הגשמים בברזיל הזניקו את מחיר הסוכר לשיא של 3 שנים

גשמים בדרום-מרכז ברזיל מעכבים את קציר קנה הסוכר, כמו גם מסרים בדבר ירידה בתפוקה מהודו, מקסיקו, תאילנד ופקיסטן ■ נכתב ע"י גיא רוטנברג, מנכ"ל מרקט פלייס, ובשיתוף עם עדי פנחס, סמנכ"ל ב-Vision Financial מניו-יורק, המתמחה בגידור סיכונים של חומרי גלם

מחיר הסוכר עולה בחדות בימים האחרונים עקב חששות כבדים מקיטון בהיצע של המדינות המגדלות המרכזיות בעולם. גשמים בדרום מרכז ברזיל מעכבים את קציר קנה הסוכר כמו גם מסרים בדבר ירידה בתפוקה מהודו, מקסיקו, תאילנד ופקיסטן. הירידה בתפוקה במזרח הרחוק בכלל ובהודו בפרט היא עקב תחזית לעונת מונסונים חלשה.

יש לציין ששנה זו התחילה דווקא באופטימיות יחסית לאחר שעונת קציר הסוכר בברזיל החלה השנה על רגל ימין, ובתחילת העונה עלה קציר הסוכר על ההערכות המוקדמות, אך נכון לעכשיו גשמים כבדים פוגעים בקצב קציר הסוכר, והתחזית נכון לסוף השבוע חזתה המשך של הגשמים המקשים על החקלאים הברזילאים. במדינת סאו פאולו למשל, ירדו השבוע 4 סנטימטרים של גשם, פי 1.5 מהרגיל לעונה.

מאחר וברזיל והודו הן שתי היצרניות המרכזיות בעולם של סוכר, נראה כי החששות מגובים היטב במציאות. בעוד שהצפי בעולם הוא לירידה יחסית נמוכה בתפוקה של כ-1.5% בלבד, הצפי לגבי הודו לבדה הוא לקיטון בהיצע של כ-44% לשנה הקרובה. למעשה, הודו הפכה לראשונה לצרכנית (יבואנית של סוכר) כבר בשנת 2006 ונראה כי מגמת צריכת הסוכר בהודו ממשיכה לעלות בעוד שכאמור התפוקה יורדת.

בעקבות חששות עלה מחיר החוזה העתידי על סוכר #11 סוכר מעובד לבן - בימים האחרונים לשיא של 3 שנים, לאחר עלייה של 55% מתחילת השנה, ונסחר בבורסת החוזים העתידיים בלונדון סביב רמת מחירים בכ-490 דולר. מחיר הסוכר החום הלא מעובד עולה גם הוא בצורה חדה ומתקרב ל-19 סנט לליברה בבורסת ICE בניו-יורק.

להלן גרף שנתי המתאר את התנהגות חוזה הסוכר הלא מעובד בבורסת ניו-יורק ב-12 חודשים האחרונים.

מחיר הסוכר

הדרך הקלה והממוקדת לסחור בסוכר היא כאמור בחוזים עתידיים. כפי שהזכרנו, אלו נסחרים בבורסה בלונדון (סוכר מעובד) ובניו יורק (סוכר חום). מחירו של החוזה בלונדון מצוטט בדולר ארה"ב לטון וגודל חוזה הוא 50 טון, כאשר חברו האמריקני מצוטט בסנטים ארה"ב לליברה וגודלו 1120 ליברה גם כן 50 טון. כלומר, גודל חוזה כיום נע סביב 20 - 25 אלף דולר. חוזים אלו מצריכים סדר גודל של 15% בטחונות (מרג'ין) למסחר לטווח ארוך או כ- 700 דולר למסחר יומי.

יש לציין כי בימים טרופים אלו יש לנקוט משנה זהירות במסחר ולהיכנס לפוזיציות עם הוראות סטופ לוס תמיד על מנת לנצל את התנודתיות הרבה מבלי להשאיר את הכסף בבורסה...

העלייה החדה במחירי הסוכר תומכת בהערכות כלכלנים כי העולם כולו עומד בפני פריצה בעליות מחירים והתפתחות אינפלציה. מחיר הסוכר, אשר לא השתתף באופן מרכזי בבועת הסחורות שהתרחשה בשנים 2003-2008 מהווה סמן פעמים רבות בעבור כלכלנים לגבי יכולת קניה עולמית בשל היותו מצרך בסיסי כל כך ועל כן בעל חשיבות לגבי הערכות אינפלציוניות.

אפקט זה עלול לגרום להמשך עליות ואף לפתח בועת מחירי סחורות חדשה. העליות במחירי הסחורות גורמות לכסף רב של משקיעים להיכנס לבורסת הסחורות, בין באמצעות קרנות מתמחות, תעודות סל או מנהלי תיקים הסוחרים בחוזים עתידיים. ביקושים מצד הגופים הפיננסים לסחורות בבורסות שוב מעלות את מחירי הסחורות ומגדילות את החששות מפני עליות מחירים.

[לטבלת חוזים עתידיים]