תחזית: התמ"ג של ארה"ב התכווץ ב-1.5% ברבעון השני

אילן שטרק מאוסקר גרוס ל"גלובס": "הזמנות של מוצרים ברי קיימא מצביעות על עלייה, כמו גם מדד המכירות הקמעונאיות. בנוסף לכך יש לשים לב כי נרשם שיפור בהזמנות ממפעלים" ■ נתוני התמ"ג יתפרסמו ביום שישי

נראה כי המיתון הקשה ביותר בארה"ב מזה חמישה עשורים התמתן במהלך הרבעון השני של 2009, לאחר שחבילות התמריצים של ממשל אובמה והתחזקות הסחר כיסו על הנזקים בשוק הנדל"ן, וכן על הירידה במלאים ובהוצאות הצרכנים והעסקים. כך לפי סקר שנערך בקרב 66 כלכלנים על ידי סוכנות הידיעות "בלומברג".

על פי הסקר, התמ"ג של הכלכלה הגדולה ביותר בעולם התכווץ בקצב של 1.5% ברבעון השני, לאחר נסיגה של 5.5% ברבעון הראשון של 2009. משרד המסחר של ארה"ב צפוי לפרסם את נתוני הצמיחה הראשוניים של ארה"ב לרבעון השני ב-31 ליולי (יום שישי). נתוני מאקרו נוספים שיתפרסמו השבוע צפויים להצביע על ירידה בהזמנות של חומרי גלם ועל עלייה במכירות של בתים חדשים.

אילן שטרק, מנהל חדר עסקאות בבית ההשקעות האמריקני אוסקר גרוס, אמר ל"גלובס" כי "ניתן לראות את השיפור הכלכלי במספר אינדיקטורים שפורסמו במהלך הרבעון השני- לדוגמא - מדד מנהלי הרכש שיפר מרמות של 35 במהלך הרבעון הראשון אל מעל 40 במהלך הרבעון השני אולם יש לזכור כי רק רמה מעל 50 מצביעה על התרחבות כלכלית".

"הזמנות של מוצרים ברי קיימא מצביעות על עלייה, כמו גם מדד המכירות הקמעונאיות.
בנוסף לכך יש לשים לב כי נרשם שיפור בהזמנות ממפעלים אשר רשמו עלייה בחודשים אפריל ומאי (עדיין אין נתונים לחודש יוני) לעומת ירידה שנרשמה במהלך הרבעון הראשון".


התרוקנות המלאים הכשירו את הקרקע להתאוששות הצמיחה ברבעון הנוכחי, בשילוב עם התייצבות הייצור התעשייתי וענף הבנייה, וכאשר המאמצים להגדלת הביקושים בעולם החלו להגדיל את היצוא. עם זאת, נראה כי הצריכה הפרטית, המהווה 70% מהכלכלה האמריקנית, תתאושש לאט יותר, כל עוד שיעור האבטלה ימשיך לעלות ומחירי הבתים ימשיכו לרדת.

"המיתון האט בצורה משמעותית והחל ליצור תחתית ממנה תתחיל התאוששות" אמר ג'ואל נארוף, כלכלי בכיר ב-Naroff יועצים כלכליים. "אני חושב שנראה סימני צמיחה ברבעון השלישי". על פי סקר של מגזין "בלומברג מרקטס", נארוף נתן את התחזיות המדוייקות ביותר לשנת 2008.

אם הרבעון השני אכן היה שלילי, כפי שחוזים האנליסטים, יהיה זה הרבעון הרביעי ברציפות של ירידה בתמ"ג של ארה"ב - המיתון הארוך ביותר מאז 1947. נכון לעכשיו מדובר במיתון העמוק ביותר מאז השנים 1957-1958.