חופי הזהב של קניה - היעד החדש של הנדל"ן התיירותי

תיירות נדל"ן לא היתה הענף החזק של קניה, אך מסע ממשלתי לשדרג את שוק הנדל"ן המקומי ועלייה במספר הטיסות מאירופה לניירובי שינו את תמונת המצב החופים המוזהבים והמים הכחולים מושכים את בעלי הממון להשקיע בפינת החמד האפריקנית

קניה שבמזרח אפריקה היא זה מכבר אתר פופולרי בקרב נופשים אירופאים, שנמשכים לפארקי החי המנוהלים היטב ולחופי החול הזהוב שלה. תיירות נדל"ן לא היתה במקום גבוה באג'נדה שלהם, אבל מסע ממשלתי לשדרג את שוק הנדל"ן המקומי ועלייה במספר הטיסות מאירופה לניירובי שינו את תמונת המצב הזו, בייחוד לאורך רצועת חוף האוקיינוס ההודי הקצרה שבין מאלינדי לכפר וואטאמו, מעט צפונית לעיר הנמל מומבסה.

מאחורי אתרי הנופש לשוק הממוצע, שהיו דומיננטיים באזור משנות ה-80, קיימת כעת אופציה של רכישת נכסי יוקרה, שמושכת קבוצה מגוונת של קונים - מפוליטיקאים קנייתים עד שמות בינלאומיים, כמו ג'יאני מורבידלי, אלוף מרוצי פורמולה 1 לשעבר. אפשר עדיין למצוא דירות של שני חדרים (חדר שינה אחד) ובתים של שלושה חדרים בשכונות מוקפות גדר ושמירה על החופים במחירים שמתחילים ב-12.5 מיליון שילינגים מקומיים (160 אלף דולר) ו-22.5 מיליון שילינגים בהתאמה. אך יש גם וילות במיליוני דולרים ואשכול של אתרים חדשים יקרים יותר.

סוניה ארבין, אחותו של נהג מכוניות מרוץ אחר, אדי ארבין, והבעלים של חברת האירועים שקשורים למרוצי פורמולה 1 אמבר לאונג', רכשה באחרונה וילה של ארבעה חדרי שינה במדינה פאלמס (Medina Palms), שכונה חדשה של 50 בתים על פני 24 דונם בקצה הרצועה ברוחב 1.5 ק"מ בין האוקיינוס למידה קריק (Mida Creek) שהיא שם אחר לוואטאמו.

"גיליתי את האזור הזה לפני כמה שנים. זה אתר נופש מקסים עם חוף מדהים של מים תכולים-ירוקים", אומרת ארבין. השכונה שלה מציעה אדריכלות בסגנון ערבי ביחד עם מערכות ידידותיות לסביבה כמו מים בחימום סולארי, תאורה באנרגיה נמוכה ופינת טיפול בצבי ים. "קניתי מגרש נהדר עם נוף מדהים", היא מוסיפה, "אני מתכננת להגיע לשם בעונת החגים, וגם המשפחה וידידים ישתמשו בנכס הזה".

המחירים נעים בין 22 מיליון שילינג (כ-310 אלף דולר) לדירה גדולה של שני חדרי שינה בשטח 141 מ"ר, ל-181 מיליון שילינג לווילה של שישה חדרי שינה בשטח בנוי של 938 מ"ר על החוף.

קונים והורסים

לאחרונה נראית תופעה יותר ויותר נפוצה בוואטאמו: זרים רוכשים מבנים קולוניאליים ישנים שנבנו בשנות ה-60, הורסים אותם ובונים על המגרש.

התוצאה היא שהמחירים על רצועת החוף עלו פי חמישה בעשור האחרון, ועדיין נשארו סבירים יחסית. באתר Discoverwatamu.com ניתן למצוא מגרש בגודל שני 8 דונם עם בית קטן בתוספת מגורי אורחים ובריכה גדולה במרחק 400 מטר מהחוף הראשי של וואטאמו מארין פארק ב-24 מיליון שילינג (כ- 313 אלף דולר), ובית של 4 חדרי שינה שמשקיף על מידה קריק ב-116 מיליון שילינג קנייתי (כ-1.5 מיליון דולר).

