתחילת השבוע והם נכונים לנופש בסוף יולי ובתחילת אוגוסט. חלק מהספקים מעלים את המחירים לקראת אמצע אוגוסט בכ-10% בממוצע.

רודוס

MAREBLUE COSMOPOLITAN

דירוג: 4 כוכבים.

מיקום גיאוגרפי: באזור לליסוס, עשר דקות נסיעה משדה התעופה, על חוף הים. משקיף על נופים מרהיבים עוצרי נשימה.

תיאור כללי: מלון מפנק למשפחות, המציע פעילות מגוונת לילדים במחיר אטרקטיבי.

בסיס האירוח: הכול כלול.

מחיר: החל מ-414 דולר לאדם בחדר משפחתי (זוג מבוגרים ושני ילדים) ל-3 לילות (כספי תעופה).

IXIAN GRAND

דירוג: 5 כוכבים.

מיקום גיאוגרפי: על חוף הים באזור איקסיה, כ-60 ק"מ ממרכז העיר. בסביבת המלון מבחר בארים, טברנות וחנויות.

תיאור כללי: במלון בריכות שחייה, ג'קוזי, מסעדות, בארים, מינימרקט, פינת אינטרנט, חנות תכשיטים. מבחר חדרים וסוויטות - סוויטות פאר עם ג'קוזי, סוויטות עם נוף לים, סוויטות עם גישה ישירה לבריכה וסוויטות עם בריכה פרטית.

בסיס האירוח: חצי פנסיון.

מחיר: החל מ-600 דולר לאדם בחדר משפחתי (זוג מבוגרים ושני ילדים) ל-3 לילות (ישראייר).

OCEAN BLUE

דירוג: 5 כוכבים.

מיקום גיאוגרפי: 12.5 קילומטר ממרכז העיר, על שפת הים.

תיאור כללי: במלון חוף ים פרטי, בריכות שחייה, חמאם טורקי, סאונה וג'קוזי, חדר כושר, מגרש טניס, טניס שולחן, ביליארד, ספורט מים, כדורסל, ספא, מועדון לילדים, מגרש משחקים, הופעות ופעילויות בידור.

בסיס האירוח: אירוח "הכול כלול": ארוחות בוקר, צהרים וערב בסגנונות לאומיים שונים ובופה במסעדה הראשית. מסעדה יוונית, איטלקית, משקאות קלים ואלכוהוליים, חטיפים וארוחות במהלך היום, שתייה חמה ובר חטיפים על שפת הבריכה.

מחיר: החל מ-384 דולר לאדם בחדר משפחתי (זוג מבוגרים ושני ילדים) ל-3 לילות (קווי חופשה).

קוס

SOL KIPRIOTIS VILLAGE

דירוג: 5 כוכבים

מיקום גיאוגרפי: ארבעה ק"מ מהעיר קוס

תיאור כללי: המלון הוא כפר נופש ובו בריכות שחיה, מגלשות מים, מועדון ילדים, מזנונים מיוחדים לילדים וכן מגרשי טניס, מגרשי כדורסל, צלילה. החדרים המשפחתיים גדולים ומרווחים.

בסיס האירוח: הכול כלול.

מחיר: 900 דולר לאדם בחדר משפחתי (זוג ושני ילדים) ל-7 לילות (כספי תיירות).

כרתים

GOUVES PARK

דירוג המלון: 4 כוכבים.

מיקום גיאוגרפי: המלון מרוחק כ-18 ק"מ משדה התעופה הרקליון.

תיאור כללי: המלון כולל 201 חדרים, מתקני שעשועים, שתי בריכות שחיה, מיני גולף ועוד.

בסיס האירוח: חצי פנסיון.

מחיר: כ-450 דולר לאדם בחדר משפחתי (זוג ושני ילדים) ל-3 לילות (גוליבר).

OUT OF THE BLUE

דירוג המלון: 5 כוכבים דה לקס.

מיקום גיאוגרפי: 25 ק"מ משדה התעופה, 20 ק"מ מהעיר הרקליון

תיאור כללי: המלון מציע מגוון רחב במיוחד של פעילויות ומתקנים, מסעדות עמים (צרפתית, איטלקית, סינית, גורמה), שש בריכות ומגלשות מים, גן חיות, מיני קלאב מפואר לילדים, תיאטרון בובות, ספורט ימי, באולינג, מתקני ספורט ועוד.

