לנדאו לנתניהו: התערב בעניין הנחת צנרת הגז הטבעי בצפון

שר התשתיות, לנדאו: "העלות הישירה למפעלים באזור מפרץ חיפה ולמשק הלאומי מכל יום שעובר ללא פתרון היא כמיליון שקל" ■ הקמת הצינור מתעכבת בעקבות המחלוקות על מעבר הצינור בקרקעות הדרוזים באזור הכרמל

שר התשתיות, עוזי לנדאו, פנה אתמול (ב') לרוה"מ, בנימין נתניהו, בבקשה להתערבותו הדחופה על מנת לפתור העיכובים בהנחת צנרת הגז הטבעי לאזור מפרץ חיפה.

כפי שנחשף באחרונה ב"גלובס", הקמת צינור הגז לצפון מתעכבת מזה כחצי שנה וצפויה להידחות למחצית השנייה של 2010, בעקבות המחלוקות על מעבר הצינור בקרקעות הדרוזים באזור הכרמל.

לנדאו ציין במכתבו לנתניהו כי יש לקבל החלטה דחופה לגבי המשך ביצוע הפרויקט, זאת לנוכח ההפסד הכבד הצפוי למשק. "העלות הישירה למפעלים באזור מפרץ חיפה ולמשק הלאומי מכל יום שעובר ללא פתרון היא כמיליון שקל ( 72 מיליון דולר בשנה ) ולכך יש להוסיף את שיפור איכות האוויר הנמנע מתושבי חיפה והאזור", כתב לנדאו.

שר התשתיות הוסיף כי מבין החלופות השונות, הוא תומך בביצוע קו הגז בתוואי שאושר, וזאת בהתאם להבנות שהשיג שר התשתיות הקודם, בנימין בן אליעזר, עם נציגי העדה הדרוזית ובעלי הקרקעות. יצוין כי החלופה שהציע בן אליעזר היא "קרקע תמורת קרקע", כלומר מתן קרקע חלופית לדרוזים כפיצוי על הפקעת קרקעות לצינור הגז.

לנדאו הזהיר במכתבו כי בחינה וביצוע תוואי חלופי משמעותו עיכוב נוסף של בין 18 ל-30 חודש בהגעת הגז הטבעי לאזור מפרץ חיפה. "אני ממליץ לאמץ את 'חלופת ההבנות' שגיבש שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, המאפשר את המשך ביצוע צינור הגז בזמן הקצר ביותר", כתב לנדאו.

כפי שפורסם השבוע ב"גלובס", חברת הגז הממשלתית, נתיבי הגז הטבעי, כבר הפסיקה את ההתקשרות עם קבוצת גיזוני האיטלקית, הבונה את הצינור, לגבי המעבר בשטחי הדרוזים, הכולל קטע באורך של כ-11 ק"מ. בכוונת נתיבי גז לבחור קבלן חדש ברגע שיושג סיכום על הנחת הצינור בשטחי הדרוזים. בעקבות העיכובים במתן היתרי הבנייה, נאלצה נתיבי גז לפצות את גיזוני בסכום כולל של כ-50 מיליון שקל, מתוך כך 20 מיליון שקל בגין המקטע הצפוני.