מנכ"ל D&B: "הפאניקה מאחורינו, מוקדם לדבר על התאוששות"

מנכ"ל דן & ברדסטריט: כמעט כל חברות ההיי-טק בישראל פיטרו עובדים - מספר המפוטרים בענף מתקרב ל-7,000 ■ קובנט: "אנחנו רואים מעבר מניהול שהתבסס על 'פאניקת המשבר' - לניהול רציונאלי יותר"

"פאניקת המשבר מאחורינו. עם זאת, עדיין מוקדם לדבר על התאוששות במצב בו כ-65 אלף עסקים נמצאים עדיין בסכנת סגירה". כך אומר היום מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל, ראובן קובנט, בעקבות נתונים שמפרסמת החברה.

מנתוני דן אנד ברדסטריט לסיכום המחצית הראשונה של 2009 עולה, כי 14.2% מסך העסקים במשק נמצאים כיום ברמת סיכון גבוהה. לדברי כלכלני החברה, "מדובר בירידה קלה של אחוז הסיכון הממוצע במשק לעומת תחילת השנה - אז עמד שיעור העסקים המסוכנים על כ-15%. עם זאת, נכון להיום, שיעור העסקים בסיכון עדיין גבוה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (12.8%)".

בדן אנד ברדסטריט אומרים, כי שיעור העסקאות המתבצעות תוך כדי פיגור בתשלומים בכלל המשק עומד כיום על כ-24% - לעומת 11.3% אשתקד.

כ-7,000 מפוטרים בהיי-טק

מהנתונים עולה עוד, כי כמעט כל חברות ההיי-טק בישראל פיטרו עובדים מתחילת המשבר, ומספר המפוטרים בענף ההיי-טק מתקרב ל-7,000. "הענף, שהוא אחד מענפי הייצוא העיקריים ומנוע הצמיחה של המשק, סובל פגיעה כפולה", מסבירים בחברה, "הירידה העולמית בביקושים פוגעת בהיקפי הייצוא, וירידת ערך הדולר פוגעת בהיקף ההכנסות מיצוא. עדיין יש סכנה אמיתית לסיכויי שרידותם של חלק מהיצואנים במשק, ובראשם יצואני ההיי-טק".

ענף המסעדות והפאבים - המסוכן ביותר בישראל

ענף המסעדות והפאבים הוא הענף המסוכן ביותר כיום בישראל. אחוז העסקים הנמצאים בסיכון גבוה בענף זה עומד כיום על 29% - כלומר, כמעט כל עסק שלישי נמצא בסכנת סגירה מיידית. גם ענף חנויות המזון (חנויות מכולת, ירקות, דגים) מסוכן ביותר, וכ-26.7% מהעסקים בענף זה נמצאים בסכנת סגירה מיידית.

עוד עולה מהנתונים, כי ענף חנויות המזון הוא הענף עם מוסר התשלומים הגרוע ביותר במשק (נכון למחצית הראשונה של השנה): כ-67% מהעסקאות בענף זה מתבצעות תוך פיגור בתשלומים. משמעות הנתון הזה היא שרק אחת מתוך 3 עסקאות בענף זה משולמת בזמן. בתקופה המקבילה אשתקד, רק כ-20% מהעסקאות בענף זה נעשו תוך פיגור בתשלומים.

ענף נוסף בו נרשמה החמרה משמעותית בתחום מוסר התשלומים, הוא ענף בתי מלון ושירותי הארחה. מהנתונים עולה כי 23.4% מהעסקאות בענף זה מתבצעות תוך פיגור בתשלומים (כלומר, כאחת מתוך 4 עסקאות בענף זה משולמת בפיגור). זאת, לעומת כ-12% בלבד לפני שנה.

"מגמה של שחרור תקציבים"

מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, אומר בעקבות פרסום הנתונים, כי "החל מהמחצית השנייה של 2008 עבר המשק הישראלי ממצב של תאוצה למצב של בלימה מוחלטת. החברות צמצמו הוצאות בצורה חריפה וסגרו את 'הברזים', לא בגלל ירידה בביקושים - אלא בגלל הרצון להיערך לקראת המשבר. הסיבה להתנהגות הזו הייתה, שרוב החברות במשק עדיין מצולקות מפצעי המיתון הקודם, שהסתיים בנובמבר 2003".

קובנט מוסיף, כי "רוב החברות במשק עברו למצב של ניהול משבר וקיצוצים בכל התחומים. מציאות זו נמשכה עד סוף הרבעון הראשון של 2009. החל מחודש מאי השנה אנו רואים מגמה של 'שחרור תקציבים'. הרושם שהתקבל ברוב החברות הוא, שהמשבר לא פגע במשק הישראלי כפי שחששו, ובחלק מהמקרים התגלה כי הפעילות אף התרחבה. בנוסף, המערכת הבנקאית, התחילה לשחרר במידה מסוימת את מחנק האשראי, מה שהביא להורדת הסיכון הענפי והשפיע לטובה על יכולת העסקים לשרוד".

לסיכום אומר קובנט, כי "הנתונים שאנחנו מציגים היום אינם מבשרים על שינוי מגמה בשלב זה - אלא על שינוי כיוון בתודעה של החברות במשק, או במילים אחרות: אנחנו רואים מעבר מניהול שהתבסס על 'פאניקת המשבר' - לניהול רציונאלי יותר".

מוסר התשלומים - אחוז העסקאות המתבצעות בפיגורים

דן אנד ברדסטריט

סיכון ענפי - אחוז העסקים בסכנת סגירה

דן אנד ברדסטריט