קיימות אופציות נוספות. בשכונה שנבנתה זה עתה, אמארי, בית של 4 חדרי שינה, שנמכר על הנייר ב-43 מיליון שילינג ב-2007, מוצע כעת למכירה ב-86 מיליון שילינג. באתר מפרץ הצבים, הכולל גם מלון, מוצעות 25 דירות על הנייר במחירים שמתחילים ב-23 מיליון שילינג. "רבים מאורחי המלון שלנו רואים ברכישת נכס כאן המשך של הנופש החלומי שלהם", אומר המנהל של האתר, דמיאן דייביס.

המתווך המקומי אייבור אנג'ל מאשר שהביקוש גבוה. "יש כאן עונת השכרת נופש של 42 שבועות בשנה, שכוללת את חג המולד ותחילת השנה האזרחית, את הקיץ, פסחא והחגים באמצע. וואטאמו מבוקשת מאוד, אנשים מזמינים כאן חופשה שנה מראש", הוא אומר. "ויש כאן באזור גם שגרירויות ועובדים של ארגונים לא ממשלתיים, שאוהבים לנפוש כאן. גם השוק המקומי, מניירובי, טנזניה ודרום אפריקה, הוא חזק". כתוצאה מכך עלו, לדבריו, המחירים באזור ב-20% בשנה בחמש השנים האחרונות, ללא סימני האטה רבים.

יתרונות נוספים של האזור הם נמל תעופה במחצית הדרך למאלינדי ותברואה טובה.

ג'ובאני פאראצי, מנהל פרסום לשעבר מניירובי, שמתגורר בוואטאמו ב-20 השנים האחרונות, טוען שהפרויקטים האחרונים באזור מסמנים את הדרך קדימה לשאר המדינה. "יש כעת המון לחץ מצד שכונות חדשות שהתשתית הקיימת לא יכולה לשרת אותן, ואנחנו זקוקים לעוד פרויקטים אקולוגיים כמו מדינה פאלמס כדי להעלות את רף הפיתוח", הוא אומר.

קסם של חופים, חמורים במקום מכוניות

"הגעתי לראשונה לאי המוסלמי לאמו (Lamu) בגיל 11 ואני זוכרת שנשביתי בקסם של הבדים הצבעוניים, הלכתי לאורך חופי חול זהובים שאיש לא דרך בהם ואספתי צדפות עם אימי ורכבתי על חמורים בעיר", אומרת קרולין פאלבר, יועצת לפיתוח שוק ההון בניירובי. "כיום, החוף והרחוב הראשי מלאים ביותר אנשים, אבל שום דבר אחר לא השתנה, ואני לא חושבת שישתנה. עדיין אי אפשר לנהוג במכונית בעיר, שרחובותיה מיועדים לחמורים".

אנדרו מקגי, בן 42, שעבר ללאמו מלונדון לפני שש שנים, מסכים: "מחנק האשראי בבריטניה או באמריקה לא מופיע על מסך המכ"ם של לאמו, אלא אם אנשים באים לכאן כדי לברוח ממנו", הוא אומר. "זה עולם אחר, נוגדן מושלם להתרוצצות ולמתח".

מקגי מצא את עצמו נמשך לנכסים של האי, בייחוד לאדריכלות הערבית הסווהילית הייחודית של לאמו טאון, העיר העתיקה ביותר בקניה, שמשלבת השפעות הודיות, ערביות, פרסיות, אפריקניות וקולוניאליות אירופיות. אחרי קנייה ושיפוץ של הקוטג' הטורי המסורתי שלו, שהיה לו שטר בעלות מ-1918, הוא הקים את לאמו איילנד פרופרטי, שמתמחה במכירה ושיקום של נכסים דומים, בעזרת בעלי מלאכה מקומיים.

"בנייה כאן היא עסק משגע לפעמים, אבל זו המון הנאה למצוא נכס מתפורר ולהחזיר אותו למה שהוא היה לפני כמה מאות שנים, בימי תור הזהב של לאמו", הוא אומר. "המתאר של העיר והבתים נשאר ללא שינוי 500 שנה. זוהי תערובת מיוחדת של חמורים ותעלות מים, עם מבנים שנראים לא מקושטים מבחוץ, אך מבפנים הם מעוטרים בגילופים, אריגים עשירים, קורות עץ צבועות והמון קישוטים".

מקום יקר יותר על האי הוא שלה (Shela), כפר מודרני-למחצה. כאן, בית היסטורי עולה 52 מיליון שילינג קנייתי והאחוזה מהמאה ה-19 שנבנתה עבור הכליף של זנזיבר עומדת למכירה ב-78 מיליון שילינג.