טלנובלה אונליין: הפורטל החדש של דורי מדיה מנסה לשחזר את ההצלחה

ענקית הטלנובלות הישראלית דורי מדיה גרופ מסתערת על האינטרנט - ומציגה בפורטל Novebox את כל הז'אנרים הטלוויזיוניים הלטיניים הקיימים, גם של המתחרים ■ האם יאיר דורי יהיה הסינדרלה הלטינית גם באינטרנט?

לפני מספר שבועות הושק רשמית האתר החברתי הראשון המוקדש כולו לז'אנר הסדרות הלטיניות, Novebox.com, על-ידי ענקית התקשורת הישראלית דורי מדיה גרופ . האתר הייחודי כולל רשת חברתית, כתבות רוחב ועדכונים שוטפים מכתבים מקומיים במרכז אמריקה, דרום אמריקה וארה"ב. בנוסף, עומדת לרשות הגולשים אנציקלופדית סדרות לטיניות מקיפה וספריית וידיאו עשירה של סדרות דוברות ספרדית, לצד תוכן רלוונטי שמעלים הגולשים.

כחלק ממאמצי השיווק, האתר הושק בגיבוי של תוכן בלעדי - טלנובלה חוצת פלטפורמות, שנקראת "אמנדה O" וכוללת 120 פרקים לאינטרנט באורך 7 דקות, 19 פרקים לטלוויזיה באורך 45 דקות ו-500 פרקים לסלולר באורך 1.5-3 דקות. לפי נתונים שנמסרו מ"דורי מדיה", כ-700 אלף גולשים צפו בטלנובלה והזירה הסלולרית רשמה כ-300 אלף הורדות של פרקים, בנוסף ל-500 אלף אייטמים סלולריים - דוגמת רינגטונים טרוטונים וטפטים - שנמכרו. בימים אלה עובדים בדורי מדיה על 6 סדרות נוספות בלעדיות לאתר.

בניגוד לפרסומים קודמים שדיווחו כי Novebox.com הוא חממה לטלנובלות, האתר מכיל תכנים ממגוון ז'אנרים, ביניהם טלנובלות, דרמות, קומדיות ועוד. כל זאת, בתנאי שהן נופלות בהגדרה של "סדרות לטיניות", דהיינו - יוצרו עבור השוק הלטיני, דוברות ספרדית ומשוחקות על-ידי שחקנים ספרדיים. אחד החידושים שמציג האתר הוא קטלוג הסדרות העשיר, שכולל את כל הסדרות הלטיניות ששודרו ומשודרות בטלוויזיה - ולא רק את אלה שהופקו בבית היוצר של "דורי מדיה". לפי נתוני האתר, עד כה ביקרו בו למעלה מ-2 מיליון משתמשים ועשרות אלפים (כולם במהלך השבועות האחרונים) נרשמו כחברים בקהילה הוירטואלית הייחודית.

"פרט לעובדה שטלנובלות וסדרות לטיניות הן ז'אנר מאוד פופולארי בעולם, במיוחד בקרב קהל דובר ספרדית, זיהינו גידול משמעותי בחדירה לאינטרנט בדרום אמריקה, וכן, כי הציבור ההיספאני בארה"ב הפך לקבוצה עם ההכנסה פנויה שהולכת וגדלה בשנים האחרונות", מסביר נדב פלטי, מנכ"ל ונשיא דורי מדיה גרופ, על הפוטנציאל הכלכלי שטמון במיזם החדש. לדבריו, הגרסה העדכנית של האתר היא תולדה של עבודות תחקיר וניתוח מעמיקות של תעשיית הטלוויזיה, בניסיון להבין את הקשיים שעומדים בפני יצרני התוכן - "כאלה שהביזנס שלהם הוא טלוויזיה, לא אינטרנט", ולמצוא את הדרך הקצרה והיעילה ביותר אל הצרכן הסופי.

* מה הקושי המשמעותי ביותר שעומד היום בפני יצרני התוכן לטלוויזיה?

