סולארית תחת מכבש

מחירים נמוכים לוחצים על תעשיית האנרגיה הסולארית. עם זאת, יש מקום לאופטימיות

מחירי האנרגיה הסולארית יורדים, ומרבית חברות האנרגיה הסולארית נפגעות מכך. אולם תהליך זה עשוי בסופו של דבר להוביל להתרחבות השימוש בכוח סולארי כבר בעתיד הקרוב.

מחירי פאנלים סולאריים (מודולים) העשויים פוליסיליקון - סוג הפאנלים הנפוץ ביותר - צנחו בעקבות הירידה החדה במחיר חומר הגלם הנדרש לייצורם. זאת, בעקבות עודף היצע, שנוצר בעקבות עצירת פרוייקטים, המשבר הפיננסי והחורף הקשה באירופה.

המגמה אינה מבשרת טובות לחברות הסולאריות, המנסות להישאר רווחיות בתקופה של מלחמת מחירים. "מחירי המודולים צונחים מאז תחילת השנה", אמר הניג ויצ'ט, אנליסט ראשי בחברת המחקר, iSuppli. לדבריו "יש עודף היצע עצום של מודולים ופוליסיליקון".

יצרני הפוליסיליקון כמו MEMC ו-LDK סולאר מקבלים הרבה פחות עבור מוצריהם. הפוליסיליקון נמכר היום במחיר של 60-70 דולר לקילוגרם, בהשוואה למאות דולרים לקילוגרם בעבר.

חברות כמו סאנטק פאואר וסאן פאואר, המייצרות תאים סולאריים באמצעות הפוליסיליקון, עשויות לצאת נשכרות מהירידה במחיר חומר הגלם, אבל המלאי שבמחסניהן נבנה כאשר מחיר הפוליסיליקון היה בשיא, וכעת עליהם לבצע מחיקות משמעותיות.

קשה להאמין שהפאנלים יימכרו במחיר שישקף את עלות הייצור. מחיר המודולים לצרכן צנח מ-4 דולר לוואט בשנה שעברה, ל-2.5 דולר כיום, וויצ'ט מעריך שהמחיר ירד עד 2.3 דולר לוואט.

ירידת המחירים נותנת גם מקום לאופטימיות. בשוק סבורים, שבסופו של דבר ירידת עלות הייצור תגדיל את הביקוש, ותועיל לחברות. "עלות הייצור תרד עד סוף השנה לפחות מ-2 דולר לוואט", אמר מנכ"ל סאן פאואר, טום וורנר, "הרבה יותר מוקדם מהצפוי לפי מפת הדרכים שלנו". החברה הביסה את תחזיות הרווח של הרבעון השני, ומנייתה קפצה ב-29%.