לא רק כי"ל: גם BPC ייצא אשלג להודים ב-460 דולר לטון

זהו המחיר עליו חתמה כי"ל הישראלית ויצרניות דשני אשלג נוספות ■ BPC כולל בין היתר את אורלקלי, שמנייתה זינקה היום במוסקבה ב-13.9%, ואשר תספק 850 אלף טון ■ מריל לינץ': "המחיר אולי נמוך, אבל הסינים צפוים לחתום במחיר של 400-430 דולר לטון"

החברות המפיקות דשנים בעולם התחלקו בשבוע האחרון לשתיים: אלו שדיווחו כי חתמו על הסכם לייצא להודים, שוק האשלג השני בגודלו בעולם, אשלג במחיר של 460 דולר לטון, ואלו שפרסמו את דו"חותיהן הכספיים, מהם עולה בבירור כי האסטרטגיה להיצמד למחיר גבוה שוחקת הן את שורת ההכנסות והן את שורת הרווחים.

אורלקלי הרוסית (סימול: URKA:RU בבורסת RTS הדולרית במוסקבה) נמנית עם הקבוצה הראשונה. החברה הציבורית מחזיקה במחצית מתאגיד ייצוא האשלג הרוסי BPC - שהמחצית השנייה שלו מוחזקת בידי ביילורוסקלי שבשליטת ממשלת ביילרוס. התאגיד חתם אף הוא על הסכם לייבוא אשלג להודו, באותו מחיר שכבר הפך לתג היכר בשוק הדשנים בשבועות האחרונים: 460 דולר לטון. כחברה ציבורית, דיווחה אורלקלי כי תספק 675 אלף טון להודו.

זהו המחיר עליו חתמה כאמור כי"ל הישראלית. למעשה, תג המחיר נקבע לראשונה כשסילבינט (סימול: SILV:RTS באותה הבורסה), חברה רוסית שאינה חברה בתאגיד, הודיעה כי תייצא כמות גדולה יותר - 850 אלף טון. מי היה מאמין שרק לפני שנה חצו מחירי האשלג את רמת ה-1,000 דולר לטון. גם שכנתה של כי"ל לגדה המזרחית של ים המלח, חברת האשלג הערבית (סימול: APOT:JR בבורסה ברבת עמון), חתמה עם ההודים על הסכם באותו מחיר.

מניית אורלקלי זינקה היום (ו') במוסקבה ב-13.9%, ובשיעור מתון יותר אך גבוה למדי טסו גם תעודות הפיקדון שלה בבורסה הראשית בלונדון. אורלקלי נסחרת לפי שווי-שוק של 6.8 מיליארד דולר; שוויה של כי"ל גבוה ב-81%.

פאבל סימוננקו, אנליסט מריל לינץ' הגיב באומרו כי "המחיר אולי נמוך, אבל הסינים צפוים לחתום במחיר של 400-430 דולר לטון". נזכיר, כי הסינים הם יבואני האשלג הגדולים בעולם - והאשלג מהווה יסוד חשוב בדישון קרקעות המשמשות לגידול יבולים. מחיריו נותרו גבוהים גם כשרמות הביקוש לו צללו מטה, על רקע מדיניות מכוונת של יצרניות האשלג ברחבי העולם, מדיניות מוטת מחיר על-פני כמות. התאגיד הרוסי יספק את האשלג שבהסכם החל מהחודש הנוכחי ועד מארס הקרוב.