פרסומים זרים: השלב הראשון בפרוייקט צ'יינה טאון של אפ"י פיתוח במוסקבה יתחיל כבר בימים הקרובים

השלב הראשון במתחם החדש בהשקעה של 100 מיליון דולר, בשיתוף התאגיד הסיני הבינלאומי Guangda, צפוי להסתיים כבר בסוף 2009 ולשרת 2000 יזמים ■ הפרוייקט כולו, בהשקעה של 700 מיליון דולר, צפוי להתסיים ב-2011 ■ זיו סגל - האם אפריקה תפרוץ למעלה?

בהמשך לפרסום ב"גלובס" מיום א', מתגלים פרטים נוספים על המיזם הנדל"ני המשותף בין אפ"י פיתוח , זרוע הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה, והתאגיד הסיני הבינלאומי Guangda, המתכננים לשתף פעולה בבניית רשת מרכזי קניות במוסקבה בהשקעה כוללת של 700 מיליון דולר.

על פי סוכנות הידיעות הסינית ואתרי חדשות רוסיים, אשר מצוטטים, בין היתר, את נציגי אפ"י פיתוח, הבנייה של השלב הראשון של צ'יינה טאון תתחיל בימים הקרובים כדי לתת מענה לסוחרים בעקבות סגירת השוק הסיני הקיים (צ'רקיזובסקי), כך שהשלב הראשון במתחם החדש בהשקעה של 100 מיליון דולר, יהיה נגיש כבר בסוף 2009 וישמש כ-2000 יזמים. לאחר סיום בניית שלושת השלבים ב-2011, השוק הסיני יספק עבודה ל-50 עד 80 אלף סוחרים, כשאתרים אחרים מדווחים על כך ש"צ'יינה סיטי" תספק עבודה ל-80 עד 100 אלף אנשי מכירות וסוחרים. הפרוייקט צפוי לגלגל 6 מיליארד דולר. ההכנסות יתחלקו בין שתי חברות באופן שווה - 50% לכל צד.

בנוסף למתחם השוק הסיטונאי המדובר, אפ"י תכשיר את בניין המשרדים espase (הפרויקט ב-"קוסינסקיה"), כך שישמש כמרכז לוגיסטי ומסחרי של הקהילה המסחרית הסינית במוסקבה. שטח הפרויקט עומד על כ- 124 אלף מ"ר.

על פי התוכנית המקורית, תחילת הבנייה של השלב הראשון בפרוייקט נקבעה לחודש אוקטובר, אך כאמור, כדי לתת מענה לסגירת השוק הקמעונאי הקיים, הוחלט להתחיל לבנות את השלב הראשון של "צ'יינה סיטי" כבר בימים הקרובים.

דירקטור של חברת Guanda הסינית אמר כי "צ'יינה טאון" תבנה בפרבר של מוסקבה במקום אטרקטיבי יותר משוק צ'רקיזובסקי.

נציג של אפ"י פיתוח, אלקסיי קורוטאווה ראזקאי, אמר בראיון לאחד האתרים הזרים כי בדצמבר האחרון החברה הסינית ומשרד המסחר הרוסי דיברו על סגירתו של שוק צ'רקיזובסקי כבר בשנת 2009 בשל בעיות תברואה, מכס ובעיות נוספות.

על פי הנציג של אפ"י, הבנייה המשרדים בקוסינסקיה, אשר שייך לאפ"י ונמצא כרגע בהקפאה, יהיה מוכן בקרוב וישמש כמרכז הלוגיסטי של החברות הסיניות.

הנציג של אפ"י פיתוח מסר כי התוכנית להקמת "צ'יינה טאון" קיבלה אישור חוקי של הגורמים האדמניסטרטיבים הרלוונטים ברוסיה, את אישור סוכנות ההגירה, המכס, המיסוי ורשויות ממשלתיות אחרות במוסקבה.

אנליסט בשוק ההון אמר ל"גלובס" כי "מה שקורה עם אפריקה זה חלק מהטירוף הכללי בשוק ההון. מניית אפריקה ישראל עלתה ב-30.3% מאז יום ראשון שעבר בעוד שאפ"י פיתוח, על אף התנודתיות, עלתה ב-12.5% בלבד".

"האם קורים דברים כל כך חשובים ברוסיה? אני לא בטוח. בסך הכל מדובר במגעים ראשוניים להשקעה, אנחנו לא יודעים מהן ההשלכות לטווח הארוך. אם מחירי הנדל"ן ברוסיה יחזרו לרמות של טרום המשבר, אז ברור שמדובר בהתפתחות חיובית. בינתיים, הדבר החיובי היחיד שניתן להגיד הוא שמצבה של אפריקה טוב יותר, אם היא בודקת אופציות להשקעה", אמר הגורם משוק ההון.

מתחם צ'יינה טאון יהיה גדול פי שניים משוק צ'רקיזובסקי ותהיה אפשרות להרחיבו במקרה הצורך. על פי התוכניות, המתכם יכלול 5 קומות תת קרקעיות, ואמור לספק גם מקומות בילוי כגון מסעדות.

יודגש, כי המיזם העתידי אמור לתת מענה לסגירת השוק הקמעונאי הקיים, אשר אוכלס ברובו על ידי סינים, ונסגר בטענה לאי סדרים ופגמים תברואתיים, דבר אשר הוביל לביקור בהול של סגן שר המסחר של סין ברוסיה.

הדבר משקף את החשיבות שמייחסים הסינים לפרוייקט ומסביר את מוכנותם לממן את הקמת המרכז ( או מרכזים) חלופיים. מנגד, קיימת התנגדות משמעותית מצד השלטונות המקומיים בפרברי מוסקבה הרואים בשוק מפגע סביבתי. נשמעות הצהרות פומביות כי לא יתנו לפרוייקט הזה.