פלטי: "הפצה. אם מסתכלים על האתר מהצד של יצרני התוכן, אז Novebox, למעשה, היא מערכת ההפצה האולטימטיבית עבורם. בנוסף לרשת החברתית, יצרנו קטלוג סדרות נוח ופשוט להתמצאות. יצרני התוכן מקבלים עמוד לכל סדרה, שממותג בהתאם לתמהיל שלה, והם יכולים להעלות בקלות תכנים שמקדמים ותומכים בשידור הטלוויזיוני. במדינות בהן מערכת ה-VOD לא מפותחת Novebox הוא אלטרנטיבה מצוינת".

האינטרס של היוזר

* יצרני התוכן משלמים עבור השימוש בפלטפורמה?

"לא רק שהם לא צריכים לשלם, הם מקבלים מאיתנו כסף. הספקים יכולים לבחור אם לשדר את התוכן בחינם ולהרוויח מפרסום (האתר מפריש ללקוחותיו 50% מההכנסות על פרסום - ד.י) או למכור את התוכן. בדרך כלל מדובר בהחלטה שמשתנה בין מדינה למדינה. במדינות רבות באמריקה הלטינית, למשל, השימוש בכרטיסי אשראי מוגבל, ולכן, מקובל יותר לבחור במודל של פרסום. באירופה, לעומת זאת, מאוד מקובל לרכוש תוכן באמצעות כרטיסי א שראי".

לפי נתוני "דורי מדיה", בהקמת המיזם הושקעו מיליוני דולרים. כמו כן, בהתאם למודלים כלכליים והערכות שווי שנעשו עבור החברה, בתוך 18 חודשים האתר צפוי להחזיר את ההשקעה.

חבלי הלידה של המיזם הצעיר היו ארוכים ומייגעים. במקור, האתר תוכנן לעלות לרשת לפני כשנתיים. אולם, בדורי מדיה לא היו שלמים עם התוצאה ומספר גרסאות נגנזו בדרך.

לא מן הנמנע כי הפעילות הערה שנרשמת באתר מאז השקתו המאוחרת קשורה לא רק למיומנויות הטכנולוגיות המשופרות שמציעה הגרסה הנבחרת, אלא גם למיומנויות המשופרות של ציבור הגולשים. או במילים אחרות: היום, גם עקרות הבית נמצאות באינטרנט.

אהוד לוי, מנכ"ל Novebox ישראל, מאמין שההצלחה של האתר, יותר מאשר היא קשורה בהבשלה של הגולשים, תלויה באבולוציה המשמעותית שעברה הטלנובלה הקלאסית בשנים האחרונות.

לוי: "הטלנובלות המסורתיות פונות לקהל שנחשב מיושן. היום הסדרות הרבה יותר מתוחכמות. יצרני התוכן מבינים שהם צריכים להתחרות עם מוצרים בינלאומיים, מעודכנים, שפונים לקהל צעיר; ובהתאם, הם כל הזמן מעלים את רמת התוכן, כדי להישאר רלוונטיים במגרש הגלובלי. הטלנובלות המסורתיות הופכות פחות ופחות רלוונטיות. גם דורי מדיה כבר לא מייצרת את הטלנובלות המיושנות, אלא רוכשת אותן, במקרה הצורך, מספקים אחרים. פלח השוק העיקרי שאליו אנחנו מכוונים הוא צעירים עד גיל 25. הקהל שלנו חייב להיות אינטראקטיבי, כי לא מדובר בגלישה בסיסית, אלא בתפעול פרופיל אינטראקטיבי ברשת חברתית".

* ייתכן כי לא חששתם להתעכב עם השקת האתר, כי דורי מדיה היא אחת מיצרניות התוכן הגדולות באמריקה הלטינית, ולכן, לא חששתם ממתחרים?

"היה לנו את חלון הזמן הזה מסיבה הרבה יותר פשוטה: המחשבה שלנו היא לא איך לשרת את המטרות של דורי מדיה באתר, אלא של כל יצרני התוכן הרלוונטיים. באתר אין אפילו אזכור אחד לדורי מדיה, כי המודל הכלכלי שלנו מבוסס על ההבנה שבמקרה הזה, השלם רווחי יותר מסכום חלקיו. מדובר בכיוון מחשבה שאף יצרן תוכן באמריקה הלטינית לא מסוגל לאמץ. התפיסה שיזם ישקיע כסף בשביל לשרת את המתחרים שלו עדיין לא קיימת בטרמינולוגיה הלטינית".

