שר המשפטים נאמן בוחן מחדש את המודל של בית משפט כלכלי

נפגש באחרונה עם יו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, והעיר את הערותיו לטיוטת תזכיר החוק בנושא ■ המשמעות: הקמתו של בית המשפט הכלכלי עלולה להתעכב

שר המשפטים, יעקב נאמן, דורש מרשות ניירות ערך להכניס שינויים בטיוטת תזכיר החוק בנושא בית משפט כלכלי - כך נודע ל"גלובס".

נודע כי באחרונה נפגש נאמן עם יו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, והעיר את הערותיו לעניין הטיוטה שגיבשה בנושא רשות ניירות ערך בשיתוף עם משרד המשפטים.

על-פי הטיוטה הנוכחית, בית משפט כלכלי יתפקד באמצעות שופטים ייעודיים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב לתיקים העוסקים בדיני חברות וניירות ערך. על-פי הטיוטה, תוקם מחלקה בבית משפט מחוזי ובה 3 שופטים מחוזיים המומחים לנושא.

על-פי הדו"ח השנתי של רשות ניירות ערך לשנת 2008, הושגה הסכמה בנושא עם נשיאת בית המשפט העליון, שר המשפטים (נכון לאותו זמן - דניאל פרידמן) ומנהל בתי המשפט.

גושן, שעמד בראש ועדת גושן לנושא ממשל תאגידי שבין היתר המליצה על הקמת בית משפט כלכלי, הוא הדוחף העיקרי של הקמת בית משפט כזה, שיתמחה בתחום חברות וניירות ערך.

גושן טוען כי הקמת בית משפט כלכלי היא "צעד בלתי נמנע, שנועד להבטיח את המשך תפקודו התקין של שוק ההון בישראל ואת שילובנו בעולם הפיננסי".

כן הוא טוען כי "בתי המשפט בישראל, במתכונתם הנוכחית, אינם מסוגלים לרכוש את המיומנות הדרושה להתמודדות עם שאלות מורכבות בתחום זה. בהעדר מיומנות מספקת, נפגעת האפקטיביות של ההליך המשפטי, והתוצאה היא מציאות שבה קיימת רגולציה נהדרת על הנייר, שאכיפתה מוגבלת. כמו כן, בהיעדר בית משפט אפקטיבי, אנו נאלצים לפצות על חולשת האכיפה בבית המשפט באמצעות הגברת הרגולציה, דבר המכביד על פעילותן העסקית של החברות".

"שומע דעות"

"גלובס" דיווח בראשונה לפני למעלה משנה על הקמפיין שמנהל גושן להקמת בית משפט כלכלי. גושן, יחד עם המנכ"ל היוצא של האוצר, ירום אריאב, יזם פגישה עם שר המשפטים דאז, דניאל פרידמן, וכן עם נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ועם מנהל בתי המשפט, משה גל, בכדי לדון עמם באפשרות של הקמת בית משפט כלכלי.

כפי שפורסם ב"גלובס", בהנהלת בתי המשפט התנגדו לקונספט של בית משפט כלכלי עצמאי, זאת בין היתר מנימוקים של תוספת תקציבים ותוספת שופטים. בנוסף החשש היה כי מהלך כזה עשוי להביא להפעלת לחצים מצד קבוצות לובי נוספות: הלובי של המסים יבקש בית משפט מיוחד למסים, הרופאים ידרשו בית משפט מיוחד לרשלנות מקצועית - וכך הלאה.

גורמים במערכת המשפטית אמרו בזמנו: "האלמנט של המומחיות הוא טוב עד רמה מסוימת, אבל צריך ששופט גם יראה את התמונה הכללית. כיום יש התמחויות, אך החלוקה של השופטים היא פונקציונלית. בית משפט מיוחד מונע ניהול יעיל, כי אין יכולת לנתב את השופטים של אותו בית משפט לפי הצרכים של המערכת. אם יש מחר תיק פשע חמור שמצריך ניתוב שופטים מתחום אחר לתיק הזה, לא ניתן לעשות זאת כשיש בית משפט מיוחד".

על רקע זה סוכם על מתווה של מחלקה ייעודית בתוך בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

דוברו של נאמן אמר בתגובה: "שר המשפטים שמע ושומע דעות בנושא ועדיין לא גיבש את עמדתו הסופית".

מהנהלת בתי משפט אמרו כי הם אינם מעוניינים להגיב בנושא.

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה: "כרגע מתנהלים מגעים עם משרד המשפטים, והמגעים בעיצומם".