כחלון: "נפרוס חובות לערוץ 10 אך לא נוותר על שקל של הציבור או על תוכן"

שר התקשורת העריך כי המו"מ "קרוב לפיתרון" ■ מנכ"ל חדשות 10, ראודור בנזימן: "המגעים תקועים, אנו נזרקים מדלת אחת לשנייה" ■ גורמים באוצר: יש התקדמות במו"מ, אך בעלי הערוץ נחושים שלא להזרים כספים נוספים

שר התקשורת, משה כחלון, ומנכ"ל חדשות 10, ראודור בנזימן, התראיינו היום (ה') לגלי צה"ל בנוגע למצבו של הערוץ והמשא-ומתן למציאת פיתרון שיאפשר לו להמשיך לפעול.

השר כחלון אמר: "לערוץ 10 יש 35-38 מיליון שקל חובות, אנחנו רוצים לפרוס אותם ולא לוותר על שקל. יש הסכמה על פריסת חובות, גם מצד שר האוצר. עובדי ערוץ 10 לא מעודכנים בפרטי המשא-ומתן על הפיתרון לערוץ, לא כפי שעובדים אמורים להיות מעודכנים. הבעלים והמנהלים יודעים הכל, ואנחנו מדברים איתם כמספר פעמים ביום. אנחנו קרובים לפיתרון".

כחלון הוסיף כי "בהשוואה למפעל תעשייתי בצפון, ערוץ 10 מופלה לרעה. הערוץ מגלגל 100 מיליון דולר בשנה. הוא מעסיק מאות עובדים במעגל הראשון ועוד אלפים במעגל השני. הערוץ גם לא פעל בניגוד בחוק".

מנכ"ל חדשות 10, ראודור בנזימן, עלה לשידור וסתר את דברי כחלון: "אנחנו לא מקבלים את הרושם שדברים מסתדרים. אנחנו יודעים שהמגעים תקועים, שאנחנו נזרקים מדלת אחת לשנייה. כולם יודעים שזה מסתדר חוץ מאיתנו. לפי מה שאני יודע, הרשות השנייה מתכוונת להוציא מכרז לערוץ 10 תוך שבוע, וזה יהיה 'גיים אובר' מבחינתנו. שר התקשורת אמר לנו שהוא, מבחינתו, חותם על ההסכם שהצענו, אבל האוצר אומר שאת זה הוא לא יכול לעשות. אנחנו לא רואים אור בקצה המנהרה".

על כך הגיב כחלון: "בנזימן צריך להיות מוטרד עד שזה נסגר, זה תפקידו. אני עומד מאחורי כל מילה שאמרתי, אנחנו לקראת פיתרון. אבל, אם הפיתרון יהיה על ויתור של שקל של הציבור או על תוכן - לא יהיה פיתרון".

האוצר: יש התקדמות במו"מ

גורמים במשרד האוצר וברשות השנייה טוענים כי מבחינתם חלה התקדמות גדולה בעניין ההסדר עם ערוץ 10, אולם לטענתם ערוץ 10 מבהיר כי אין ביכולתו להזרים ולו שקל אחד לטובת ההסדר. לא ניתן היה להשיג את תגובת ערוץ 10 לדברים.

במהלך היומיים האחרונים התקיימו פגישות בין נציגי האוצר ובכיר ברשות השנייה לבין נציגי ערוץ 10. גורם שנכח בפגישות מסר ל"גלובס" כי "חלה התקדמות גדולה מצד משרד האוצר שמוכן לבוא לקראת ערוץ 10, באמצעות הסדר חוקי שכולל ויתור על תמלוגים ותמיכה כספית נוספות. אולם, בערוץ 10 אומרים שהם לא מסוגלים להביא כלום. זו הבעיה הכי גדולה כרגע, שכן הלכנו כברת-דרך ארוכה לכיוונו של הערוץ, ועיקר הוויתורים הם של האוצר".

בימים אלה אכן מנסים לגבש הסדרים שיאפשרו את המשך פעילות הערוץ. כפי שפורסם ב"גלובס", אחת מההצעות שהועלו היא פריסת חובות הערוץ בגין דמי זיכיון ותמלוגים עד שנת 2012, ובמקביל ביצוע שינוי חקיקה שיאפשר מעבר לרישיונות כבר באוקטובר 2010. הצעה אחרת דיברה על הלוואה של 20 מיליון שקל, ובתמורה הערוץ יזרים כ-15 מיליון שקל עבוד דמי התמלוגים וכן הפחתה בתמלוגים באופן רטרואקטיבי מ-4% ל-1% כבר מינואר 2009. יחד עם זאת, בשני המקרים לא מדובר בהצעות שגובשו עד הסוף, ובכל פעם מתקיימים בהם שינויים כאלה או אחרים.

כאמור, מאז הכרזתו בכנס תקשורת ונתח שוק של "גלובס" של יוסי מימן, בעל השליטה בערוץ 10, לגבי ההחלטה שקיבלו הוא ושותפיו להפסיק באופן מיידי את הזרמת הכספים לערוץ - נעשים ניסיונות להגיע להסדר. הניסיונות נעשים על רקע העובדה שכל הגורמים הרגולטורים מודעים לכך כי לערוץ נותר חמצן שיספיק לחודש פעילות אחד בלבד.

יש לציין כי המשבר אליו נקלע ערוץ 10 לא נולד אתמול, אולם עד כה הייתה שאננות גדולה לגבי האיומים של הערוץ, זאת כאמור עד להכרזה של מימן. המצב הנוכחי עשוי להביא לסגירתו המיידית של הערוץ, ולאחר הצהרותיו של מימן נראה כי הוא ושותפיו אכן לא מתכוונים לבצע שום הזרמה נוספת.

החל מהיום בבוקר החלו עובדי ערוץ 10 לקיים משמרות מחאה מול בתיהם של שר התקשורת, משה כחלון, בחיפה ומול ביתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, במבשרת-ציון.