יצרניות הברזל המקומיות: לקבלני הבניין לא נגרם כל נזק בגין הערובה הזמנית על ייבוא

חוד אסף תעשיות ויהודה פלדות לביהמ"ש: ביטול הערובה יאיים ממשית על קיומנו כיצרני ברזל

סאגת הריב על ייבוא הברזל לבניין לא הסתיימה. בשבוע שעבר דווח כי יבואני ומעבדי ברזל המשויכים לאיגוד לשכות המסחר הגישו עתירה מנהלית דחופה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים. בעתירה הם דורשים לבטל את החלטת משרד התמ"ת להטיל ערובה זמנית בסך 133 דולר על ייבוא טון ברזל לבניין, לתקופה של 200 יום.

הממונה על היטלי סחר בתמ"ת, ראובן פסח, החליט על הטלת הערובה הזמנית במהלך חקירה שהוא מבצע בהמשך לטענות שתי יצרניות הברזל הגדולות במדינה, חוד אסף תעשיות ויהודה פלדות. לטענת השתיים, בחודשים האחרונים נרשם זינוק בהיקף ייבוא הברזל לבניין, שהביא לירידה של 50% במחיר הברזל, מ-5,000 ל-2,500 שקל לטון, הפוגעת בשרידות העסקית שלהן.

צדדים רבים אחרים בענף הבנייה, ובראשם הקבלנים, התקוממו כנגד הטלת הערובה הזמנית, בין היתר בטענה כי היא תביא לייקור חד במחירי הבנייה, שיתגלגל על ציבור רוכשי הדירות. היבואנים טוענים לנזק של 200 מיליון שקל מההחלטה.

שתי יצרניות הברזל, חוד אסף תעשיות ויהודה פלדות, הגישו אתמול (ב') את תגובתן לעתירה שהגישו יבואני ומעבדי הברזל. באמצעות עוה"ד גיל נדל וקרן לוי-חפץ, הן טוענות כי בהיעדר פנייה מוקדמת לממונה על היטלי סחר בתמ"ת, דין בקשתן להידחות.

עוד טוענים היצרנים המקומיים בתגובה לעתירה, כי יש ביכולתם להוכיח כי לקבלנים לא נגרם לכאורה כל נזק כתוצאה מהטלת הערובה הזמנית, על אף טענותיהם. נטען, כי בהיעדר ערובה זמנית, ניתן מנגד להוכיח שייגרם ליצרנים נזק חמור ביותר, שיאיים באופן ממשי על קיומם. מחירי הייבוא הנמוכים ימנעו מהם לטענתם את היכולת להמשיך ולייצר. *