הרשות אישרה הרגולציה לכניסת יצרנים פרטיים למשק החשמל

במסגרת אמות המידה נקבעו כל התעריפים הנגזרים מהתנהלות היצרן מול מנהל המערכת והתעריפים עבור רכישת שירותי תשתית ■ ברשות ציינו כי ההסדרה נקבעה מתוך ראייה ארוכת טווח של התפתחות שוק תחרותי, ובכלל זה, שינוי מבני בחברת החשמל

האם סוף, סוף נראה תחרות לחברת החשמל מצד השוק הפרטי? לאחר חודשים ארוכים של דיונים, מליאת הרשות לחשמל, בראשות היו"ר אמנון שפירה, אישרה אתמול את הסדרת הרגולציה והתעריפים לכניסת יצרנים פרטיים למשק החשמל.

מליאת הרשות השלימה אתמול את קביעת אמות המידה ליצרני החשמל הפרטיים, וזאת בהמשך לשימוע שקיימה לצרכנים מאז חודש אפריל 2009.

העיכוב בפרסום אמות המידה הקשה בחודשים האחרונים על חלק מיצרני החשמל הפרטיים להגיע לסגירה פיננסית מול הבנקים למימון הפרויקטים. בעקבות השלמת הרגולציה, במשרדי האוצר והתשתיות וברשות לחשמל אומרים כי הוסר המכשול האחרון בפני כניסתם של היצרנים הפרטיים.

במסגרת אמות המידה נקבעו כל התעריפים הנגזרים מהתנהלות היצרן מול מנהל המערכת והתעריפים עבור רכישת שירותי תשתית. כמו כן, הסדירה הרשות סופית את היקף הביטוח שיידרש מהיצרנים הפרטיים.

ההסדרה גובשה בחודשים האחרונים בועדת המשנה ליצרנים הפרטיים בראשות סגן ראש אגף התקציבים באוצר וחבר המליאה, ערן פולק, ורישאר בן חיים, נציג הציבור, בשיתוף הצוות המקצועי ברשות, והיועצים המקצועיים - אבי טייטלמן, המכהן כיועץ בנושא הרגולציה ועו"ד צלי שלו, היועץ המשפטי למימון פרויקטים.

שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, ברך על ההסדרה, וקרא ליצרנים הפרטיים להתחיל לעבוד. "אנו מרוצים משיתוף הפעולה בין כל הגורמים שהביא לתוצאות בשטח. נותרו עוד מספר סוגיות להסדרה אך אין ספק שנסללה הדרך לתנאים האופטימליים ביותר לכניסת יצרנים פרטיים".

יו"ר רשות החשמל, מר אמנון שפירה, אמר כי: "זהו יום מפנה במשק החשמל ומעתה הכול מותנה בפעילות היזמים בתחום". לדברי שפירה, הרשות הקטינה למינימום את הסיכונים שעלולים להיגזר ממצב כוח עליון (כגון פגיעה במתקן בשל מלחמה או טרור) וקבעה כי במקרים אלו, בין אם בתקופת ההקמה, ובין אם בתקופת התפעול יפוצה הגורם המממן בהיקף מלא של ההון הזר (מימון על ידי בנקים וגורמים פיננסיים אחרים-ל.ב)".

מהרשות לחשמל נמסר כי ההסדרה הכוללת היא חריגה במאוד בקנה מידה עולמי מבחינת ההיקף וההגנות שבה, והיא מצטרפת להגנות המשמעותיות שניתנו ליצרנים במסגרת התעריפים ליצרנים פרטיים שניתנו כבר בדצמבר (כולל הגנה כמעט מלאה על עסקת הגז של היצרן).

ברשות ציינו כי ההסדרה נקבעה מתוך ראייה ארוכת טווח של התפתחות שוק תחרותי בעתיד והקטנה למינימום של שינויים נדרשים ברגולציה בעתיד, עם המעבר לשוק תחרותי ובכלל זה, שינוי מבני בחברת החשמל.