בעקבות הקיצוץ בשכר השרים: יישקל קיצוץ בשכר הח"כים

(עדכון) - שכר השרים יקוצץ ב-5% - נתניהו ירוויח מעתה כ-39 אלף שקל ■ ועדת הכנסת תשקול לקצץ שיעור דומה גם משכר הח"כים, העומד כיום על כ-33 אלף שקל

ועדת הכספים של הכנסת אישרה הבוקר קיצוץ של 5% משכר ראש הממשלה והשרים. הקיצוץ , שייכנס לתוקף ייכנס לתוקף ב-1 באוגוסט ויחול עד לתום שנת 2010, צפוי לחסוך כמיליון שקל בשנה לקופת המדינה. על פי ההחלטה שהתקבלה, הקיצוץ יחול רק על השכר החודשי ולא על תוספת היוקר הכלולה בו. מדובר בהפחתה זמנית בלבד

שכרו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, העומד כיום על 37,647 שקל יעמוד אחרי הקיצוץ על 35,764 שקל ושכרם של השרים יופחת מ-33,512 שקל ל-31,836. עם זאת, בוועדה הוחלט שלא לקצץ בשכרם של סגני השרים, ששכרם מקביל לזה של חברי כנסת, אלא אם יחול קיצוץ גם בשכרם של חבריהם במשכן.

יש לציין כי כבר בסוף שנת 2008 החליטו ועדת הכנסת וועדת הכספים כי לנוכח המשבר הכלכלי, בשנת 2009 לא יעודכן שכר היסוד של נשיא המדינה, השרים סגני השרים, חברי הכנסת ונושאי משרה שיפוטית. שיעור העדכון היה אמור לעמוד על 3.8%.

במהלך הדיון העלה יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הצעה על פיה יקצץ שכרם גם של מי שמשתכרים שכר בכירים וכפופים לאישור ועדת הכספים, אולם ללא כפיה.

עם זאת, על אף הצעתו של ח"כ אורי אריאל, שפנה במכתב ליו"ר הכנסת, ח"כ רובי ריבלין, בבקשה שיפעל להפחתה גם בשכר חברי הכנסת בגובה 5%, טרם עלה הנושא לדיון. אריאל הסביר כי אם יקוצצו 5% משכרם של 90 חברי הכנסת, שווה הדבר לביטול שכרם של 4 חברי כנסת וחצי. "מהלך זה יביא חסכון לאוצר ויביע את דאגתם והשתתפותם של חברי במצבם של אזרחי המדינה שרבים מהם פוטרו ונמצאים ללא עבודה", כתב אריאל במכתבו לריבלין.

בתגובה להחלטתה של ועדת הכספים לאשר את הקיצוץ בשכר השרים, אומר חבר הוועדה ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) כי לא רק על הבכירים בשירות הציבורי לקצץ בשכרם אלא גם חברי הכנסת. אריאל הגיש הצעה לנשיאות הכנסת בעניין, הקובעת כי שכר חברי הכנסת יופחת ב-5%.

"למרות שמדובר בחיסכון לא-גדול לקופת המדינה, הרי שיש בכך משום דוגמא אישית לחסכנות, וצמצום שכולנו נדרשים להם בימים של מיתון ומשבר כלכלי עולמי", מציין אריאל. בעקבות פנייתו של אריאל, ביקש יו"ר הכנסת רובי ריבלין לערוך דיון בעניין בוועדת הכנסת, שהנושא באחריותה. החיסכון הצפוי לקופת המדינה מהצעתו של אריאל מסתכם ב-2.5 מיליון שקל בשנה. לפי הצעת אריאל, שכר חבר כנסת, העומד כיום 33,259 שקל בחודש, יופחת ב-1,492 שקל. הקיצוץ מתייחס לשכר החודשי, בניכוי תוספת היוקר.