בסיס האירוח: הכול כלול לילדים, חצי פנסיון להורים.

מחיר: החל מ-450 דולר לאדם בחדר משפחתי (זוג ושני ילדים) ל-3 לילות (הדקה ה-90).

חצי האי חלדקיקי

כשעה נסיעה מסלוניקי נמצא חצי האי שזכה לכינוי הריביירה היוונית. באי ישנן אטרקציות תיירותיות דוגמת מערת נטיפים, פארק מים מהגדולים ביוון, וכן מסלולים לטיולי ג'יפים.

PORTAS BEACH

דירוג המלון: 4 כוכבים.

מיקום גיאוגרפי: המלון ממוקם באצבע המערבית של חצי האי, קסנדרה.

תיאור כללי: במלון גישה לחוף ים, מגרש טניס, ספורט ימי, בריכה לילדים, מועדון ילדים, חדר כושר ועוד. שאטלים חינם מהמלון לעיירה NEA MOUUDANIA או POTIDEA פעם ביום. בעיירות יש שווקים, חנויות, פאבים/בארים, מועדונים ובתי-קפה.

בסיס האירוח: חצי פנסיון.

מחיר: החל מ-800 דולר לאדם בחדר משפחתי (זוג ושני ילדים) ל-3 לילות (אשת טורס).

קפריסין

מלון ANEAS באיה נאפה

דירוג המלון: 5 כוכבים.

מיקום גיאוגרפי: כ-150 מ' מחוף הים, וכשלושה ק"מ ממרכז הבידור של העיר.

תיאור כללי: המלון כולל 300 חדרים סטנדרטים עם גישה ישירה לבריכת השחייה, סוויטות, מסעדות, בארים, שירותי שמרטפות (בתשלום), מועדון בריאות, סאונה, ג'קוזי, סולריום, בריכות שחיה, מיני קלאב לילדים (גילאי 4-12), מיני גולף, טניס, טניס שולחן, ספורט ימי (בתשלום), מספרה וחנויות.

בסיס האירוח: לינה וארוחת בוקר.

מחיר: החל מ-800 דולר לאדם בחדר משפחתי (זוג ושני ילדים) ל-4 לילות (ארקיע).

CORAL BEACH HOTEL

בפאפוס

דירוג המלון: 5 כוכבים.

מיקום גיאוגרפי: המלון ממוקם ב-CORAL BAY - על חוף הים, עם נמל פרטי וספינות במפרץ מרהיב. כ-25 דקות נסיעה משדה"ת פאפוס וכ-150 ק"מ מלרנקה.

תיאור כללי: במלון מגוון מסעדות - מטבח קפריסאי אותנטי, מסעדה איטלקית, צרפתית, מסעדת דגים, מועדון לילה, בר בחוף הים, ולובי בר, מכון יופי, ספא ומסאז'ים ליליים בחוף הים.

בסיס האירוח: חצי פנסיון.

מחיר: החל מ-800 דולר לאדם בחדר משפחתי (זוג ושני ילדים) ל-5 לילות (ישראייר).

68% לא היו בוחרים בטורקיה כיעד מועדף - 33% יחרימו את היעד עקב המשבר הדיפלומטי לאחר "עופרת יצוקה"

חיזוק למגמת הירידה בפופולריות של טורקיה כיעד לנופש ניתן למצוא גם בסקר שערך בימים האחרונים מכון מותגים עבור "גלובס". עלפי הסקר, כ-68% מהנשאלים לא היו בוחרים בטורקיה כיעד החופשה המועדף עליהם בקיץ הנוכחי. מהסקר, שכלל 500 נשאלים בגילאי 18 (אוכלוסייה דוברת עברית), עלה עוד כי בין אלה שלא היו בוחרים בטורקיה גדול חלקם של בני גיל 25-35 - 71% מהם השיבו שלא ירצו לנסוע לטורקיה.

33% השיבו כי יחרימו את היעד עקב המשבר הדיפלומטי שנתגלע לאור התבטאויותיו של ראש ממשלת טורקיה בתקופה מבצע "עופרת יצוקה". כ-9% נוספים מהנשאלים העידו כי לא ינפשו בטורקיה עקב חשש לביטחונם.