ערבויות המדינה לבנייני מגורים יוצאות לדרך

הערבות לא תינתן לפרויקטים יוקרתיים; היא תחול רק על פרויקטים שבהם מחיר המכירה הממוצע של לפחות 90% מהדירות בפרויקט אינו עולה על 1.3 מיליון שקל לדירה - וכן שמחיר מ"ר בדירות אינו עולה על 13 אלף שקל למ"ר

הבנקים יחלו השבוע במתן ערבויות מדינה לקבלנים לצורך בניית פרויקטים למגורים, זאת במסגרת תוכנית הסיוע לענף הבנייה של משרד האוצר, בסך כולל של 200 מיליון שקל. רו"ח ערן גיל, מנהל תחום כלכלי-חברתי באגף החשכ"ל במשרד האוצר, ציין כי המדינה ערוכה למתן הערבויות לקבלנים באופן מיידי, מרגע שהבנקים יחתמו על כתבי הערבות. להערכת האוצר, מרבית הבנקים בישראל יחתמו על כתבי הערבות ויחלו לממש את ערבויות המדינה בשבועות הקרובים.

על פי כתב הערבות שהועבר לבנקים, הערבות לא תינתן לפרויקטים יוקרתיים והיא תחול רק על פרויקטים הכוללים 24 יח"ד ומעלה ושבהם מחיר המכירה הממוצע של לפחות 90% מהדירות בפרויקט אינו עולה על 1.3 מיליון שקל לדירה (ללא מע"מ, כלומר 1,514,500 מיליון שקל בממוצע לדירה כולל מע"מ) וכן שמחיר מ"ר באותן דירות אינו עולה על 13 אלף שקל למ"ר. הגבלה זו עשויה להוציא, לפחות בשלב ראשון, חלק מהפרויקטים במקומות המבוקשים במרכז הארץ.

במסגרת התוכנית, הבנק יהיה אחראי לביצוע כל הבדיקות הפיננסיות של הקבלן ועמידתו בקריטריונים לקבלת הערבות. יחד עם זאת, צריך כמובן לקחת בחשבון שהמטרה המרכזית היא לעזור לקבלנים שאין להם כרגע את ההון העצמי הנדרש על ידי הבנק, ללא הערבויות מצד המדינה, שיהוו לכל היותר 10% מהיקף הפרויקט.

להערכת האוצר, מתן ערבויות המדינה יסייע בהסרת חסמי האשראי בענף הבנייה ויעודד בנייתם של פרויקטים למגורים בישראל.

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, מציין כי מדובר במהלך חשוב שהמדינה עושה במטרה לייצר היצע מספיק של דירות, על מנת שמחירי הדירות לא ימשיכו לעלות בחדות. עם זאת, יהיה צריך לבדוק בהמשך את קצב המימוש של הערבויות "ובמידה והקצב לא יהיה מספק, לבחון מתן הקלות בקריטריונים לקבלת הערבות".

ביום שלישי הקרוב (21 ביולי) תערוך התאחדות הקבלנים יום עיון מקצועי לקבלנים בו יפורט ההליך לקבלת הערבות והקריטריונים הנדרשים לקבלתה. ביום העיון ישתתפו בין היתר ערן גיל, מנהל תחום כלכלי חברתי בחשכ"ל, שרון גמבשו, סגן הממונה על התקציבים באוצר וקלרה צברגל, מנהלת סקטור הבנייה בבנק הפועלים, שתסביר כיצד ניתן לקבל את הערבויות באמצעות הבנקים.