"השווקים שבירים,אך התעלנו מעליהם"

לויד בלנקפיין, מנכ"ל גולדמן זאקס, שדיווח היום על תוצאותיו לרבעון השני *הבנק החזיר עשרה מיליארד דולר שקיבל בתוכנית החילוץ של הממשל האמריקני

בנק ההשקעות גולדמן זאקס משאיר הרחק מאחור את תחזיות האנליסטים, ומספק היום תוצאות חזקות בדו"חות הרבעון השני. עם פתיחת המסחר בארה"ב עולה מניית גולדמן זאקס עולה בשיעור של כאחוז בודד. בעוד שהאנליסטים ציפו מגולדמן זאקס לרשום הכנסות רבעוניות של 10.66 מיליארד דולר, ההכנסות שרשם בפועל היו גבוהות בשיעור של 29% והסתכמו ב-13.76 מיליארד דולר.

בכל הקשור לשורת התחתונה, תחזיות האנליסטים היו נמוכות אף יותר. האנליסטים ציפו לרווח נקי של 3.54 דולר למניה, ואילו בגולדמן זאקס הפתיעו עם רווח של 4.93 דולר למניה, ובסך הכול - 3.44 מיליארד דולר. במהלך הרבעון השני החזיר הבנק 10 מיליארד דולר שקיבל במסגרת תוכנית החילוץ של הממשל האמריקני (TARP). בנטרול ההוצאה החד פעמית הזו, הרווח הנקי של גולדמן זאקס הוא 5.71 דולר למניה.

"אף שהשווקים עדיין שבירים, ואנחנו מכירים באתגרים הכלכליים הקיימים, תוצאות הרבעון השני שלנו משקפות את השילוב של השיפור בתנאי השווקים הפיננסיים והגיוון והעומק בעסקים שלנו", אמר יו"ר ומנכ"ל הבנק, לויד בלנקפיין. התשואה על ההון של הבנק עמדה על 23%. במהלך המחצית הראשונה של השנה הגיעו הכנסות גולדמן זאקס לסכום של 23.2 מיליארד דולר - עלייה של 31% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מתחילת השנה, תחום בנקאות ההשקעות רשם הכנסות של 2.3 מיליארד דולר, ותחום המסחר - 15 מיליארד דולר.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם בתקופה זו ב-4.4 מיליארד דולר, גידול של 24%, והרווח הנקי למניה הגיע לרמה של 8.42 דולר.

ההכנסות מתחום בנקאות ההשקעות הגיעו ברבעון השני ל-1.44 מיליארד דולר. למעשה, ההפשרה האיטית של שוקי ההנפקות סידרה לגולדמן זאקס הכנסות של 736 מיליון דולר, ששברו שיא הכנסות מחיתום שנקבע ברבעון השני של שנת 2000. ההכנסות ממסחר בני"ע הגיעו ל-10.8 מיליארד דולר, ולכך תרמו ביצועים טובים של מכשירי אשראי ומוצרים הקשורים לשערי ריביות ולשערי חליפין.

תחום ניהול הנכסים תרם 1.54 מיליארד דולר לשורה העליונה של הבנק, ירידה של 28% לעומת הרבעון המקביל אשתקד אך שיפור של 6% בהשוואה לרבעון הראשון של 2009. בתחום הייעוץ הפיננסי ההכנסות נפלו בשיעור של 54%, ל-369 מיליון דולר, על רקע החולשה בתחום המיזוגים ורכישות.

לצד העלייה בהכנסות נרשמה עלייה גם בהוצאות התפעוליות של גולדמן זאקס. אלו הסתכמו ברבעון השני ב-8.7 מיליארד דולר, עלייה של 33% ושל 28% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ולרבעון הקודם, בהתאמה.

נכון לסוף הרבעון השני, גולדמן זאקס מנהל נכסים בשווי של 819 מיליארד דולר, עלייה של 6.2% לעומת הרבעון הקודם, אך ירידה של 8.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ההוצאות שקשורות להטבות ותגמולים, כולל שכר, הגיעו ברבעון השני ל-6.65 מיליארד דולר. בגולדמן זאקס מסבירים שהעלייה בהכנסות היא האחראית לעלייה בהוצאות אלו למרות הצמצום במצבת כוח האדם של הבנק (כאחוז אחד מעובדי הבנק פוטרו).

אתמול זינקה מניית גולדמן זאקס ב-5.3%, בעקבות העלאת המלצה מצד האנליסטית מרדית וויטני, שקנתה את עולמה כשניבאה את המשבר הכלכלי העולמי בהיותה אנליסטית המגזר הפיננסי בבית ההשקעות אופנהיימר. וויטני צפתה אתמול שדו"חות גולדמן זאקס יפתיעו לטובה, והעלתה את המלצתה למניית הבנק מ"נייטרלי" ל"קנייה". וויטני העניקה למניית גודלמן זאקס מחיר יעד של 186 דולר. מחיר המניה עם פתיחת המסחר היום עמד על 149.44 דולר, שמשקף לבנק שווי שוק של 77 מיליארד דולר. מסוף נובמבר התאוששה מניית גולדמן זאקס בשיעור של 190%. *