גרטנר: תעשיית האלקטרוניקה צפויה להתחיל להתאושש ב-2010

חברת המחקר והייעוץ: המחשבים האישיים והטלפונים הניידים יהיו פלחי השוק המובילים שייצאו מהשפל ויתחילו להניע את הכניסה להתאוששות ■ שיפור במלאים של מוצרי אלקטרוניקה, לצד תוכנית עידוד ממשלתית - יגרמו ככל הנראה לעצירת הנפילה בשוק

שוקי הציוד האלקטרוני צפויים להתחיל להתאושש ברבעון הרביעי של 2009, ובכך לאפשר לתעשיית האלקטרוניקה להיכנס לתהליך של התאוששות ממושכת במחצית השנייה של 2010, עם האצה מחדש במכירות בשנת 2011. כך עולה מנתונים של חברת גרטנר - חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית לטכנולוגיית מידע ותקשורת (ICT).

"למרות שיש סימנים שהשוק ישתפר במהלך השנים הבאות, אנו לא מצפים שמכירות המוליכים למחצה ישחזרו את רמות השיא של 2007 במהלך תקופת התחזית בת חמש השנים, המסתיימת ב-2013", אמר ג'ים טולי, סגן נשיא ואנליסט בכיר בגרטנר.

המחשבים האישיים והטלפונים הניידים, "הלחם והחמאה" של תעשיית האלקטרוניקה, צפויים להיות בין פלחי השוק המובילים שייצאו מהשפל ויתחילו להניע את הכניסה להתאוששות. עם זאת, מזהירים בגרטנר, למרות השיפור במלאים של מוצרי אלקטרוניקה, המשולב בתוכנית עידוד ממשלתית, אשר יגרמו ככל הנראה לעצירת הנפילה הנוכחית בשוק, עדיין נותרת השאלה כמה זמן יחלוף בין שני אירועים אלה.

אם הצמיחה הכלכלית והעידוד הממשלתי יתממשו בקצב איטי, התעשייה עשויה לחוות עלייה בביקוש ובייצור, ואחריה תקופה של ביקוש נחלש ואף סיכון של ייצור יתר במחצית 2009. אירועים אלה לא רק שלא יעכבו את השפל בפלחי השוק, אלא אף יובילו למצב של שפל שני ונמוך יותר בשוק ה-PC.

אפילו אם תוכניות עידוד ממשלתיות יובילו להתאוששות כלכלית מהירה ולחזרה לצמיחה, גרטנר לא מצפה לתחילתה של התאוששות יציבה, (הנמדדת בהשוואה שנתית רציפה לשנה הקודמת), לפני הרבעון השני של 2010. טלפונים ניידים צפויים להיות השוק הראשון שיפגין התאוששות יציבה, ויקדים את ה-PCs ברבעון אחד בערך. עבור התעשייה ככלל, התאוששות יציבה תיקח זמן רב יותר, בשל העיכוב בפעילות בפלחי השוק של המוצרים היקרים יותר והמוצרים התלויים בצרכנים.

"תעשיית המוליכים למחצה חייבת להכין את עצמה לשינויים משמעותיים בהתנהגות הקנייה של הצרכנים, בדפוסי הצריכה של טכנולוגיה וסביבת הספקים", אמר טולי. "המיתון הנוכחי דוחף ספקים רבים אל סף הקריסה וישנם ספקים שלא ישרדו. שרשרת האספקה המתפתחת כתוצאה מכך תהיה רזה וחזקה יותר, אך בזמן שהיא נבנית מחדש בהתאם למציאות החדשה בשוק, השחקנים בענף נחשפים לנקודות חולשה משמעותיות של הספקים". אמר.