מהי ההמלצה ששווה לרשות המסים 120 מיליון שקל?

רשות המסים שמה סוף לשאלת המיסוי של מכירת קופות הגמל וקרנות הנאמנות על ידי הבנקים, כמתחייב מרפורמת בכר ■ עפ"י המלצת ועדה פנימית ברשות המסים לא יוכר מוניטין בעסקאות של מכירת מניות ויוגבל שיעור המוניטין במכירת קרנות הנאמנות וקופ"ג

רשות המסים שמה סוף לשאלת המיסוי של מכירת קופות הגמל וקרנות הנאמנות על ידי הבנקים, כמתחייב מרפורמת בכר: על פי המלצת ועדה פנימית ברשות המסים בראשותו של סמנכ"ל מקצועי ברשות, גידי בר-זכאי, לא יוכר מוניטין בעסקאות של מכירת מניות. באשר לעסקאות של מכירת פעילות קופות הגמל וקרנות הנאמנות, הרשות הגבילה את שיעור המוניטין בעסקה.

המשמעות היא שבניגוד למצב הקודם, שבו ביקשו הצדדים לעסקאות להכיר בכל עודף העלות ששילמו (מעבר לעלות הנכסים המוחשיים) כמוניטין, המאפשר מס מופחת למוכר וקיזוז פחת לקונה, הרי שרק חלק מעודף העלות יוכר כמוניטין. חלק אחר יוכר כזכויות בלתי מוחשיות, שאינן מאפשרות הפחתת פחת או מס מופחת, וכזכויות חוזיות לניהול, שמאפשרות אמנם הפחתת פחת אך לא מאפשרות מס מופחת.

ברשות המסים אומרים כי המשמעות הכספית של העמדה הזו בדבר שיערוך ההכרה במוניטין, מסתכם בכ-120 מיליון שקל - ההפרש בין המס שצריך להיות משולם לפי עמדת רשות המסים, לבין המס שרצו לשלם הבנקים והרוכשים. מבחינת הבנקים המשמעות היא שבמקום לשלם מס של 25% במקרה שכל עודף העלות היה מוכר במוניטין, הם ישלמו על התמורה מס רווח הון, בשיעור ממוצע ליניארי של כ-32%.

גורמים ברשות מבהירים כי במקרה שהחברות לא ישלמו על פי הקריטריונים שקבעה הוועדה יוצאו להן צווים לשומה, אשר ישללו חלק גדול יותר של המוניטין מהעסקה. מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, הודיע כבר כי אימץ את המלצות הוועדה, וכי אלו מהוות את עמדת רשות המסים בשאלת המיסוי של העסקאות לפי ועדת בכר.