ועדת השרים לחקיקה אישרה את חוק מניעת מפגעי אסבסט

גלעד ארדן: "החוק יסייע לאתר ולטפל במפגעי האסבסט במדינה, ובכך להציל את חייהם של עשרות אנשים המתים מדי שנה כתוצאה מחשיפה לאסבסט"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (א') את חוק מניעת מפגעי אסבסט. כעת, לקראת ההצבעות בכנסת הוא צפוי לעבור תיקונים ושיפורים, אבל הוא צפוי בסבירות גבוהה לקבל אישור כחוק.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: "החוק יסייע לאתר ולטפל במפגעי האסבסט במדינה, ובכך להציל את חייהם של עשרות אנשים המתים מדי שנה כתוצאה מחשיפה לאסבסט".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר שהאסבסט הנו חומר מסרטן ודאי, ועל פי קביעת ארגון הבריאות העולמי, כל אדם הנושם את סיבי האסבסט חשוף לסיכוני התחלואה של החומר. מדי שנה מאובחנים בישראל עשרות חולים נוספים בסרטן המזותליומה, מחלה חשוכת מרפא הנגרמת כתוצאה מחשיפה לאסבסט. "להמחשת היקף התופעה, יש לציין כי אזור נפת עכו נמצא במקום השני בעולם בהיקפי תחלואה בסרטן זה".

הצעת החוק אוסרת שימושים חדשים באסבסט והפסקת שימוש קיים באסבסט פריך: ההצעה נוקבת בלוחות זמנים מוגדרים להפסקת שימוש באסבסט פריך במתקני תעשייה, כלי רכב ומבני ציבור. כמו כן, ההצעה קובעת חובת מיפוי, רישום וסימון של אסבסט פריך, ונהלי תחזוקה.

עוד הצעת החוק - סטנדרטים להגנה על העובד באסבסט, הרחקת הציבורי מאתר עבודת אסבסט, דגימות אוויר לבדיקה שאין סיבי אסבסט טרם אכלוס מחדש של המבנה, הגדרת מיקום שליחת פסולת האסבסט וכדומה. למשרד להגנת הסביבה יינתנו סמכויות להוצאת צווים לסילוק מפגעי אסבסט, כולל יכולת להורות למחזיק הנכס או למבצע המפגע לסגור את המתחם, הנחיות לסילוק הפסולת, הנחיות לדרכי עיטוף הפסולת, ביצוע דגימות ועוד.

על-פי ההצעה - יוענקו סמכויות רישוי, פיקוח ואכיפה למשרד להגנת הסביבה ולרשויות המקומיות, כולל הגדלה משמעותית של שיעורי הקנסות ומתן אפשרות להטלת עיצום כספי במקרה של הפרות הוראות החוק.

בנוסף, ייפתח חשבון נפרד ב 'קרן הניקיון' לטובת פרויקט ניקוי מפגעי אסבסט בקרקע באזור הגליל המערבי. מחצית מהוצאות הניקוי יתקבלו מהחברות שעסקו בייצור ושיווק מוצרי אסבסט.

נוכח הסיכונים הכרוכים בעבודות להסרת אסבסט ולטיפול במפגעי אסבסט, הצעת החוק דורשת הסדרה של רישוי העוסקים באסבסט והגדרת אמות מידה לקבלת אישור עוסק אסבסט - תנאי סף בהשכלה, הכשרה וניסיון.