בניגוד לליצמן: נתניהו הורה לרכוש חיסונים לשפעת החזירים ב-450 מיליון שקל

נתניהו, שמשמש גם כשר הבריאות, ביקש כי כמות החיסונים שתוזמן תספיק לכל אזרחי ישראל ■ הבוקר אמר ליצמן לגל"צ: "אין כרגע חיסון בארץ. היינו מוכנים להשקיע הרבה כסף, אבל אין צורך. עד שהחיסון יגיע, החורף יעבור"

בניגוד לעמדת סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הורה היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לרכוש חיסונים נגד שפעת החזירים. נתניהו, שמשמש גם כשר הבריאות באופן פורמלי, ביקש כי כמות החיסונים שתוזמן תספיק לכל אזרחי ישראל, והורה במקביל להגדיל ב-5% נוספים גם את מלאי תרופות ה"תמיפלו", הניתנות לאחר הידבקות בנגיף. עלות ההצטיידות מוערכת ב-450 מיליון שקל. נתניהו הורה למנכ"ל משרדו להתייעץ עם ליצמן ועם שר הבריאות בדבר מציאת מקורות מימון להצטיידות, וציין כי ההחלטה תובא לישיבת הממשלה הקרובה.

רק הבוקר המשיך להתעקש ליצמן על כך שאין צורך ברכישת החיסונים, וזאת בניגוד לעמדתם של מספר בכירים במשרד הבריאות. "אין כרגע חיסון בארץ. היינו מוכנים להשקיע הרבה כסף, אבל פשוט אין צורך. חוץ מזה, עד שהחיסון יגיע, החורף יעבור", הוא אמר בשיחה עם גלי צה"ל. ליצמן הסביר כי גם אם המדינה תחליטבסופו של דבר לרכוש את החיסון, המלאי ייגמר משום שמדינות מערביות אחרות כבר הזמינו את החיסונים.

ההחלטה של נתניהו התקבלה בתום דיון שקיים עם ליצמן ועם בכירי משרדו. בסוף הדיון מסר רה"מ: "החלטה זו מציבה את ישראל בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם בנושא ההצטיידות העתידית בחיסונים נגד השפעת. בהקשר זה חשוב להדגיש, כי החיסונים נגד שפעת H1N1 (שפעת החזירים) עדיין אינם קיימים 'על המדף' ונמצאים בתהליך פיתוח. החיסונים יימסרו לידי המדינות השונות ובתוכן ישראל רק לאחר סיום הפיתוח בעוד מספר חודשים".

הוויכוח בשאלה האם לרכוש חיסונים נגד הנגיף, התחזק לאחר שהתברר באופן ודאי כי שמעון עזרן, שנפטר בסוף השבוע שעבר בבית החולים יוספטל מאילת, מת למעשה מהסתבכות של שפעת החזירים. המקרה של עזרן, יחד עם מספר מקרים קשים נוספים בארץ ובעולם, חיזקו את ההערכה כי שפעת החזירים עלולה להיות קטלנית בנסיבות מסוימות. נזכיר כי עזרן התלונן בפני הצוות הרפואי ביוספטל על כאבים שונים וכאב גרון בפרט, ולמרות זאת לא אובחן בהתאם ולא קיבל את תרופת התמיפלו.

משפחתו הגישה תביעה בגין רשלנות רפואית, ובינתיים הוקמה ועדה חיצונית לבדיקת המקרה. יצוין כי משרד הבריאות הפסיק בחודש האחרון למנות כמה אזרחים נדבקו עד כה בשפעת החזירים, אולם על פי הערכות המשרד מדובר ב-1,500 איש לערך.