"הבנו שכדי להצליח כלכלית, אנחנו צריכים להסתכל על האינטרס של היוזר, ולא להסתכל בראייה הצרה של יצרן תוכן. כיום יש לפחות מיליארד איש דוברי ספרדים, שמתוכם כ-400 מיליון צופים בטלוויזיה. בשנים הקרובות יותר ויותר יעשו מעבר לאינטרנט. הכנסה הפנויה במדינות הלטיניות ואחוז החדירה לאינטרנט גדלים במכפלות. לשם המחשה, בארגנטינה, למשל, לפני שנתיים, חיבור לאינטרנט עלה 29 דולר; היום זה 29 פזוס - בערך שליש. אחוז החדירה לאינטרנט היה בשנה שעברה 7% מהאוכלוסייה; השנה 16%. לגבי השנה הבאה, מדברים כבר על 32%. המחירים צונחים ואיכות החיים משתפרת".

פלח שוק חובק עולם

צלע נוספת שנהנית, לדבריו של לוי, מהתזמון בין השיפור ברמת החיים בדרום אמריקה להשקתו של האתר הם הגופים המסחריים, שחומדים בצרכנים הפוטנציאליים החדשים ומחפשים בנרות פלטפורמות תוכן ייחודיות לשווק בהן את מרכולתם.

כחלק מהאג'נדה הצרכנית - או בשפתו של לוי, "הרצון לחשוב מעבר לפופיק" - האתר, כאמור, כולל ספרייה של כל הסדרות הלטיניות, וזאת למרות שהפנייה ליצרני התוכן החלה רק בשבועות האחרונים ובינתיים הספיקו להיחתם שיתופי-פעולה מול ספקי תוכן ספורים. רוב עמודי התוכן הממותגים באתר הוקמו ומומנו על-ידי Novebox, באמצעות שימוש בחומרים חופשיים לפרסום. כל שנשאר ליצרן התוכן לעשות הוא להעלות לרשת חומרים חדשים. לדברי לוי, ההיענות של הספקים היא טוטאלית. "אין להם מה להפסיד", הוא מנמק. "מה האלטרנטיבה שלהם? להשקיע זמן וכסף באתר עצמאי, שיהיה תדמיתי בעיקרו, בסיסי ומוגבל, בכל הרמות; להעלות חומרים ליו-טיוב, אבל אז מוותרים על הקהילה; או להיות במייספייס, שזה טוב בעיקר לטריטוריה של ארה"ב. Novebox מתמקד בפלח שוק ספציפי, חובק עולם, ומציע לו יקום וירטואלי שלם. אחת לחודש אנחנו נעביר ליצרני התוכן סטטיסטיקות מפורטות על ההעדפות של הגולשים, לפי מדינות, כדי שהם יוכלו להשתמש בנתונים בהפקות עתידיות".

במהלך החודשיים הקרובים מתוכננות השקות נוספות, ביניהן, בקולומביה, ונצואלה, ארה"ב, מקסיקו, צ'ילה וספרד. בישראל, לעומת זאת, חובבי הז'אנר שאינם דוברים ספרדית או אנגלית, יאלצו להיאזר בסבלנות מספר חודשים עד שהאתר יתאזרח.

"אני מאמין שנשיק את האתר בעברית לקראת השנה הבאה", אומר לוי. "התייחסות שלנו להשקות היא פר שפה, לא פר טריטוריה. אנחנו חייבים קודם לסיים עם כל המדינות דוברות הספרדית - גם מבחינת הקהל וגם מבחינת ספקי התוכן. אחר כך נכסה את המדינות שדוברות אנגלית, ואז את המדינות עם שפה ייחודית להן; כשישראל היא כמובן הראשונה. עם כל הכבוד לכולם, מדובר בפרויקט שנהגה ומונע על-ידי המוח הישראלי".